انرژی

شدت مصرف انرژی ایران در دنیا رکوردار است



به گزارش خبرگزار مهر «عبدالصاحب ارجمند» مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع وزارت برق نیرو در گفتگو با رادیو اقتصاد در خصوص شکل مصرف انرژی در صنایع کشور افزود: به نسبت سرانه جمعیت، وضعیت جغرافیایی و درآمد تولید ناخالص ملی، شدت مصرف انرژی کشورمان در دنیا رکوردار است. به نحوی که در سال ۱۴۰۱، معادل بیش از ۳۰۰۰ میلیون معادل بشکه نفت خام که تقریباً کل انرژی منابع اولیه انرژی در کشور بوده است چیزی حدود ۵۰ درصد بشکه نفت خام، به عنوان مصرف نهایی انرژی در کشور ثبت شده است.

وی در ادامه بیان کرد: قسمت‌هایی از انرژی اولیه کشور یا اتلاف یا صادر و یا صرف خوراک صنایع همچون پتروشیمی و غیره می‌شود و به عنوان مصرف انرژی نهایی محسوب نمی‌شود. در نهایت ۱ میلیون و۵۰۰ هزار بشکه نفت خام مصرف نهایی انرژی در کشور می‌شود که عدد بالایی است. از این مصرف نهایی انرژی تقریباً ۴۰ درصد در بخش خانگی، تجاری؛ ۳۱ درصد مصرف نهایی انرژی مجموع برق، گاز و … در صنایع کشور و حدود ۲۴ درصد در صنعت حمل و نقل و تقریباً نیم درصد نیز در کشاورزی مصرف می‌شود.

وی درباره ارزان بودن انرژی در کشور برای صنایع گفت: در بحث انرژی، شاخصی با عنوان شدت مصرف انرژی داریم که بر اساس قدرت برابری خرید، نرخ ارز و شدت مصرف نهایی، اعداد مختلفی دارد. شدت مصرف انرژی در کل کشور بر اساس نرخ برابری قدرت خرید حدود ۴ برابر متوسط دنیا است. در بخش صنعت از قبیل صنعت سیمان، فولاد و… برآوردهایی انجام شده که به طور متوسط ۶۰ درصد بیشتر انرژی مصرف می‌کنیم. در حقیقت، این قیمتِ پایینِ انرژی، یک سیگنال اشتباهی به کل صنعت، انتقال داده است.

وی درباره قیمت برق و تأثیر آن در اقتصاد ملی و صنعت، افزود: در صنعت انرژی و برق کشور، ناترازی وجود دارد که به خاطر ناترازی مالی صنعت برق است؛ یعنی همان ارزان بودن انرژی صنعت برق. در این قسمت، سرمایه گذاران بخش خصوصی رغبت سرمایه گذاری ندارند. با قیمت ارزانِ این صنعت نمی‌توان، هزینه استهلاک و بازسازی تجهیزات موجود را پوشش مناسب داد و این امر باعث می‌شود که در صنعت انرژی و برق، با بحران مواجه شویم.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه