انرژی

ماجرای جابجایی دکل نفتی در محدوده اهواز-هفتکل چیست؟



به گزارش خبرنگار مهر، رامین روغنیان پیش از ظهر چهارشنبه در گفتگویی رسانه‌ای در خصوص ماجرای جابجایی دکل نفتی در محدوده اهواز-هفتکل گفت: خلاف آن چیزی که در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منتشر شده است، این دکل نفتی متعلق به یک شرکت خصوصی است و تعلقی به شرکت ملی حفاری و مناطق نفت خیز جنوب ندارد.

وی افزود: سال ۱۳۹۲ قراردادی با این شرکت برای حفاری چندین حلقه چاه امضا شده بود ولی به دلیل ناتوانی شرکت در عمل به تعهدهای خود، سال ۱۳۹۴ درخواست پایان به خدمات و ترک محل چاه داده شد، ولی اقدامی صورت نگرفت.

روغنیان ادامه داد: شرکت با طرح دعاوی در هیئت عالی اختلاف ملی مناطق نفت خیز جنوب، بدون جابجایی دکل پیگیر موضوع می‌شود و در تیرماه امسال ادعاهای این شرکت از سوی هیئت حل اختلاف رد شد.

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیر جنوب تصریح کرد: بر اساس دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان برای جلوگیری از تعرض بیشتر به این دکل، از شرکت ملی مناطق نفت خیز خواسته شد دکل را از محل چاه جابجا کنند.

وی اضافه کرد: به پیروی از این دستور، دکل به منطقه‌ای امن در کریت کمپ انتقال یافت و کاری غیرقانونی انجام نشده است.

همچنین مرکز رسانه و روابط عمومی دادگستری خوزستان در خصوص ادعای مطرح شده در رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر سرقت یک دکل نفتی در این استان، اعلام کرد: این دکل جزو اموال عمومی نبوده و متعلق به شرکت سپنتا بین‌الملل که یک شرکت پیمانکار در زمینه دکل‌های حفاری مربوط به بخش خصوصی است، می‌باشد و در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ قرارداد عملیات حفاری جهت حفاری چاه‌های شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را به عهده داشته است.

پس از پایان قرارداد، این شرکت به‌رغم اخطاریه‌های مکرر مبنی بر انتقال دکل‌ها از سوی کارفرما از انتقال دکل‌ها خودداری نموده که به‌عنوان اقدام پیشگیرانه و در جهت جلوگیری از تخریب و سرقت دکل، مقام قضائی دستور به جابجایی دکل داد که شرکت مناطق نفتخیز جنوب با هماهنگی شرکت حفاری ایران، این دکل به یکی از انبارهای شرکت نفت انتقال داده شد.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه