عمران و اشتغال

از آغاز عملیات ترمینال ۲ فرودگاه امام(ره) تا تفاهم ریلی با ترکیه



آغاز عملیات اجرایی فاز ۲ فرودگاه امام خمینی(ره) با همکاری یک شرکت چینی و افزایش همکاری‌های ایران و ترکیه در حوزه حمل‌ونقل ریلی از مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته گذشته بود.

به گزارش ایسنا، اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته‌ای که گذشت، تحت تاثیر گسترش همکاری‌های ایران با شرکای تجاری خود قرار داشت، از جمله آغاز عملیات عمرانی فرودگاه در قالب همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین و افزایش همکاری‌های ایران و ترکیه در حوزه حمل‌ونقل ریلی.

عملیات هفته: فاز ۲ فرودگاه امام خمینی (ره)

یکی از مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته‌ای که گذشت، آغاز عملیات عمرانی فاز ۲ فرودگاه امام خمینی (ره) بود. مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) درباره این عملیات گفت: ۱۵ سال است که موضوع فاز ۲ فرودگاه امام خمینی(ره) مطرح شده و حالا با پیگیری‌های انجام‌شده، اکنون یکی از پروژه‌های تاثیرگذار کشور اجرایی می‌شود.

به گفته سعید چلندری،‌ این پروژه شامل ساخت یک ترمینال ۴۱۰ هزار مترمربعی و کلیه عوامل پروازی مورد نیاز برای یک فرودگاه از جمله نیروگاه برق، باند پروازی، تاکسی‌وی و برج مراقبت جدید است و مدت قرارداد پنج سال خواهد بود.

چلندری همچنین اظهار کرد که وزارت راه و شهرسازی برنامه دارد پروازهای داخلی و خارجی در فرودگاه امام خمینی (ره) تجمیع شود و از این رو از این رو در ترمینال جدید ۴۱۰ هزار متری، حدود ۱۰۰ هزار متر به پروازهای داخلی اختصاص می‌یابد.

همچنین مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- با بیان اینکه این پروژه در سفر معاون اول رییس جمهوری به چین، به امضا رسیده، خبر داد که فاز اول ترمینال ۲ فرودگاه امام خمینی(ره) به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار اسفند سال آینده وارد مدار خدمت‌رسانی می‌شود. به گفته او این ترمینال ظرفیت ۳۵ میلیون مسافر در سال دارد و مبلغی که برای سرمایه‌گذاری در این پروژه دیده شده، بیش از ۲.۵ میلیارد دلار است.

در مراسم آغاز عملیات اجرایی ترمینال ۲ فرودگاه امام خمینی(ره)، لیوکان – مدیرعامل شرکت چینی هاکان‌انرژی – با اشاره به همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین، گفت: می‌توانیم پروژه فاز دوم توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) را به سرمشق مشترک ایران و چین در جاده ابریشم تبدیل کنیم.

گسترش همکاری هفته: ایران و ترکیه

یکی دیگر از اخبار مهم حوزه حمل‌ونقل، خبر افزایش همکاری‌های ایران و ترکیه در حوزه حمل‌ونقل ریلی بود. بدین‌ترتیب سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل راه‌آهن- از سفر خود به ترکیه برای دیدار با مدیرعامل راه‌آهن این کشور با هدف ایجاد تفاهمات جدید در زمینه مسافری و افزایش تبادلات واگن در مرز رازی خبر داد.

مدیرعامل راه‌آهن همچنین از تفاهم مالکان لکوموتیو با راه‌آهن جهت سوق سرمایه‌گذاران به سمت حوزه حمل‌ونقل ریلی خبر داد و گفت: راه‌آهن بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان طلبکار است که یک بخش قابل توجه آن از این مبلغ، سهم و حق مالکان لکوموتیو بخش خصوصی است که به امیدخدا فرآیندها اصلاح می‌شوند.

تاکید هفته: توسعه دریامحور

یکی از اخباری که در این هفته به آن پرداخته شد، مقوله توسعه دریامحور است که طی سال‌های گذشته همواره در کانون توجه مسئولان ارشد نظام و به‌ویژه مقام معظم رهبری و دولت‌ قرار داشته و رد پای آن را می‌توان به‌صراحت در سیاست‌های کلی برنامه‌های ششم و هفتم توسعه کشور، سند تحول دولت مردمی، سند ملی آمایش سرزمین، پیش‌نویس سیاست‌های کلی توسعه دریامحور مشاهده کرد.

از این رو استفاده از ظرفیت‌های بالقوه دریا و حرکت در مسیر توسعه دریامحور می‌تواند به‌ عنوان یکی از راهبردهای اصلی رشد اقتصادی و دستیابی به توسعه پایدار قلمداد ‌شود و در عین حال توسعه دریامحور به‌عنوان الگوی جدی تغییر سیاست‌های حوزه پیشرفت کشور از مرکز به ساحل، دریا و اقیانوس باید در دستور کار جدی مجلس و دولت قرار گیرد.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه