تولید و تجارت

گمرک اخطار داد؛ ورود هر نوع کشنده بدون ثبت سفارش ممنوع است



به گزارش خبرگزاری مهر، رضوانی فر رئیس کل گمرک ایران گفت: تمامی دستگاه‌های همجوار شامل استاندارد، محیط زیست، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت طبق برنامه زمانبندی در حال عمل به تکالیف شأن در خصوص ترخیص کشنده‌های موجود در گمرکات هستند.

رضوانی فر افزود: امیدواریم که ظرف چند روز آینده روند ترخیص کشنده‌های موجود در گمرکات آغاز و ظرف هفته‌های آینده از گمرکات ترخیص شوند.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: طبق بند ث ماده ۳۰ احکام دائمی برنامه توسعه کشور، کشنده‌های زیر ۳ سال برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اجازه ورود به کشور را دارند. تاکنون بر اساس این مجوز حدود ۲۶۰۰۰ دستگاه به این شکل وارد کشور شده، که از این تعداد ۲۲ هزار دستگاه ترخیص و مابقی به دلایلی که عمدتاً به دلیل نداشتن مجوز ثبت سفارش، وجود اشکال در ثبت سفارش و عدم ویرایش آنها و عدم تعیین تکلیف تخصیص ارز، ترخیص نهایی نشده است.

بر اساس اعلام گمرک ایران، وی افزود: بر اساس بند ص تبصره ۷ بودجه ۱۴۰۲، آئین نامه مربوط به نوسازی ناوگان حمل و نقل در مردادماه از سوی دولت اصلاح و جهت اجرا ابلاغ شد، که موضوع ۴۰۰۰ دستگاه کشنده موجود در گمرکات نیز در این آئین نامه دیده شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت مجوز قانونی برای واردات آنها صادر و در حال فراهم کردن امکان ویرایش ثبت سفارش هستند و بانک مرکزی نیز مکلف به تأمین ارز این کشنده‌ها شده است. استاندارد و محیط زیست هم با عملکرد جهادی و متمرکز با بالاترین سرعت در حال صدور مجوزهای مربوطه هستند.

رضوانی‌فر تاکید کرد: به استناد تصریح قوانین از این پس اجازه ورود هر نوع کشنده بدون ثبت سفارش به مرزهای کشور داده نخواهد شد و درخواست گمرک این است که تجار و شرکت‌های بازرگانی این امر را مد نظر قرار دهند.

وی تصریح کرد: تمامی کشنده‌هایی که به لحاظ اسنادی و یا سال ساخت مشکلی نداشته باشند، طی روزهای آینده از گمرک ترخیص خواهند شد.

به گفته رضوانی فر، در خصوص رعایت سال ساخت کشنده‌ها با حمایت دولت و پیگیری گمرک، سال ساخت از زمان ورود کشنده‌ها به محوطه‌های گمرکی محاسبه خواهد شد.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه