بانک،بیمه،بورس

چه چیزی می‌تواند موجب رونق مجدد بازار سرمایه شود؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



سپیده منصوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بازار بورس اوراق بهادار آذر ماه نسبتاً خوبی داشت، گفت: هفته‌های اول ماه با انتشار اخبار داغ تجدید ارزیابی شرکت‌ها محرکی برای پر رونقی معاملات بازار سرمایه شد و هفته آخر با فروکش کردن این اخبار بازار به سمت و سوی تعادل و بی رمقی اما همچنان امیدوار رسید.

در حال حاضر چه چیزی می‌تواند موجب رونق مجدد بازار سرمایه شود؟

منصوری افزود: در ابتدا شرط اصلی افزایش اعتماد و اطمینان در بین سهامداران و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه، پیش بینی پذیر کردن اقتصاد و داشتن برنامه‌های منسجم و شفاف برای چالش‌های اقتصادی باشد. موانعی همچون تغییرات و نوسان ناگهانی نرخ ارز و قیمت‌های مواد اولیه و تصمیمات خلق الساعه و سلیقه‌ای و قیمت گذاری دستوری باید رفع شوند تا سرمایه‌گذار بتواند بر مبنای یک شرایط قابل پیش بینی در بازار مشارکت و سرمایه‌گذاری کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: معضلات جدی در امنیت سرمایه‌گذاری و محیط کسب و کار همچون تغییرات مکرر قوانین و مقررات و بی‌ثباتی در نرخ ارز و قیمت مواد اولیه بیشترین آسیب را به شرکت‌ها می‌زند در کنار این موارد، قیمت‌گذاری دستوری هم آسیب جدی به صنایع مختلف زده است. صنایع بیش از اینکه نیاز به حمایت جدی و خاصی داشته باشند، نیازمند رفع موانع تولید و کسب و کار هستند؛ که باید برای پیش بینی‌پذیر کردن اقتصاد تلاش کرد.

وی اضافه کرد: پیش بینی بودجه انقباضی ۱۴۰۳ و اثرات رکودی بر اقتصاد و در نتیجه بازار سرمایه و همینطور افزایش سهم انتشار اوراق دولتی می‌تواند مجال را برای بازار سرمایه تنگ کند. اخیراً لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط مجلس رد شده است امید می‌رود که این موضوع در جهت حمایت از بازار سرمایه اصلاح شود. و همینطور در چند هفته اخیر نرخ بهره بین بانکی روند کاهشی به خود گرفته است و ادامه دار بودن این موضوع می‌تواند به نفع بازار سرمایه تمام شود.

منصوری افزود: در عین حال اتفاقات مثبتی همچون تثبیت نرخ خوراک و تعرفه انرژی صنایع، رشد کمتر از تورم حقوق دولتی معادن و بهره مالکانه رقم خورد. انتظار می‌رفت در بودجه ۱۴۰۳ نقش صندوق تثبیت بازار سرمایه و منابع آن تقویت می‌شد که در این زمینه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

سپیده منصوری در پایان گفت: موضوع تأثیر معافیت مالیاتی ناشران برای تجدید ارزیابی‌ها به دلیل اینکه این فرایند اقتصادی منجر به ورود وجه نقد نمی‌شود و توان مالی واحد اقتصادی تغییر نمی‌کند صرفاً منجر به به‌روز رسانی ارزش دارایی‌ها می‌شود از اقدامات مثبت جهت تشویق شرکت‌ها برای انجام تجدید ارزیابی دارایی می‌باشد.



منبع :مهر

نوشته های مشابه