اخبار ویژهارتباطات و فن آوری اطلاعاتبازار و کسب و کارگزارشمنتخب سردبیر

اپلیکیشن جامع پرداخت فام به عنوان اولین اپلیکیشن پرداختی مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی شد.

اپلیکیشن فام در روزهای پایانی اسفند ماه 1399 مراسم قرعه‌کشی جشنوارۀ «قدردانم» را با حضور اعضای هیئت مدیرۀ مجموعه تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل برگزار کرد.

جشنوارۀ «قدردانم» از 25 بهمن ماه هم‌زمان با ولادت امام محمدباقر (ع) آغاز و در روز مبعث رسول اکرم (ص) به پایان رسید. بلاخره در 23 اسفند، برندگان اعلام شدند. مراسم قرعه‌کشی به صورت زنده از طریق صفحۀ رسمی اپلیکیشن فام پخش شد.

در ابتدای مراسم قرعه‌کشی سید مرتضی بکا، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیرۀ موسسه تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل سخنرانی و ابراز امیدواری کرد که این سرآغازی برای موفقیت‌های بیشتر این اپلیکیشن باشد. مرتضی بکا اعلام کرد که چشم‌انداز فام، ایجاد بستری امن و قابل اطمینان و ارتقا خدمات پرداخت با همکاری و حمایت نخبگان  است.

جوایز این جشنواره شامل 50 میلیون تومان وجه نقد برای یک نفر، 3 عدد گوشی همراه هوشمند، 3 عدد ساعت هوشمند و ده ها عدد کارت هدیۀ بود. این جوایز به ترتیب قرعه‌کشی و به برندگان خوش‌شانس آن اعلام شد.

پس از مراسم قرعه‌کشی، کنفراس خبری با حضور سید مرتضی بکا (رئیس هیئت مدیرۀ و مدیرعامل مجموعه)، علی‌اصغر شمس‌نظری (رئیس روابط‌عمومی مجموعه)، مهدی طالب (مدیر پروژه فام) و مجتبی باقری (مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری هوداد؛ زیر مجموعه هلدینگ ارتباطات بازاریابی مات و مسئول توسعه بازار اپلیکیشن فام) و اصحاب رسانه برگزار شد.

سوالی که در ابتدای کنفرانس مطرح شد، این بود که ادعای هوش مصنوعی فام بر چه مبنا است؟ توسعۀ این اپلیکیشن در آینده چگونه خواهد بود؟

مرتضی بکا در این باره گفت:«مبنای هوش مصنوعی فام، صوت است. هوش مصنوعی فام این امکان را دارد تا درخواست کاربران را با هر نوع گویش و تلفظ تشخیص دهد. اساس بهینه‌سازی اپلیکیشن پرداختی فام کثرت و مداومت بهینه‌سازی است؛ در واقع هدف ما بهینه‌سازی فام براساس رفتار کاربران بهینه خواهد شد. همچنین تمامی خدمات مورد نظر کاربران را پوشش دهیم. ما به هیچ عنوان به دنبال انحصار نیستیم  و از همکاری با شرکت و افراد در راستای بهینه‌سازی و کاربرپذیرتر شدن فام، استقبال می‌کنیم.»

مهدی طالب ادامه داد:«در فام نیازهای کاربر دسته‌بندی شده است. قصد داریم در آینده فام را یک اپلیکیشن چهارگزینه‌ای بیمه، بورس، پرداختی مشاور تبدیل کنیم. در حال حاضر سرویس‌های فام شامل کارت به کارت، شارژ، موجودی، اینترنت، خودرو، دریافت شماره شبا، رمز آفلاین پویا برای مشتریان موسسه اعتباری ملل، بورس، استعلام، مشاوره آنلاین پزشکی، پرداخت قبوض، ورود کارت با تصویر است. در آیندۀ نه چندان دور خدمات فام افزایش پیدا می‌کند.»

باقری در جواب سوال “در مورد مزیت رقابتی فام نسبت به دیگر اپلیکیشن‌های پرداختی و سرویس‌های بانکی دیگر چیست؟” گفت: «ما در پروداکت دیزاین آینده‌ای را برای محصول در نظر گرفته‌ایم. در حال حاضر نیز تشخیص گویش در دستیار صوتی، یکی از مزیت‌های فام نسبت به اپلیکشن‌های دیگر است. همچنین با استفاده از ابزارهای هوشمندسازی، پردازش‌های هوشمند انجام می‌دهد. به‌طور کلی نمی‌توانم جزئیات بیشتر فام را توضیح دهیم. اما یکی از سرویس‌هایی که برای این اپلیکیشن خدماتی در نظر گرفته شده، مشاوره است. فام سعی دارد که دیدگاه جدیدی در سرمایه‌گذاری خرد ایجاد کند و به سرمایه افراد جهت دهد.»

سوال بعدی خبرنگاران در مورد چگونگی قابلیت حراز هویت در فام بود. که آقای طالب به آن پاسخ داد و گفت: «در حال حاضر فام احراز هویت سجام را انجام می‌دهد. تصمیم داریم احراز هویت  غیر حضوری برای افتتاح حساب داشته باشیم»

در ادامه بکا گفت: «ما به عنوان یک اپلیکیشن باید به قوانین بانکی و بورسی کشور پایبند باشیم. رسالت نا اجتماعی است و هدف ما رفع نیازمندی‌های جامعه با دقت، سرعت و سهولت است. در این روزها با هدف پیشگیری از کرونا فقط احراز هویت سجام ممکن است. در پروسۀ احراز هویت، مقامات قضایی نقش مهمی دارند و باید احراز هویت آنلاین مورد تایید آنها قرار بگیرد. بنابراین ما از نظر تکنیکال محدودیتی نداریم و سلسله قوانین باید در کشور تسهیل شوند. همچنین ما از خبرنگاران محترم می‌خواهیم که برای کاربرپذیرتر شدن فام، دغدغه‌های جامعه را شناسایی و جمع آوری کنند.»

طالب در ادامه پاسخ به میزان امنیت اپلیکیشن فام گفت: در فام هیچ اطلاعاتی به صورت خام بین کلاینت و سرور رد و بدل نمی‌شود و  اطلاعات بین کلاینت و سرور رمزنگاری خواهد شد. همچنین کلیه اطلاعات ذخیره شده، براساس قوانین بانک مرکزی است.

طالب در پاسخ به اینکه فام چه خدماتی به نابینایان ارائه می‌دهد، گفت: «به طور کلی 2 سیستم عامل اندروید و iOS برای استفادۀ نابینایان در نظر گرفته شده اما متاسفانه اپلیکیشن‌ها این فابلیت را پشتیبانی نمی‌کنند. علاوه‌بر دستیار صوتی فام که کمک بسیاری به نابینایان می‌کند. طی جلساتی که با نابینایان و کم‌بینایان داشتیم، سعی کردیم دغدغه‌های آنها را در استفاده از یک اپلیکیشن پرداختی برطرف کنیم. به عنوان مثال خوانش رمز پویا یکی از قابلیت‌های مفید برای این عزیزان است.»

طالب درباره برنامه آینده فام گفت: «در نسخۀ بعدی فام امکانات شعبه‌یاب، صدور کارت هدیه آنلاین، فروش بیمه، کیف پول، درخواست وجه، امکان فروش اقساطی، رزرو بلیت هواپیما و قطار هم برای کاربران معمولی و هم کاربران نابینا در نظر گرفته شده است. همچنین هوش مصنوعی نیز ارتقا پیدا خواهد کرد.»

سوال آخر خبرنگاران در مورد تاثیر کمپین «قدردانم» در شناسایی فام بین مردم بود و شمس‌نظری پاسخ داد: «این چندمین کمپین برای شناخت جامعه با فام بود و خوشبختانه این کمپین‌ها موفق عمل کرد و میزان عضویت افزایش داشت. با توجه به قابلیت‌هایی که در فام در نظر گرفته شده؛ مردم نیز به عنوان مبلغ فام عمل کردند. امیدواریم درآیندۀ نزدیک شاهد افزایش استفاده‌کنندگان از 100 هزار به 500 هزار نفر باشیم.»