بانک،بیمه،بورس

بانک تجارت؛ اعطای تسهیلات قرض الحسنه کاهش پیدا کرده است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، طبق قانون بانکداری اسلامی، تسهیلات قرض‌الحسنه نوعی از عقود بانکداری اسلامی است که در آن بانک باید برای نیازهای فرد قرض گیرنده وام دهد و در این نوع وام دادن، کسب سود برای بنگاه بانکداری موضوعیتی ندارد، بانک‌ها وظیفه دارند بخشی از تسهیلات خود را به قرض‌الحسنه تخصیص دهد تا مردم برای نیازهایی مانند ازدواج، درمان بیماری، خرید مسکن و احتیاجات ضروری استفاده کنند.

آخرین صورت مالی که این بانک منتشر کرده و مربوط به پایان آذر ماه است نشان می‌دهد کل تسهیلات این بانک برابر است با:

تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص دولتی بانک نسبت به سال گذشته افزایش ۴۳ هزار و ۹۷۴ درصدی داشته و از ۱۰۸ میلیارد تومان به ۴۷ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان رسیده که بسیار قابل توجه است.

تسهیلات اعطایی این بانک نیز به اشخاص غیردولتی ۴۶۲ هزار و ۵۰۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است. کل تسهیلات بانک در ۹ ماه ابتدایی سال ۵۱۰ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان بوده است.

جالب اینجاست که سپرده‌های مشتریان این بانک اعم از شخصی و حقوقی برابر با ۶۷۳ هزار و ۹۱۸ میلیارد تومان است، بانک تجارت ۷۵ درصد از سپرده‌های خود را تسهیلات اعطا کرده است.

مرتضی ترک تبریزی رئیس هیأت مدیره بانک تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه وام قرض الحسنه یکی از رده‌های اعتبار بانک‌ها بوده که در سال‌های قبل نیز بوده است، برای اینکه بانک بتواند وام قرض الحسنه در اختیار مردم قرار بدهد باید اعتبار قرض الحسنه داشته باشد که این اعتبار از سپرده‌های قرض الحسنه مردم و بخشی از اعتبار بانک تأمین می‌شود.

اگر در سال‌های اخیر شاهد کاهش اعطای وام قرض الحسنه بودیم علتش این است که اعتبارات قرض الحسنه بانک‌ها کاهش پیدا کرده و مردم سپرده‌های خود را بیشتر به عنوان کوتاه مدت و بلندمدت سرمایه گذاری کرده زیرا به دنبال سود هستند.

اگر مسئولان بانک مرکزی به دنبال افزایش اعطای وام قرض الحسنه هستند باید فکری برای تأمین مالی برای این بخش کنند بانک تجارت طبق تکلیف بانک مرکزی وام‌های تکلیفی را به طور کامل پرداخت کرده و از این بابت پیشتاز است.



منبع :مهر

نوشته های مشابه