انرژی

درآمد زایی برای مدارس کشور با نصب پنل‌های خورشیدی



به گزارش خبرنگار مهر، مراسم انعقاد تفاهم نامه سه جانبه فی مابین سازمان نوسازی مدارس کشور، جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) با عنوان همکاری مشترک در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در مدارس کشور صبح امروز در پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور در این برنامه گفت: مدارس دولتی امکانات کمی دارند و اگر درآمد پایداری داشته باشند می‌توانند نیازهای خود را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه تأمین هزینه نصب تجهیزات لازم توسط خیرین به تنهایی ممکن نیست گفت: خیر باید با مبلغ کمتری مدارس ساخته خود را پوشش دهد. بسیاری از خیرین چند مدرسه ساخته اند و قادر به تجهیز همه مدارسشان به پنل‌های خورشیدی وجود ندارد.

محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم در این برنامه گفت: فرهنگ گذشت و ایثارگری با کمک خیران در مدرسه جاری شده است و دانش آموزان مدارس خیرساز با مشاهده خیرین و اقداماتشان به نوعی تربیت می‌شوند.

کاظمی تاکید کرد: افزایش بهره وری و رشد سبد انرژی‌های تجدید پذیر در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در مورد لزوم افزایش بهره وری گفت: نتیجه بهره وری در کنار فرهنگ سازی درآمدزایی برای مدارس است. درآمدزایی می‌تواند به ارتقای کیفیت تحصیلی در مدارس، خصوصاً مدارس دولتی کمک کند.

وی با بیان اینکه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برای محیط زیست ما هم آثار مثبتی خواهد داشت گفت: امیدواریم خروجی این اقدامات به افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت نظام آموزشی و بهبود وضعیت محیط زیست منجر شود.

حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور هم در این برنامه با بیان اینکه مدرسه محل یادگیری است؛ گفت: اگر ما موضوع مدرسه را مطرح می‌کنیم به این خاطر است که مدرسه در همه ابعاد آن باید جلوه تربیتی باشد. خیرین مدرسه ساز هم مایلند مدارسی بسازند که به لحاظ تربیتی و زیرساختی خودکفا باشد و بتواند خودش هزینه‌های خود را تأمین کند.

خان محمدی پیشنهاد داد: قیمت پایه برای این پکیج پنل خورشیدی در مدارس پایین‌تر محاسبه شود تا بیشتر به مدارس کمک شود.

وی با بیان اینکه به لحاظ تعداد و وسعت فضاهای آموزشی، آموزش و پرورش برای قرارگیری پنل ها مناسب‌ترین انتخاب است؛ گفت: اگر بتوانیم در پنجاه درصد مدارس کشور بارگزاری پنل‌های خورشیدی را داشته باشیم و اگر در پنج کیلومتر ضرب کنیم چیزی حدود ۲۵۰ هزار مگاوات برق تولید کردیم ضمن اینکه هزینه‌های نگهداری این پنل‌ها هم کاهش یافته است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس گفت: آسیب پذیر ترین قشر ما هستیم که در فصول سرد سال به علت قطعی گاز مدارس تعطیل می‌شود این آمادگی را داریم که با تولید برق دیگر مدارس تعطیل نشود.

محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌برداری انرژی برق هم در این برنامه با بیان اینکه نیروگاه‌های عمود محور در مناطق بادخیز را در نظر داریم گفت: دانش آموزان باید ببینند که با چه سختی و مشقتی برق تولید می‌شود، طبیعتاً دانش آموزان متوجه می‌شوند که برق چگونه ایجاد می‌شود و بیشتر به صرفه جویی مصرف برق توجه خواهند کرد.

کمانی با اشاره به کاهش قیمت تمام شده تولید پنل‌های خورشیدی گفت: وجود پتانسیل‌های خدادادی و رشد فناوری موجب شده است که هزینه‌های احداث یک مجموعه پنل خورشیدی بسیار کاهش یافته است و از چهار هزار دلار به ششصد دلار رسیده است. همین موضوع باعث شد که در تمامی نقاط جهان به تدریج نیروگاه‌های گازی و قدیمی تولید برق جای خود را به پنل‌های خورشیدی می‌دهند.

وی با اشاره به مشکلات قطع گاز نیروگاه‌ها در فصل زمستان گفت: نیروگاه‌ها برای تأمین سوخت خود، از سوخت مایع استفاده می‌کنند که هم هزینه حمل و نقلش بالاست و هم آلودگی زیادی دارد.

وی با بیان اینکه ایران توانایی این را دارد که تمام نیازهای خود به انرژی را از انرژی خورشیدی تهیه کند؛ گفت: به لحاظ موقعیت جغرافیایی ایران، فرهنگ سازی مناسب و مسائل پدافندی ایستگاه‌های پنل خورشیدی بسیار بهتر از نیروگاه‌های بزرگ تولید برق است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه