کشاورزی و دامپروری

ورود سازمان مرکزی تعاون روستایی به خرید توافقی لیمو از باغداران



به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا هادربادی، سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و تأکید وزیر، خرید لیمو ترش در استان هرمزگان و جنوب کرمان آغاز شده و تا متعادل شدن بازار این محصول ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه، مراکز خرید لیمو در استان‌های مذکور تجهیز شده و تحویل لیمو از باغداران آغاز شده است، تصریح کرد: این مراکز آماده خرید توافقی لیمو ترش مرغوب با قیمت حداکثر ۱۰ هزار تومان از باغداران هستند.

به گفته هادربادی، خرید لیمو توسط مراکز خرید و تعیین کیفیت آن زیر نظر اعضا کمیسیون استانی شامل نماینده مباشر، نماینده مدیریت تعاون روستایی و نماینده جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به فساد پذیری، بلافاصله پس از خرید محصول باغدار، نسبت به فرآوری و تبدیل آن به لیموی خشک یا سایر فرآورده‌ها اقدام می‌شود.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه وجه خرید لیموترش پس از ثبت در سامانه، به حساب باغداران واریز می‌شود، گفت: این شیوه خرید تنها جهت حمایت از باغداران در شهرستان‌های هدف با نظارت و مسؤولیت کارگروه خرید توافقی استان و مباشرت تشکل‌های ذی ربط استانی در حال انجام است.

هادربادی افزود: محصول لیمو ترش فقط از باغداران منطقه با ارائه گواهی تولید، صادر شده از سوی جهاد کشاورزی خریداری می‌شود، بنابراین خرید از عوامل واسطه و دلال، ممنوع و تخلف محسوب می‌شود.

وی در پایان گفت: یکی از مزایای خرید توافقی، این است که محصول به طور مستقیم از باغدار و تولیدکننده خریداری می‌شود و هیچ واسطه‌ای در این زنجیره دخالت نمی‌کند؛ این گونه خریدها در شرایطی که قیمت بازار کمتر از قیمت تمام شده محصول است، با پیشگیری از زیانِ کشاورز، قیمت بازار را به نفع تولیدکننده محصول. متعادل می‌کند.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، گفت: با ورود شبکه تعاون روستایی برای خرید لیمو ترش در استان‌های جنوبی، بهای این محصول به نفع باغداران متعادل شده است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع :مهر

نوشته های مشابه