عمران و اشتغال

تکمیل ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور


ایسنا/مازندران وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی دولت برای واگذاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها به متقاضیان سکونت در روستاها خبر داد و گفت: از ۲۴۰ هزار مسکن مهر که از دولت قبل به دولت سیزدهم به ارث رسیده، تاکنون ۱۰۰ هزار مسکن اتمام و مابقی در حال ساخت است.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش،وزیر راه و شهرسازی امروز، ۳۰ شهریور ماه در سفری یک روزه به مازندران در شورای مسکن استان که در استانداری مازندران برگزار شد، حضور یافت.

او با بیان اینکه اجرای فرایند قانونی در طرح مسکن ملی ضرورت دارد، اظهار کرد: زمین‌هایی که به مسکن ملی اختصاص می‌یابد باید در طرح بوده و از ظرفیت واگذاری زمین در روستاها هم برای این مهم استفاده شود.

وی با توصیه بر بلند مرتبه‌سازی مسکن ملی در غرب مازندران، افزود: ما در بافت و خود مالکی عقب هستیم. اگر میزان بافت هدف‌گذاری شده بیشتر باشد ساخت و ساز رونق و بافت شهری نیز حفظ خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سال قبل بسته ۱۹ بندی مکانیزم‌ مشوق‌های شهرسازانه طراحی و ابلاغ شد، گفت: استان مازندران کمترین مشارکت را در این بسته ابلاغی داشت و انتظار است تا اهتمام بیشتری به این موضوع داشته باشد.

این مسئول با تاکید براینکه در استان ها باید با همکاری شورای عالی شهرسازی زمین‌های داخل شهر تعیین تکلیف شوند، خاطرنشان کرد: دیده می‌شود که زمین‌های خوبی در داخل شهر وجود دارد و قدمت ۱۵ ساله دارند اما بدون تکلیف معطل مانده است.

بذرپاش با توصیه بر اینکه بلند مرتبه‌سازی امکان خوبی برای ساخت مسکن در شهرها است، اظهار کرد: برخی مشاوران املاک منصف و برخی واقعا رعایت حال مردم را نمی‌کنند. در مازندران شاهد رشد بی رویه مشاوران املاک هستیم که باید نظارت درستی صورت گیرد.

وی افزود: راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات برای اجاره نامه الکترونیکی اقدام موثری برای نظارت بر کار مشاوران املاک است.

وزیر راه و شهر سازی یادآور شد: علاوه بر اینکه طرح مسکن ملی خوب است و باید اجرا شود باید به فکر مردم جامعه هم باشیم. تا قانون ساماندهی بازار مسکن به درستی اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها با افزایش عوارض در قیمت مسکن تاثیر گذارند، خاطرنشان کرد: لازم است از طریق فرمانداری‌ها به این موضوع توجه شود و شهرداران هم مصوبات را درست اجرا کنند تا در حق مردم اجحاف نشود.

بذرپاش با اشاره به اینکه طرح جوانی جمعیت از موضوعاتی است که از هفته آینده به این سیاست پرداخته می‌شود، گفت: تولید مسکن از مهمترین موضوعات در طرح جوانی جمعیت است.

وی در بخش دیگری از این جلسه با بیان اینکه هدف ما حل مشکلات مسکن در مازندران است، افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد که مسئولان استانی پای کار هستند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مراسم اربعین حسینی هم گفت: اگر کمک استانداران، شبکه حمل و نقل و جاده‌ای و همکاری سایر نهادها نبود؛ این خاطره خوب برجای نمی‌ماند. امیدواریم در دو سال آینده هم با تلاش مشکلات را رفع کنیم.

این مسئول، مازندران را سرزمین فرصت‌های طبیعی خدادادی دانست و ادامه داد: در مازندران به فرصت ترانزیتی و شبکه حمل و نقل کمتر پرداخته شد. باید تلاش کنیم از این ثروت به سود استان رقم زده شود.

بذرپاش با تاکید بر اینکه در سیاست جدید واگذاری زمین روستایی مطرح شده است و باید این طرح به درستی اجرا شود، گفت: به دلیل وجود زمین‌های درجه یک و دو کشاورزی و مجاورت با جنگل و دریا باید به مسکن مردم غرب مازندران هم توجه ویژه شود.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش شود در مازندران مسکن مهر بر زمین مانده نداشته باشیم، افزود: واحدهایی که تحویل داده می‌شود نباید مشکل زیر ساختی داشته باشند.

وی از برنامه‌ریزی دولت برای واگذاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها به متقاضیان سکونت در روستاها خبر داد و گفت: از ۲۴۰ هزار مسکن مهر تاکنون ۱۰۰ هزار مسکن اتمام و مابقی در حال ساخت است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در مازندران به بندر امیرآباد و در گیلان به بندر کاسپین توجه ویژه داریم، اظهار کرد: با تکمیل شبکه ریلی و رورو در بندر امیرآباد هدف ما تقویت کریدور شمال جنوب تا پایان این دولت است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: سه محور هراز، چالوس و کندوان از محورهای مواصلاتی مهم استان است که مازندران را به پایتخت متصل می‌کند که اجرای قطعه سوم آزاد راه درجاده کندوان شروع شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه ایمن بخشی جاده کندوان را در برنامه‌ها خود داریم، اظهار کرد: در پروژه جاده قائمشهر به ساری هم از گذشته کارهایی انجام شده و ۱۶ کیلومتر تملک زمین صورت گرفته است. لازم است از ظرفیت سرمایه گذار بخش خصوصی در این محور استفاده شود.

بذرپاش خاطرنشان کرد: توسعه حمل و نقل زمینی و هوایی در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.

وی اظهار کرد: در بهار سال گذشته نرخ رشد در بخش مسکن منفی بوده است اما در بهار امسال به ۱.۶ درصد رسید.

بذرپاش ادامه داد: اگر شاهد رشد در صنعت مسکن و ساختمان باشیم بر افزایش تولید ناخالص ملی اثرگذار است.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه