عمران و اشتغال

پوشش‌دهی هواپیما با رنگ‌های نانویی مقاوم به خوردگی و دما



محققان یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از نانو ذرات پوشش‌هایی برای هواپیما عرضه کردند که دارای خواص ضد خوردگی و مقاومت دمایی است.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد نانو، استفاده از انواع مختلف رنگ‌ها در قطعات کاربردی هواپیما این رنگ‌ها را به یکی از محصولات راهبردی در این صنعت بدل کرده است و بهبود کیفیت آنها در ارتقای امنیت و ایمنی سفرها تاثیر مستقیمی دارد.

یکی از کاربردهای مهم انواع رنگ و رزین در پوشش‌دهی بدنه تاسیسات و کابین هواپیماها است. ‌محصولی که باید خواصی چون مقاومت شیمیائی مناسب، عدم شره شدن، تافنس و استحکام کافی و مقاومت در برابر شوک‌های حرارتی و اشعه فرابنفش را داشته باشد.

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو معاونت علمی توانسته رنگ‌های رویه ضداسکایدرول بهبود یافته توسط مواد نانویی را به سه صورت براق، مات و نیمه‌مات  مختلف تولید کند.

از جمله خواص این رنگ‌ها، رئولوژی خوب و مقاومت به شره است که مطابق با استانداردهای نظامی و مسافربری قابل استفاده است. همچنین این رنگ‌ها مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی مختلف، روغن‌های اسکایدرول هواپیما و پنوماتیک هلیکوپتر، سوخت‌های حمل‌ونقل هوایی و محیط‌هایی که باعث ایجاد خوردگی می‌شوند، دارند. از دیگر خواص این رنگ‌ها مقاومت به تنش دمایی است.

امروزه، استفاده از نانوذرات به منظور بهبود ویسکوزیته و عدم شره شدن رنگ اعمالی بر روی بدنه، راهکاری مهم در افزایش کیفیت پوشش‌دهی هواپیما است که این محصول تولید شده همه این خصوصیات را دارد و در حال حاضر بخش اعظمی از صنایع هوایی کشور از این محصول استفاده می‌کنند به گونه‌ای که سهم این شرکت از این بازار از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد رسیده است.

رنگ ضداسکایدرول بدنه هواپیمای این مجموعه دانش‌بنیان؛ چسبندگی زیاد به زیرلایه، انعطاف‌پذیری و خواص مکانیکی مناسب، مقاومت شیمیایی زیاد در برابر موادی مانند روغن اسکایدرول و همچنین مقاومت در برابر شره شدن (Sagging) را فراهم کرده است.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه