دسته‌بندی نشده

بدهی‌های معوق خارجی ایران تسویه شد



به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علی فکری امروز (سه شنبه) در نشستی خبری اظهار کرد: اطلس سرمایه‌گذاری مهمترین خدمتی که ارائه می‌کند این است که هزینه‌های سرمایه‌گذاری را از طریق مکان‌یابی محل مناسب سرمایه‌گذاری کاهش می‌دهد. عوامل مکانی کمک می‌کند که سرمایه‌گذار بهترین انتخاب را برای حوزه فعالیت خود داشته باشد.

وی درباره حجم سرمایه گذاری در دولت سیزدهم گفت: طی حدود دو سال دولت سیزدهم ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری از خارج ایران در کشور انجام شده است. به ترتیب روسیه، چین، امارات متحده عربی، ایرانیان مقیم خارج، ترکیه، عراق، هندوستان و عمان بیشترین سرمایه‌گذاری را طی این مدت در ایران انجام داده‌اند.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران تصریح کرد: راهبرد ما فقط این نیست که محل‌های جذب سرمایه را تغییر دهیم، بلکه میزان سرمایه‌گذاری در ایران نیز افزایش یافته است. تحمیل محدودیت‌ها و شرایط امنیتی پرریسک نیز باعث نشد که سرمایه‌گذاری در ایران کاهش یابد.

فکری خاطرنشان کرد: قبلا توافقاتی برای سرمایه‌گذاری بین ایران و برخی کشورها صورت می‌گرفت اما عملا اقدامی صورت نمی‌گرفت اما در دوره اخیر بسیاری از طرح‌ها آغاز شده است. ادامه این وضعیت به بررسی سایر عناصر کسب و کار در ایران بستگی دارد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری با اشاره به آمار سرمایه گذاری خارجی به تفکیک بخش اقتصادی گفت: از ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی که تا کنون در ایران انجام شده بخش های «تامین آب، برق و گاز»، «حمل و نقل و ارتباطات»، «خدمات»، «ساختمان»، «صنعت»، «کشاورزی»، «معدن»، «نفت و گاز»، «افزایش سرمایه طرح های موجود» به ترتیب بیشترین سهم را داشتند.

وی یادآور شد: تا قبل از دولت سیزدهم ارتباط جمهوری اسلامی با تمامی بانک ها و نهادهای توسعه‌ای جهان قطع شده بود. علتش آن بود که قبلا وام هایی را دریافت کرده بودیم و راهکارهایی در پیش گرفته شده بود که مبتنی بر رفع تحریم ها بود. در دولت سیزدهم تصمیم گرفتیم که این راهکارها را تغییر دهیم. قدم اول این بود که مطالبات این نهادها از جمله بدهی به بانک توسعه اسلامی را تسویه کنیم.

به سمت دریافت تسهیلات جدید می‌رویم

فکری با بیان اینکه اصلاح روابط با همسایگان ایران در دستور کار قرار گرفت، بیان کرد: بدهی معوق ما حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود که بخش قابل توجهی از بدهی‌ها از مسیر کشورهای اسلامی مثل عراق و دیگر نهادهای فعال در این حوزه پرداخت شد. حجم بدهی بسیار زیاد است اما در حال حاضر بدهی‌های معوق که حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود به طور کامل تسویه شده است.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری تصریح کرد: از این پس با تسویه بدهی‌ها به سمت دریافت تسهیلات جدید می‌رویم.

آغاز رایزنی با صندوق اوپک 

وی در ادامه تصریح کرد: اقدام دیگری که در دستور کار قرار گرفته، آغاز رایزنی با دیگر نهادها از جمله صندوق اوپک است. درصدد ایجاد تغییر در اساسنامه این صندوق هستیم که زمان می‌برد. ما قصد داریم نقش فعالانه در صندوق اوپک داشته باشیم. باید از شرکای خود در این صندوق حمایت کنیم و قالب توسعه روابط با کشورهای همسو را در این صندوق نیز دنبال می‌کنیم.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع اقتصاد آنلاین