بانک،بیمه،بورس

ایران در دلار زدایی در تجارت مصمم است



به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا فرزین در اجلاس دلارزدایی اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: در آینده اتحادیه می‌تواند اهداف یاد شده را بهتر و مؤثرتر ایفا نماید. از جمله راهکارهایی که برای تقویت این اتحادیه می‌توان در نظر داشت، پذیرش اعضای جدید با هدف هم‌افزایی، کسب ایده‌ها و بینش‌های تازه و ایجاد ارزش افزوده برای اتحادیه می‌باشد. همچنین تنوع‌بخشی به سبد ارزی اتحادیه با استفاده از ارزهای محلی کشورهای عضو و سایر ارزهای غیر جهانروا می‌تواند به تشویق دلار زدایی در مبادلات تجاری، حفظ و نگهداری هرچه بیشتر ذخایر مطلوب ارزی اعضا و نیز ایجاد یک چارچوب مؤثر برای تسویه تعهدات بین آن‌ها کمک کند. اصلاح مواردی از اساسنامه که در جلسات کمیته فنی مورد بررسی و تائید قرار گرفته است، در صورت تصویب توسط هیأت مدیره اتحادیه می‌تواند کمک مؤثری به تقویت این اتحادیه نماید.

رئیس کل بانک مرکزی تشریح کرد: از سال گذشته با انتصاب دبیرکل جدید اتحادیه پایاپای آسیا، گام‌های مؤثر و مفیدی برای ارتقا عملکرد این اتحادیه منطقه‌ای و بین‌المللی برداشته شده است. از جمله آن‌ها می‌توان به ارائه پیشنهادات مهم در جهت اصلاح اساسنامه اتحادیه و مذاکره با بیش از بیست کشور در مناطق مختلف جهان به‌منظور پیوستن به اتحادیه، اشاره کرد که متعاقب جلسات متعدد با بانک مرکزی بلاروس، این بانک تمایل خود به پیوستن به اتحادیه را به صورت رسمی ابراز کرد. تاکنون، موافقت چند بانک مرکزی عضو درخصوص عضویت بانک مرکزی بلاروس دریافت شده و در انتظار دریافت نظر سایر اعضا است.

فرزین همچنین عنوان کرد: از سایر بانک‌های مرکزی و برخی نهادها و سازمان‌های بین المللی به عنوان ناظر دعوت به عمل آمد که نمایندگان آنها در این اجلاس حضور دارند.

رئیس شورای پول اعتبار در خصوص برنامه‌های آتی اتحادیه گفت: پیگیری تکمیل پیام‌رسان ACUMER که هم‌اکنون در آستانه عملیاتی شدن آن قرار داریم، اقدامات عملی در جهت تنوع‌بخشی به سبد ارزی اتحادیه، پیشنهاد امکان‌سنجی انجام مبادلات تجاری بین اعضا با استفاده از ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی کشورهای عضو، تشکیل کمیته‌های فرعی، اتصال نظام‌های پرداخت اعضا به یکدیگر و برگزاری برنامه‌های آموزشی جهت انتقال تجربه و دانش از سایر اقدامات حائز اهمیت دبیرخانه اتحادیه هستند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: با وجود تحریم‌های بانکی، شاهد حضور تعدادی از بانک‌های خارجی و تأسیس بیش از هشت بانک با مالکیت ایرانی در خارج از کشور هستیم که ۴۹ شعبه فعال در کشورهای مختلفی مانند انگلستان، آلمان، عراق، روسیه، فرانسه و غیره دارند.

فرزین افزود: در سال‌های اخیر پیشرفت و توسعه زیرساخت‌های بانکی و گسترش شبکه پرداخت نظام بانکی ایران به گونه‌ای بوده که تمامی تراکنش‌های خرد و کلان نظام بانکی با درصد اطمینان نزدیک به ۱۰۰ درصد انجام شده است.

این مقام ارشد بانکی ایران اضافه کرد؛: تحقق این وضعیت با اتکا به توان متخصصان ایرانی در این عرصه و با وجود وضع تحریم‌های شدید نرم افزاری در حوزه پرداخت تحقق یافته است.

فرزین افزود: اتحادیه پایاپای آسیایی با هدف دلارزدایی فعالیت خود را آغاز کرده است؛ اگرچه حجم مبادلات این اتحادیه در سال‌های گذشته قابل توجه نبوده اما تحولات پولی و مالی در سال‌های اخیر و رشد تجارت و تقویت ارزهای این کشورها فرصت‌های جدیدی پیش روی این اتحادیه قرار داده است. بنابراین تعداد زیادی از کشورهای عضو این اتحادیه از منابع قوی برخوردار هستند و توسعه مبادلات تجاری به ویژه با حضور پررنگ‌تر کشورهایی که ظرفیت‌های بیشتری دارند بستر مناسب‌تری برای بهره‌برداری از این منابع ایجاد می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیا براساس آخرین اطلاعات صندوق بین‌المللی پول سهمی در حدود ۱۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان برحسب برابری قدرت خرید را در اختیار دارند که با اضافه شدن کشورهایی نظیر چین، روسیه و بلاروس این سهم به حدود ۲۹ درصد افزایش خواهد یافت. از نگاه جمعیتی نیز کشورهای عضو اتحادیه بیشتر از ۲۵ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند که با اضافه شدن کشورهای چین، روسیه و بلاروس این میزان به بیش از ۴۵ درصد خواهد رسید. براساس آخرین اطلاعات بانک جهانی سهم کشورهای اتحادیه پایاپای آسیا از کل تجارت جهانی در حدود ۳.۵ درصد بوده است که با اضافه شدن کشورهای چین، روسیه و بلاروس این میزان به ۱۷.۳ درصد خواهد رسید.

فرزین به نگاه به روی آینده این اتحادیه اشاره کرده و تشریح کرد: اتحادیه پایاپای آسیایی با هدف دلارزدایی و استفاده از ارزهای محلی و تقویت معاملات پایاپای بین ۹ کشور عضو از سال ۱۹۷۴ فعالیت خود را آغاز کرده است. اگر چه حجم مبادلات سال‌های گذشته این اتحادیه قابل توجه نبوده است، اما تحولات پولی و مالی سال‌های اخیر و رشد تجارت در شرق و تقویت ارزهای این کشورها فرصت‌های جدیدی را پیش‌روی این اتحادیه قرار داده است.

رئیس کل بانک مرکزیگفت: تعداد زیادی از کشورهای عضو اتحادیه از منابع غنی طبیعی برخوردار می‌باشند که توسعه ارتباطات تجاری و اقتصادی در چارچوب مناسبات این اتحادیه، به ویژه با حضور پررنگ‌تر کشورهایی که از ظرفیت‌های تکنولوژی بالاتری برخوردار می‌باشند، شرایط بهتری را برای بهره برداری از این منابع ایجاد می‌کند. علاوه بر این، قاره آسیا به عنوان بزرگترین قاره جهان که بیش از ۶۰ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده دارای سریع‌ترین رشد اقتصادی است و اکنون آماده است تا نقش فزاینده‌ای در شکل‌دهی به جهان آینده ایفا کند.

این مقام ارشد بانکی ایران اضافه کرد: بر این اساس، عضویت دیگر کشورهای آسیایی که در طول یک دهه گذشته از رشد و توسعه قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده‌اند می‌تواند از طریق ایجاد هم‌افزایی میان کشورهای عضو به بالندگی هرچه بیشتر این کشورها منجر شود؛ تجربه مثبتی که با تأسیس اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۱ حاصل شد.



منبع :مهر

نوشته های مشابه