اقتصاد کلان

دسترسی ایران به ۱۸.۴ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده



با آزاد شدن منابع ۱.۷ میلیارد دلاری ایران در لوکزامبورگ، می‌توان گفت که کشورمان در ماه‌های گذشته به ۱۸.۴ میلیارد دلار از منابعش در کشورهای مختلف و صندوق بین‌الملی پول دسترسی پیدا کرده است و در ادامه نیز و با آزادسازی ارزهای بلوکه شده در ترکیه و ژاپن این رقم به بیش از ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش ایسنا، پس از تغییر رئیس کل بانک مرکزی در دی ماه سال گذشته و فعال‌تر شدن دیپلماسی اقتصادی دولت، مذاکرات و سفرهای متعدد با کشورهای مختلف در راستای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف آغاز شد.

منابع ارزی که به گفته محمدرضا فرزین -رئیس کل بانک مرکزی- به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسید. چرا که این مقام مسئول در دولت سیزدهم در سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی در این باره گفته بود که منابع ارزی بلوکه شده با رقم بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در خارج از کشور ناشی از تحریم های ظالمانه وجود دارد که با کمک دستگاه دیپلماسی دسترسی به بخشی از این منابع امکانپذیر شده است و به زودی شاهد آثار آن بر اقتصاد کشور خواهیم بود.

نهایتا پس از حق دسترسی سریع ایران به ۶.۷ میلیارد دلار از منابع موجودش در صندوق بین اللملی در تاریخ یازدهم خرداد ماه امسال، دیپلماسی اقتصادی ایران جواب داد و تا کنون حدود ۱۸.۴ میلیارد از منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف آزاد شده یا در حال آزادسازی است.

حدود شش میلیارد دلار از این منابع به ارزهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی برمی‌گردد که سال‌ها ایران برای آزاد شدن آن مذاکره کرد و نهایتا اواخر شهریور ماه امسال به حساب شش بانک ایرانی در دو بانک در قطر واریز شد.

حدود چهار میلیارد دلار از این منابع نیز، ارزهای بلوکه شدن ایران در عراق بود که طی ماه‌های گذشته به تدریج آزاد شده است و همچنان این روند ادامه دارد. ۱.۷ میلیارد دلار دیگر نیز منابع ارزی مسدود شده ایران در لوکزامبورگ بود که امروز بانک مرکزی اعلام کرد که اموال و دارایی ارزی این بانک نزد موسسه کلیراستریم لوکزامبورگ در سال ۲۰۲۰ با شکایت برخی اتباع آمریکایی توقیف شده بود که با اعتراض و پیگیری‌ های حقوقی کشورمان در نهایت، طی چند روز گذشته (ششم مهر ۱۴۰۲ ) دیوان عالی کشور لوکزامبورگ اعتراض و دلایل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مورد پذیرش قرار داد و رای قبلی دادگاه این کشور را نقض کرد. نهایتا با برطرف شدن موانع قضایی جهت دسترسی به دارایی های ارزی این بانک در کشور اروپایی لوکزامبورگ به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار و این منابع هم اکنون در دسترس بانک مرکزی ایران قرار گرفته است.

در این میان ارزهای ایران در ترکیه و ژاپن نیز به میزان ۶.۷ میلیارد دلار در حال مذاکره برای آزادسازی است و با دسترسی کشورمان به این منابع، میزان ارزهای آزاد شده به ۲۵.۱ میلیارد دلار خواهد رسید.

البته تلاش‌ها و مذاکرات دیپلماتیک ایران و پیگیری قضایی از مراجع بین المللی ادامه دارد و با وجود شرایط کنونی می‌توان امیدوار بود تا پایان امسال، منابع ارزی بلوکه شده بیشتری آزاد شده و در دسترس ایران قرار بگیرد.

چرا مجیدرضا حریری – رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین – در این زمینه گفته بود که مقدمات انتقال ۱۰ میلیارد دلار دیگر از منابع ارزی بلوکه شده ایران فراهم شده است.

با توجه به این منابع ارزی آزاد شده می‌توان امیدوار بود که در کنار تراز تجاری مثبت و افزایش درآمدهای نفتی، بازار ارز در ادامه نیز رنگ آرامش بیشتری به خود ببیند و شاهد کاهش نرخ‌ها در این بازار باشیم.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه