دسته‌بندی نشده

رونمایی جدید در بورس تهران؛ اولین صندوق پوشش ریسک وارد بازار می شود



به گزارش اقتصاد آنلاین، محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران­ اظهار کرد­: عمق بخشی بر ابزار‌ها و فضای کلان بازار سرمایه یکی از رسالت‌های بورس تهران است، طی یکسال و نیم اخیر با همکاری و حمایت‌های سازمان بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و مدیریت فناوری بورس سرانجام توانستیم از آتی اوراق بهادار استفاده کنیم.

وی افزود: در حال‌حاضر بورس تهران از ابزار “اوراق آتی سهام” برای شروع کار روی سه نماد شستا، پالایشگاه تهران و اوراق گام بانک صادرات استفاده کرده و تا پایان سال ۳۰ نماد بزرگ بورس تهران که ۸۰ درصد از ارزش بازار را تشکیل می‌دهند متناسب با زمان سررسید‌ها از این اوراق استفاده خواهند کرد.

مدیرعامل بورس تهران گفت: مذاکراتی را با یکی از نهاد‌های مالی انجام دادیم تا بتوانیم «صندوق پوشش ریسک»، صندوقی که تاکنون در بازار سرمایه استفاده نشده را راه‌اندازی کنیم. همچنین رئیس سازمان بورس نیز موافقت خود را برای اعطای مجوز برای صندوق مذکور اعلام کرده است.

گودرزی تصریح کرد: با اخذ مجوز، بورس تهران اولین صندوق پوشش ریسک را وارد بازار سرمایه خواهد کرد.

وی بیان کرد: با افزوده شدن این ابزار‌ها سبد پیچیده و تخصصی بورس تهران تکمیل خواهد شد، سایر ارکان‌ها همانند بورس انرژی و فرابورس نیز می‌توانند به منظور دو طرفه‌سازی و ثبات بازار از آن‌ها استفاده کنند.

مدیرعامل بورس تهران ادامه داد: کسانی که علاقه‌مندند سطحی از ریسک را تحمل کنند، اما خودشان دانش کافی برای بهره‌گیری از ابزارهایی، چون اوراق آتی سهام را ندارند می‌توانند از این صندوق‌ها (صندوق پوشش ریسک) استفاده کنند.

گودرزی گفت: متخصصانی از سوی نهاد‌های مالی در این صندوق‌ها حضور دارند که در بازار سرمایه از ابزار‌های معاملاتی با سطح ریسک بالا برای معامله استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: مدیران سرمایه‌گذاری صندوق پوشش ریسک در ابزارهای، چون اختیار معامله، آتی و سایر ابزار‌های پرریسک سرمایه‌گذاری می‌کنند و سرمایه‌گذاران با خرید واحد‌های این صندوق می‌توانند از مزایای آن بهرمند شوند.

گودرزی در پایان گفت: سرمایه‌گذاران عادی به هیچ عنوان به صورت مستقیم به سمت این ابزار‌ها نیایند؛ به سبب اینکه این ابزار‌ها سطح ریسک بالایی دارند و نیازمند حداقل دانش مالی است.

منبع:

بورس نیوز

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه