ارتباطات و فن آوری اطلاعات

پیوند بافت تخمدان منجمد شده انسانی به بیماران سرطانی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه رویان، امروزه تشخیص به موقع بیماری و پیشرفت روش‌های درمانی راه امیدی برای زنده مانی در بیماران سرطانی باز کرده است. افزایش دانش در مورد تأثیرات درمان‌های سیتوتوکسیک بر عملکرد و باروری تخمدان منجر به افزایش تعداد بیمارانی شده است که قبل از شروع فرآیند درمان ضد سرطانی به دنبال حفظ باروری خود هستند.

در این راستا می‌توان انجماد جنین را برای حفظ باروری در زنان متأهلی که زمان کافی برای تحریک تخمک‌گذاری دارند، توصیه کرد. لذا برای بیماران مجرد انجماد تخمک توصیه می‌شود. اما برای بیماران دختر زیر سن بلوغ انجماد بافت تخمدان انجام می‌شود تا در آینده پس از بهبودی مجدداً به آن‌ها پیوند زده شود. در این راستا، پس از یک دهه مطالعات علمی، بانک بافت تخمدان انسانی پژوهشگاه رویان در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد و از آن زمان، پذیرش و مشاوره حدود ۱۰۰۰ بیمار بین ۷ تا ۴۷ سال انجام گرفته است.

تاکنون بافت تخمدان بیش از ۱۰۰ بیمار که معیارهای بانک را داشتند، منجمد شده است. در سال‌های اخیر تنها دو مورد از بیماران پس از بهبودی سرطان درخواست پیوند بافت تخمدان را داشته‌اند. اولین اقدامات برای پیوند بافت تخمدان در سال ۱۳۹۵ و در سال ۱۳۹۸ برای دو بیمار سرطانی که بافت تخمدان آن‌ها در بانک بافت تخمدان انسانی پژوهشگاه رویان منجمد شده بود، انجام گرفت.

انجماد بافت تخمدان این دو بیمار در بانک تخمدان پژوهشگاه رویان زیر نظر دکتر بیتا ابراهیمی و همکاران انجام گرفت و پیوند مجدد بافت در پژوهشگاه رویان و بیمارستان رسول اکرم زیر نظر دکتر غفاری، دکتر خداوردی، دکتر فریدی و همکاران انجام شد. نتایج این پیوندها امسال در نشریه بین المللیcell journal منتشر شده است.

با وجودی که متأسفانه هیچ یک از این دو پیوند منجر به تولد زنده نشد اما پژوهشگاه رویان امید دارد با تلاش‌های تحقیقاتی مستمر و بهینه‌سازی رویکرد انجماد و پیوند بافت تخمدان به زودی پیوند موفقیت‌آمیزی را گزارش کند.



منبع مهر

نوشته های مشابه