بانک،بیمه،بورس

سکان امور ارزی کشور باید در دست بانک‌ مرکزی باشد



مسعود قاسمی، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر نقش صرافی‌های غیر مجاز و متخلف در بحران‌های ارزی اظهار داشت: هر چند ما با اقدامات بانک مرکزی شاهد کنترل و ثبات بازار ارز بودیم، اما این ثبات باید با یک برنامه اساسی و بنیادین تداوم داشته باشد. بی‌تردید در صورت مقطعی بودن ثبات بازار ارز، دلالان و صرافی‌های متخلف و غیرمجاز هم وارد میدان شده و حتی برخی از آنها بدون اینکه مکان مشخصی داشته باشند، شروع به سو استفاده از بحران خودساخته بازار می‌کنند.

وی به نقش تأثیرگذار بانک مرکزی و همچنین بانک‌ها در انجام امور ریالی و ارزی اشاره کرد و گفت: ما در اتاق بازرگانی همواره سرمایه گذاران را تشویق به وارد کردن سرمایه‌هایشان از خارج به ایران می‌کنیم، اما اکثر این افراد بعد از قبول سرمایه گذاری به مشکل بزرگی یعنی انتقال پول توسط صرافی بر می‌خورند. بی تردید اگر بانک مرکزی و بانک‌ها بتوانند تمام و کمال، سکان این امور را در دست بگیرند، سرمایه گذاران هم با خیالی آسوده و به راحتی می‌توانند وارد ایران شوند، اما چون بنا به دلایلی چنین بستری مهیا نیست، گرفتار بازار سیاه و حباب ناگهانی بازار و صرافی‌های متخلف و غیرمجاز می‌شوند.

قاسمی به تأثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب بر روند امور ارزی بانک‌های کشورمان اشاره کرد و گفت: هر چند بر این باورم که بانک‌ها باید نبض کار ارزی کشور را در دست داشته باشند و بتوانند به راحتی در تخصیص و جابجایی ارز فعالیت کنند، اما بزرگترین مشکل ما در این خصوص، بحث تحریم است که اجازه تهیه و جابجایی ارز به بانک‌های ایرانی را نمی‌دهد. این محدودیت بین المللی یکی از بزرگترین مشکلات سرمایه گذاری در کشورمان است و علاوه بر بحث تأمین ارز، بر روند رشد و توسعه صنعت و تولید ما هم تأثیر می‌گذارد.

این عضو اتاق بازرگانی در خصوص برخورد قانونی با صرافان غیرمجاز و متخلف گفت: صرافان متخلف ممکن است مجوز هم داشته باشند؛ بنابراین بانک مرکزی و دستگاه قضا نیز باید با نظارت دقیق بر عملکرد آنها زمینه تخلف را کاسته و با متخلفین با جدیت برخورد قانونی کند. در غیر این صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، چون زمانیکه بانک‌ها نقش زیادی در تأمین و تخصیص و جابجایی ارز ایفا نکنند و تمام کار به دست صرافان متخلف بیافتد، شاهد بازار آشفته‌ای خواهیم بود که ارز را هر روز با یک قیمت عرضه می‌کند.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع :مهر

نوشته های مشابه