دسته‌بندی نشده

درآمدهای عجیب و غریب فالگیرها!



به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری آنلاین، عزیزم شماره کارت را برایت فرستادم. برای فال تاروت ۴۰۰ تومان و برای فال قهوه ۲۰۰ تومان واریز کن. فیش را برایم بفرست.

این جملات احتمالا قابل پیش بینی‌ترین دیالوگ‌های آن‌هایی است که روزانه به مدد تاروت و فنجان‌های قهوه و البته سادگی و عجز جماعت مراجع کاسبی خوبی راه انداخته‌اند. اینستاگرام هم پر است از صفحاتی که رایگان یا پولی قرار است شما را به ضیافت تصویر دود عود و فال به فردا ببرند. آن‌هایی که پول می‌گیرند روی مشتری‌های ساده‌دل حساب کرده‌اند و آن‌ها که صفحاتشان بصورت رایگان فال خلق الله را می‌گیرند روی تبلیغات پرسود مجازی بخاطر تعداد بالای فالوئر حساب کرده‌اند.

لاکچری بازی با همان بساط کهنه

قدیم‌ترها وقتی کسی گره کور به کارش می‌افتاد دست به دامن آدم‌هایی می‌شد که بلد بودند سرکتاب باز کنند. سراغ گرفتن آن‌ها کار راحتی نبود و برای دیدنشان باید مسافت زیادی می‌رفتند. کوچه به کوچه، گذر به گذر تا بتوانند فالگیر را ببینند. اغلب شان پیرمردهای محاسن سفید بودند که تسلط خوبی هم بر ذهن خوانی داشتند. با کمک رمل و اسطرلاب یا حروف ابجد خبر از آینده می‌دادند و پولی هم به جیب می‌زدند. اما حالا وضع فرق کرده و فال گرفتن‌ها مدرن و لاکچری شده است. برای برقراری ارتباط با فالگیر کافی است وارد فضای مجازی شوی و در قسمت جستجو، کلمه فال تاروت و قهوه را بزنی. انواع سایت‌ها با نام‌های دهان پر کن جلوی چشمتان ظاهر می‌شود. فال تاروت، فال چای، سنگ تراپی و شمع تراپی و کلی اصطلاحات عجیب و غریب که شاید نامشان هم به گوشمان نخورده باشد.

احساسی یا غیابی؟

از اسم‌های بالا آمده در صفحه اینستاگرام، فال تاروت و قهوه الهه را انتخاب می‌کنم. کلی عکس و فیلم بالا می‌آید. یکی از فیلم‌ها را باز می‌کنم. خانم فالگیر چهره‌اش مشخص نیست. آنچه دیده می‌شود میز نسبتا بزرگی است که روی آن کارت‌های تاروت با نظم خاصی چیده شده است. با صدای ملایمی می‌گوید: «نیت کنید.» و بعد شروع به چیدن کارت‌ها می‌کند. بازار گرمی خوبی می‌کند؛ هم جذب مشتری هم تبلیغ. البته در پیجش شماره تلفنی هم یادداشت شده است. با یک تماس تلفنی می‌توان به نتیجه رسید. بعد از چند بوق خانمی گوشی را برمی‌دارد و با صدای بسیار ملایم مشکل را می‌پرسد و می‌گوید: «باید نوبت بگیرید.»

شمع تراپی، دفع رقیب در منزل

نفر بعدی کارش شمع تراپی است. خانم فالگیر توصیه می‌کند برای رفع مشکلم باید اول فال بگیرم تا اطلاعاتی درباره شخص مورد نظر به دست آوردم و شمع تراپی کنم. واژه شمع تراپی برایم آشنا نیست. برای همین می‌گویم: «این کار تاثیر دارد؟» خانم فالگیر هم مثل پزشک حاذقی که درباره یک بیماری کهنه صحبت می‌کند، می‌گوید: «بله. همه انرژی منفی را از بین می‌برد و به شما انرژی مثبت می‌دهد. مرتب برای شما نکات آموزشی را می‌فرستم.» قیمت فال احساسی با نیت دفع رقیب ۱۸۰ هزار تومان است و هزینه شمع تراپی هم ۳۹۰ هزار تومان می‌شود. یعنی ۴۷۰ هزار تومان.

حالا اگر یک حساب سرانگشتی کنیم و فرض کنیم یک فالگیر میانگین روزانه ۱۰ مشتری داشته باشد و از هر کدام فقط ۲۰۰ هزار تومان دریافت کند درآمد روزانه‌اش به ۲ میلیون تومان و درآمد ماهانه‌اش به حداقل ۶۰ میلون تومان می‌رسد! پولی که نه در قبالش زحمتشی کشیده است نه سرمایه‌ای را خرج کرده است!

برگ آخر

قصه همان قصه قدیمی است. شوق بشر برای دانستن آنچه که نمی‌داند و کشف فرداها و البته تسلط بر چیزی که از فتح آن عاجز است. این قاعده یکبار می‌شود ستاره شناسی و منجم پروری و یکبار می‌شود جستجوی خوشبختی لابلای برگ‌های تاروت و گاهی هم سر از فنجان‌های پرملاط در می‌آورد.

بهره گیری از خرافه پرستی به جای تدبیر و تفکر

فالگیری و اشاعه خرافه پرستی از جمله مواردی هستند که اگر رونق بگیرند می‌توانند سلامت خانواده را هدف قرار دهند. چرا که هر کسی که با مشکل مواجه می‌شود به جای بهره گرفتن از علم و درایت متوسل به فالگیری شده و با اعتماد به دروغ و شایعات شیرازه زندگی‌اش را از هم می‌پاشد. درباره فال تاروت و استقبال بعضی از مردم از آن، با حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد باقر علم الهدی، گفت‌وگو می‌کنیم.

خیلی وقت‌ها مشکلاتی سر راه ما قرار می‌گیرد که احساس می‌کنیم لاینحل است و نمی‌توانیم برایش راه چاره‌ای پیدا کنیم. از این رو ترجیح می‌دهیم به کمک کارهای ماورایی آن را برطرف کنیم. حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی در این باره می‌گوید: «متاسفانه برخی از افراد فکر می‌کنند با بهره گیری از انرژی کیهانی مشکلات خود را برطرف کنند. به فکر با خبر شدن از آینده هستند. گویی این کار به آن‌ها احساس آرامش می‌دهد. در صورتی که ما خودمان آینده‌مان را می‌سازیم. انسان معمولا به چیزی می‌رسد که برایش تلاش کرده باشد. به اعتقاد من دسترسی به آینده بدون تلاش یک مدل مفت خوری از جیب زندگی دنیا است.»

هر کدام از این کارت‌های بازی یک تفسیر دارد

متاسفانه در دنیای علم و صنعت، دانش زورش به دنیای خرافه پرستی نرسیده است. بعضی از افراد تشنه پیشگویی هستند. تا این اندیشه سخیف در بین مردم وجود دارد، افراد سودجو در زمینه گرفتن فال فعالیت می‌کنند.

علم الهدی در ادامه می‌افزاید: «فالگیری‌ها روش‌های نوینی برای کلاهبرداری هستند. فال ابجد که متاسفانه یک مدل و نمونه جدیدی را اشاعه می‌دهند. همین فال تاروت چیست؟ چقدر صحت دارد؟ امروز تبدیل شده به یک وسیله پیشگویی. این فال‌ها کارت‌های بازی بودند. در بعضی از نقل‌ها یکسری نقش روی آن حک شده و افراد با آن‌ها بازی می‌کردند. کم کم این ذهنیت به وجود آمده که نقش‌ها جادو شده است و توسط شیاطین روی کارت تاروت اصلی حک شده و می‌تواند انسان را به آینده وصل کند. زمان طراحی کارت‌ها این کار ویژه برایش در نظر گرفته نشده است.»

این روحانی به تفسیر نقش‌های تاروت اشاره می‌کند که برای هر کدام از آن‌ها یک معنا درست کرده‌اند. مثل کارت جادوگر. کارت توانمندی انسان. کارت سلطان بانو. یا کارت سلطان که نشان دهنده قدرت است. او در پایان می‌افزاید: «همه این تعابیر و جادوگری یا سرکتاب باز کردن‌ها نشان از عمق گرفتاری مردمی می‌دهد که عقل و درایت و تلاش را نادیده گرفته‌اند.»

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع اقتصاد آنلاین