کشاورزی و دامپروری

نهادهای متولی در واردات دام پایه پروار همراهی نکردند



به گزارش خبرنگار مهر، در نشست خبری آبان سازمان امور عشایر ایران اعلام شده بود، در راستای حمایت دولت از عشایر و حفظ دام مولد، طرح تولید قراردادی گوشت دام عشایر در حال انجام است و تا کنون عشایر برای تولید قراردادی یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام اعلام آمادگی کرده است. قرار بود مرداد دام پایه پروار وارد و گوشت آن آبان وارد بازار شود زیرا چرخه پروار دام در این طرح ۴ ماهه است.

در گزارشی دیگر، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور در همین ماه (مرداد) اعلام کرده بود، طی تفاهم نامه‌ای که قرار است اتحادیه با شرکت پشتیبانی امور دام داشته باشد، نهاده‌های دامی مورد نیاز از این طریق تأمین و در اختیار دامداران قرار گیرد. اگر این امور به درستی انجام شود در ۴ تا ۵ ماه آینده، بازار گوشت با محصولات داخلی تأمین می‌شود و نیاز به واردات گوشت منجمد نخواهد بود.

وی با اشاره به دستور خرید دام پایه پروار عنوان کرده بود، دام سنگین پایه پروار قرار است در وزن‌های مختلف ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلو گرمی خریداری شود. عرف کشتار گوساله با وزن ۵۰۰ تا ۵۵۰ کیلو گرم بوده که معمولاً اگر خوراک خوب باشد روزانه یک کیلو به وزن دام اضافه می‌شود. معمولاً یک گوساله ۴۰۰ کیلو گرمی بین ۴۰ تا ۴۵ روز (حدود ۲ ماه) زمان نیاز دارد تا آماده کشتار شود.

به گفته این فعال بازار گوشت قرمز، زمانی می‌توانیم انتظار داشته باشیم بازار گوشت به تعادل برسد که در بخش مرغ و آبزیان نیز عرضه به میزان کافی و قیمت‌ها متعادل باشد.

به نظر می‌رسد برنامه‌ها مسیر خود را طی نکرده که امروز شاهد افزایش قیمت انواع گوشت سفید و قرمز در بازار هستیم.

مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور درباره واردات دام پایه پروار به مهر گفت: نهادهای متولی دولتی برای واردات گوساله پایه پروار همراهی نکردند. کشور قانون‌های خوبی دارد که برای دوران صلح است اما در حال حاضر ما در شرایط تحریم قرار داریم.

وی افزود: هنگامی که ارز مرجع ۴۲۰۰ برداشته شد و ارز شد ۲۸ هزار تومان، دولت وعده‌هایی داد؛ اینکه نقدینگی تزریق کرده و از صندوق‌ها حمایت می‌کند اما این گونه نشد. جو هر کیلو ۲ هزار تومانی بیش از ۱۰ هزار تومان شد در حالی که واحدهای دامداری نقدینگی ندارند.

وی اظهار کرد: هنگامی که پول نباشد تولید ضعیف می‌شود. هزینه تولید به دلیل افزایش نهاده‌های دامی، دارو و درمان و… افزایش یافته اما اعتباری تخصیص داده نشده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور با بیان اینکه روزانه ۱۰ هزار تن نهاده دامی در کشور مصرف می‌شود، یادآور شد: ماهانه ۳۰۰ هزار تن مصرف این حوزه است و با یک برآورد ساده فاصله عدد ۴۲۰۰ تا ۲۸ هزار توان در ۱۸ ماه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) می‌شود که به درآمدهای دولت افزود. اگر فقط ۲۰ همت آن را خرج زیرساخت‌ها می‌کرد تمام مشکلات حوزه گوشت رفع می‌شد.

عالی تاکید کرد: ما باید مازاد تولید داشته باشیم و صادر کنیم که از محل درآمدهای ارزی برای تنظیم بازار کسب درآمد کرده و چالش‌ها را حل کنیم.

وضعیت تولید دام و گوشت قرمز

اطلاعات حاصل از آمارگیری اندازه‌گیری فصلی تعداد و تولیدات فصلی دام سنگین (گاو و گوساله) که از سوی مرکز آمار ایران در آذر ماه ١٤٠٢ اجرا شد، نشان می‌دهد تعداد گاو و گوساله موجود در دامداری‌های کشور در آذر ماه ۵.۴۸ میلیون رأس بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ١١٩ هزار رأس افزایش یافته است.

در پاییز امسال تعداد ٣٤٩ هزار رأس گوساله در دامداری‌های کشور متولد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٢٢ درصد افزایش داشته است.

همچنین در حوزه گوشت، در آذر ۱۴۰۲ جمعاً ۳۶.۸۲۳ تن بوده که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام است.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ٢٦ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل (آبان) در حدود یک درصد کاهش داشته است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع :مهر

نوشته های مشابه