اقتصاد کلان

بر اساس گزارش بانک جهانی، اقتصاد ایران رو به رشد است



ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه مطابق آخرین گزارش بانک جهانی، اقتصاد کلان ایران وارد مرحله رونق خود شده و رو به رشد است، گفت: امروز به اذعان نهادهای بین‌المللی، شتاب حرکت کشور در مسیر پیشرفت از ۳۰ سال اول تمام کشورهای بزرگ دنیا بیشتر است. 

حجت‌الاسلام سعید کرمی ‌شامگاه ۲۵ آبان در اختتامیه سومین گردهمایی دانشجویان و رتبه‌های برتر آزمون سراسری دانشگاه‌های کشور که در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: لازمه قضاوت نسبت به وضعیت کشور، توجه به نقطه شروع، شرایط و شتاب حرکت و رشد آن است‌. طی بررسی دقیقی که نسبت به اقتصاد هشت کشور بزرگ دنیا داشتم، تمرکز آن‌ها روی تولید دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری بومی و سرمایه‌گذاری در این حوزه، مشهود بود تا جایی که رئیس جمهور کره با شعار نهضت علم به قدرت رسید، اما همه این کشورها در مسیر حرکت به سمت این هدف بارها آزمون و خطا داشتند و سیاست‌های اقتصادیشان شکست خورده است. حتی برخی کشورها تورم یک میلیون درصدی را تجربه کرده‌اند یا در ژاپن روزی خود مردم تویوتا را نمی‌خریدند و این شرکت سه بار تا مرز ورشکستگی پیش رفت.  

وی ادامه داد: وجود مشکلات در مسیر رشد و پیشرفت امری طبیعی و مربوط به همه کشورها می‌باشد. هیچ کشوری در همان سال‌های اول حرکت به قله نرسیده است؛در عین حال ایران اسلامی با وجود جنگ تحمیلی، تحریم و کارشکنی‌های متعدد حدود سه دهه است که رشد خود را از هیچ شروع کرده، اما چنان پرتلاش و بااراده پیش رفته که امروز به اذعان نهادهای بین المللی، شتاب حرکتش در مسیر پیشرفت از ۳۰ سال اول تمام کشورهای بزرگ دنیا بیشتر است. 

مدیرکل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه مطابق اخرین گزارش بانک جهانی، اقتصاد کلان ایران وارد مرحله رونق خود شده و رو به رشد است، عنوان کرد: همین دوسال پیش ونتیلاتوری که سفارش داده بودیم را در دریا توقیف می‌کردند، اما در کمتر از ۶ ماه شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی آن را تولید کردند و حالا صادرکننده ونتیلاتور هستیم؛ در زمینه واکسن نیز برخی تولید داخلی را که برخلاف تمام واکسن‌ها، پروتئین‌پایه بود، مسخره می‌کردند و حال که آمریکا با همه ادعاهایش هنوز نتوانسته آمار مرگ و میر کرونا را به صفر برساند، مقابل عظمت و پیشرفت حیرت‌آور ایران کرنش می‌کنند. 

کرمی در ادامه با اشاره به خاطره دیدار خود با یکی از پزشکان متخصص و مطرح هند، اضافه کرد: به گفته این پزشک برجسته، تا همین ۲۰، ۳۰ سال پیش، آنقدر ایران با کمبود پزشک مواجه بود که پزشکان هند و پاکستان که تازه دوره عمومی را به پایان رسانده و هیچ تجربه و سابقه کاری نداشتند، در ایران مشغول کار می‌شدند، اما امروز همان پزشکان در دوره تخصص خود برای دستیابی به تازه‌ترین یافته‌های روز علم پزشکی سراغ دانشمندان پزشکی ایران می‌آیند. 

نماینده نهاد رهبری در بنیاد نخبگان افزود: امروز همچنین بیش از ۹۰ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید و در دنیا به مقالات دانشمندان و پزشکان ایرانی ارجاع می‌شود، به گونه‌ای که ۲.۵ درصد تولید علم جهان توسط ایران صورت می‌گیرد و در رتبه ۱۵ تولید علم دنیا قرار داریم، بنابراین با وجود راه پرفرازونشیب طی‌شده و تمام کاستی‌ها و مشکلات موجود، پرشتاب در حال رشد و سربلند هستیم. 

وی با بیان اینکه ما هنوز چالش داریم اما راه را پیدا کرده‌ایم، گفت: آینده روشن است و این غلو یا تعارف نیست. ایران اسلامی با بهره‌مندی از استعداد و انگیزه جوانانش بر موانع غلبه می‌کند و به ثبات و سربلندی خواهد رسید.  

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، سومین گردهمایی دانشجویان و رتبه‌های برتر آزمون سراسری دانشگاه‌های کشور با «عنوان آینده روشن» در دو بخش پسران و دختران به همت نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و بنیاد ملی نخبگان آبان و آذرماه سال جاری به میزبانی مشهد مقدس برگزار می‌شود.

انتهای پیام 



منبع ایسنا