دسته‌بندی نشده

فدرال رزرو نسبت به افزایش خطرات ژئوپلیتیکی برای سیستم مالی جهانی هشدار داد



اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ فدرال رزرو روز جمعه هشدار داد تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی تهدیدی برای سیستم مالی جهانی در بحبوحه خطرات افزایش تورم و رشد کندتر است.

بانک مرکزی ایالات متحده در آخرین گزارش ثبات مالی که هر دو سال یک بار منتشر می‌کند، پتانسیل «سرریزهای نامطلوب گسترده به بازارهای جهانی» را در صورت تشدید درگیری خاورمیانه و جنگ در اوکراین یا بروز تنش در نقاط دیگر جهان اعلام کرد.

در این گزارش آمده است: تشدید این درگیری‌ها یا تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی دیگر، به ویژه در صورت بروز اختلالات طولانی مدت در زنجیره تأمین و وقفه در تولید، می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی را کاهش و تورم را در سرتاسر جهان افزایش دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «سیستم مالی جهانی می‌تواند تحت تأثیر عقب‌نشینی از ریسک‌پذیری، کاهش قیمت دارایی‌ها و زیان کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران در معرض خطر، از جمله سرمایه‌گذاران در ایالات متحده، قرار گیرد.»

این گزارش، که تأکید می‌کند سیستم بانکی به طور کلی «سالم» باقی می‌ماند و مصرف‌کنندگان و کسب و کارها تاکنون در مواجهه با نرخ‌های بهره بالاتر انعطاف‌پذیر بوده‌اند، در حالی منتشر شده تل آویو برای حمله زمینی مورد انتظار به غزه پس از حمله شبه نظامیان حماس به اسرائیل در اوایل ماه جاری آماده می‌شود.

جی پاول، رئیس فدرال رزرو، روز پنجشنبه هشدار داد که تنش‌های ژئوپلیتیکی «خطرات مهمی برای فعالیت‌های اقتصادی جهانی ایجاد می‌کند» و پیامدهای «بسیار نامشخص» دارد.

آخرین گزارش فدرال رزرو همچنین به دنبال افزایش شدید هزینه‌های استقراض جهانی است، زیرا بازارهای مالی به سرعت با انتظاراتی مبنی بر اینکه یک اقتصاد انعطاف‌پذیر ایالات متحده احتمالاً نرخ سیاست فدرال رزرو را در سطوح بالا برای یک دوره زمانی پایدار نگه می‌دارد، تنظیم شده‌اند.

پاول روز پنجشنبه پیشنهاد کرد که افزایش تمرکز بر بار بدهی ایالات متحده نیز ممکن است نقش داشته باشد. بر اساس آمار وزارت خزانه داری در روز جمعه، کسری بودجه فدرال به 1.7 تریلیون دلار افزایش یافته است که از 1.37 تریلیون دلار در سال 2022 افزایش یافته است.

هزینه‌های استقراض در سطح جهانی در هفته های اخیر افزایش یافته است زیرا بازدهی خزانه‌داری در تمام سررسیدها به شدت افزایش یافته است. اوراق قرضه 10 ساله معیار اکنون برای اولین بار از سال 2007 تا کنون نزدیک به 5 درصد معامله می‌شود، در حالی که بازدهی دو ساله در بالاترین حد خود در 17 سال اخیر قرار دارد.

از زمان گزارش قبلی خود در ماه مه، فدرال رزرو دریافت که نقدینگی بازار خزانه‌داری در کل پایین‌تر از سطح تاریخی باقی مانده است و این نشان می‌دهد که فعالان بازار «به ویژه محتاطانه» عمل می‌کنند. در حالی که مشاغل و خانوارها نرخ های بهره بالاتر را با سهولت هضم کرده‌اند، بانک مرکزی خاطرنشان کرد که برخی وام گیرندگان پرخطر شروع به احساس فشارهای اساسی کرده‌اند.

سرعت و بزرگی افزایش اخیر در نرخ‌های بهره ترس از بی‌ثباتی مالی را برانگیخته است، به طوری که یکی از مقامات ارشد صندوق بین‌المللی پول اخیراً به فایننشال تایمز گفت که اکنون «خطر» پیامدهای مخرب «افزایش یافته است».

در صورت تداوم تورم به طور غیرمنتظره که بانک‌های مرکزی را مجبور به افزایش بیشتر نرخ‌ها می‌کند، فدرال رزرو نه تنها در مورد افزایش نوسانات بازار، بلکه همچنین یک «کندی اقتصادی قابل توجه» هشدار داد زیرا اعتبارها تحلیل می‌روند و خانوارها و مشاغل آسیب پذیر مجبور به کاستن از هزینه‌های خود می‌شوند.

کاهش سرعت به این بزرگی می‌تواند به ویژه برای بخش املاک و مستغلات تجاری خطری ایجاد کند و به طور بالقوه منجر به «زیان‌های قابل توجه برای طیف وسیعی از مؤسسات مالی، از جمله برخی بانک‌ها و شرکت‌های بیمه» شود.

این گزارش می‌گوید در نهایت، این امر می‌تواند برخی از وام‌دهندگان را وادار به عقب‌نشینی بیشتر کند، که «بر فعالیت‌های اقتصادی تأثیر بیشتری خواهد گذاشت».

جیمی دیمون، مدیر اجرایی جی‌پی مورگان چیس، هفته گذشته هشدار داد که لحظات کنونی ممکن است «خطرناک‌ترین دورانی باشد که دنیا در دهه‌های اخیر دیده است».

او گفت: «من فکر می‌کنم ژئوپلیتیک فقط یک موضوع اضطراری است که باید با آن دست و پنجه نرم کنیم.»

از زمانی که فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره معیار خود در مبارزه با تورم کرد، بانک‌ها از اینکه زیان‌ها و معوقاتشان تاکنون به سطوح بالایی نرسیده است خوشحال شده‌اند،  مقاومتی که بانک مرکزی در گزارش خود به آن اشاره کرد.

با این حال، دیوید سولومون، مدیر اجرایی گلدمن ساکس، این هفته هشدار داد که «در طی دو تا چهار فصل آینده، تأثیر این انقباض مشهودتر خواهد بود و باعث کاهش سرعت اقتصاد در برخی مناطق خواهد شد.»

او گفت: «هنگامی که با مدیران اجرایی، به ویژه در مورد مشاغل مصرف‌کننده تعامل دارم، برخی نرمش‌ها را به ویژه در هشت هفته گذشته در برخی رفتارهای مصرف‌کننده می‌شنوم.»

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه