ارتباطات و فن آوری اطلاعات

بازارهای داخلی و صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه می‌یابد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، توافق‌نامه همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش بنیان صنعت و معدن به منظور ارتقای تاب آوری توسعه بازارهای صادراتی ایجاد کنسرسیوم های نوآوری و فناوری منعقد شد.

این توافق نامه همکاری مشترک توسط روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و محمدمهدی نایبی، رییس هیات مدیره انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته صنعت و معدن امضا شد. بر اساس این توافق‌نامه، این برنامه مشتمل بر دو مرحله اجرایی خواهد بود که مرحله اول از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ و مرحله دوم از ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۸ اجرا خواهد شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اشاره به ظرفیت بالای شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ و پیشران در فتح بازارهای داخلی و صادراتی عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ و پیشران از ظرفیت بسیار خوبی در کسب سهمی قابل توجه از اشتغال، ارزش افزوده و ارتقای تاب‌آوری صنایع برخوردار هستند و همکاری‌ و تعامل این شرکت‌ها می‌تواند آغازگر و توسعه‌دهنده طرح‌های بزرگ و ارزش آفرین باشد.

دهقانی با بیان این‌که امید داریم که امسال و سال بعد تحولاتی در حوزه شرکت‌های دانش بنیان پیشران محقق شود ادامه داد: اعضای این انجمن جزو توانمندترین شرکت‌های بزرگ کشور هستند و می توانند چند پروژه بزرگ را با ایجاد کنسرسیوم های بزرگ دانش‌بنیان به اجرا برسانند. تلاش می‌کنیم تا با این موافقت نامه همکاری، در قالب یک برنامه ملی و مشترک و با محوریت چند شرکت دانش بنیان در قالب یک کنسرسیوم، چند پروژه پیشران و کلیدی، مانند آن‌چه که در همکاری با صنعت نفت به اجرا رسید به مرحله اجرا برسد.

از اصلی‌ترین محورهای این توافق‌نامه می‌توان به شناسایی و احصاء چالش‌ها و نیازهای توسعه محصولات دانش بنیان و ارائه راه حل‌های مبتکرانه برای تکمیل زنجیره ارزش، ارتقای تاب آوری و رفع نیازهای ملی در تولید و ساخت مواد اولیه، ارتقای توانمندی های فناورانه و نوآورانه جهت حفظ مزیت رقابتی محصولات دانش بنیان در دو سطح داخلی و بین المللی، تقویت ابزارهای تامین مالی و سرمایه گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد.

مدیریت رقابت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید محصولات دانش بنیان مشابه با رویکرد ارتقاء کیفیت در سطح بین المللی، فرهنگ‌سازی افزایش تقاضای محصولات دانش بنیان در داخل کشور، شبکه‌سازی و تقویت همکاری شرکت‌های دانش بنیان با هدف مشارکت در تولید و توسعه محصول، ایجاد همکاری مشترک فی مابین صنایع بزرگ و شرکت‌های دانش بنیان به منظور تولید محصول جدید، توسعه محصول ارتقاء کیفیت و توسعه بازارهای صادراتی از طریق ایجاد کنسرسیوم‌ها از دیگر محورهای این موافقت‌نامه همکاری است.

انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان در حال حاضر متشکل از ۳۱ عضو است که شرکت‌های توانمند و دارای سطح فناوری بالا با فروش سالیانه بیش از ۱۰ میلیارد تومان و توسعه محصولات راهبردی کشور هستند. مجموع فروش این ۳۱ شرکت در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. کمترین عدد فروش ۲۰ میلیارد تومان و بیش‌ترین عدد فروش هزار و ۶۵۹ میلیارد تومان و متوسط فروش شرکت‌ها، ۳۳۷ میلیارد تومان است؛ مجموع تعداد پرسنل این شرکتها بالغ بر هفت هزار و ۵۶۵ نفر و متوسط پرسنل، ۲۴۴ نفر است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه