انرژی

از جزئیات ذخیره سازی گاز ایران تا تکذیب چندباره افزایش قیمت بنزین



به گزارش خبرنگار مهر، رشد ۱۳ درصدی مصرف برق نسبت به مدت مشابه پارسال، افزایش قیمت بنزین باز هم تکذیب شد، میعانات گازی ذخیره شده روی آب به صفر رسید، افزایش ۲ برابری طول خطوط لوله انتقال گاز کشورو جزئیات ذخیره سازی گاز ایران از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

دبیرکل اوپک وارد تهران شد

هیثم الغیص، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به‌منظور ملاقات و گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری و وزیر نفت روز جمعه (پنجم خردادماه) وارد تهران شد.

بررسی وضع بازار نفت، چشم‌انداز عرضه و تقاضا و تبادل‌نظر درباره نشست پیش‌روی اعضای اوپک و نشست وزارتی ائتلاف اوپک‌پلاس از محورهای این دیدار بود.

از ابتدای سال ۲۵۰۰ انشعاب غیرمجاز در تهران شناسایی شد

رسول باقری، معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ۲ هزار و ۵۰۰ رشته انشعاب غیرمجاز آب توسط این شرکت شناسایی شد.

میعانات گازی ذخیره شده روی آب به صفر رسید

جواد اوجی وزیر نفت گفت: متأسفانه در دولت گذشته در حوزه دیپلماسی انرژی دچار مشکل بودیم و صادرات نفت ما خوب نبود و ۷۸ میلیون بشکه میعانات نیز روی دریا داشتیم و در زمستان سال ۹۹ نیز به‌دلیل ناترازی گاز با خاموشی‌های پرشمار روبه‌رو بودیم.

وی افزود: با تلاش همگانی و موفقیت‌هایی که در حوزه دیپلماسی انرژی به دست آوردیم توانستیم رقم صادرات نفت خام و میعانات گازی را افزایش دهیم و رکوردهای مطلوبی در بخش صادرات ثبت کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: در شرایطی که در گذشته ۷۸ میلیون بشکه میعانات روی دریا ذخیره شده بود، امروز این رقم به صفر رسیده است و میعانات گازی روی آب نداریم.

افزایش ۲ برابری طول خطوط لوله انتقال گاز کشور

غلامعباس حسینی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به چشم‌انداز شرکت ملی گاز ایران در توسعه مناطق محروم، از افزایش حدود دو برابری طول خطوط لوله انتقال گاز کشور خبر داد.

وی ادامه داد: شرکت انتقال گاز ایران اکنون با ۱۰ منطقه عملیاتی، بیش از ۳۹ هزار کیلومتر خط لوله، ۹۰ تأسیسات تقویت فشار گاز، ۳۳۱ واحد کمپرسوری و ۶۱ مرکز بهره‌برداری خطوط لوله، گاز را از مبادی تولید به مصارف خانگی، صنعتی و نیروگاهی انتقال می‌دهد.

وی افزود: با توجه به رشد و توسعه تجهیزات فنی، تأسیسات و خطوط لوله در کشور طی سال‌های گذشته، شایسته است که اصلاحات ساختاری در تعداد کارکنان، پست‌ها و سمت‌های سازمانی انجام می‌شود که در این زمینه اقدام‌های خوبی در حال اجراست.

جزئیات ذخیره سازی گاز ایران

مجید چگنی، مدیر عامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه ذخیره سازی گاز در حال انجام است به مهر گفت: پروژه‌های زیر زمینی و رو زمینی ذخیره سازی در دست اقدام است. همچنین پروژه‌های زیر زمینی ذخیره سازی گاز در حال انجام و پروژه‌های رو زمینی بر مبنای شیوه نامه‌ای از سوی وزیر ابلاغ شده است که بر اساس آن اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۵ طرح ذخیره سازی که در سال‌های گذشته در اولویت قرار نداشتند را فعال کردیم که ۲ طرح فعال شده است، ادامه داد: می‌توان به طرح شوریجه دی اشاره کرد که برداشت گاز را به ۲۰ میلیون متر مکعب می‌رساند. همچنین طرح سراجه ۲ که ظرفیت ذخیره سازی را از یک میلیارد متر مکعب به ۱.۵ میلیارد متر مکعب افزایش خواهد داد. طرح‌های بعدی ذخیره سازی های رو زمینی است.

وی در رابطه با میزان ذخیره سازی گاز در نظر گرفته شده، گفت: در پروژه‌های رو زمینی بستگی به تقاضا و سرمایه گذاری دارد که با افزایش سرمایه گذاری امکان ذخیره سازی بیشتر نیز فراهم می‌شود.امیدواریم از این طریق بخشی از گاز مورد نیاز در زمان محدودیت‌های صنایع تأمین شود و مقدار آن ماکسیمم محدودیت‌هایی که به وجود آمد سقف مورد انتظار است اما همه این مقولات بستگی به سرمایه گذار دارد.

رشد ۱۲.۵ درصدی تقاضای برق در ابتدای هفته جاری

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: با توجه به افزایش دما در اکثر نقاط کشور هفته گرمی پیش رو خواهیم داشت، بنابراین نیاز مصرف برق کشور نیز بر اساس پیش‌بینی مرکز ملی راهبری شبکه برق به بیش از ۶۰ هزار مگاوات خواهد رسید.

سخنگوی صنعت برق افزود: در روز جاری میزان تقاضای برق کشور به ۵۸ هزار و ۷۹۳ مگاوات رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱۲.۵ درصدی برخوردار بوده و ۶۵۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور افزوده است. این میزان افزایش مصرف معادل مصرف برق سه استان مازندران، گلستان و کرمان است.

کدورت آب شرب شهرکرد برطرف شد / تأمین آب شرب شهرکرد از مسیرهای دیگر

اعتضاد مقیمی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با اشاره به رفع کدورت آب شرب شهرکرد، گفت: میزان کدورت آب چشمه کوهرنگ با انتقال آب به تصفیه‌خانه‌ای در ۱۵ کیلومتری شهرکرد و به‌کارگیری تمهیدات لازم کاهش یافت.

وی ادامه داد: طی روزهای گذشته آب چشمه کوهرنگ به دلایلی چون ریزش جداره‌های آهکی چشمه، دچار کدورت شد، بر این اساس به منظور تأمین آب شرب سالم و پایدار از مسیرهای دیگر آب شرب مورد نیاز این شهر تأمین شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در این زمینه افزود: میزان کدورت آب چشمه کوهرنگ با انتقال آب به تصفیه‌خانه‌ای در ۱۵ کیلومتری شهرکرد و به‌کارگیری تمهیدات لازم کاهش یافت.

تغییر قیمت بنزین بازهم تکذیب شد

رضانواز سخنگوی صنف جایگاه‌داران گفت: بیش از یک‌سال است که سهمیه بنزین با نرخ آزاد در کارت‌های سوخت شخصی، ۱۵۰ لیتر است و هیچ تغییری در سهمیه‌بندی و یا تغییر قیمت بنزین، نداشته‌ایم.

نواز افزود: از دیروز تا الان هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده و در تمام کشور سهمیه دولتی کارت سوخت ۶۰ لیتر، سهمیه آزاد ۱۵۰ لیتر بوده و اگر فردی بیش از این مصرف کند می‌تواند از کارت سوخت جایگاه استفاده کند. قیمت‌ها هیچ تغییری نکرده است و ۱۵۰ لیتر سهمیه آزاد بیشتر از چند ماه بوده و خبر جدیدی اتفاق نیفتاده است.

ورود بخش خصوصی به تجارت نفت خام به شکل رقابتی

حسین حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اهمیت عرضه نفت در بورس انرژی با استفاده از اوراق گواهی سپرده کالایی و رقابتی شدن این حوزه به دلیل ورود بخش خصوصی پرداخت.

حسین حسین زاده عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به وضعیتی که ما تحریم هستیم و در فروش نفت نمی‌توانیم خیلی روان حرکت کنیم، می‌توانیم نفت را در بورس انرژی از طریق اوراق گواهی سپرده کالایی ارائه کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به لزوم مردمی سازی اقتصاد گفت: در سرفصل مسائلی که باید در کشور در زمینه اقتصاد اجرایی شود، به مردمی شدن اقتصاد تاکید شده است. یکی از راه‌های آن این است که اقتصاد را به بخش خصوصی که مردم هستند واگذار کرد در این زمینه شرکت ملی نفت قدم‌های خوبی برداشته است و امیدواریم که ادامه دار هم باشد.

هدف‌گذاری وزارت نیرو برای کاهش ۱۰۰۰ مگاواتی مصرف برق ادارات

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با اشاره به برنامه‌ریزی برای کاهش ۱۰۰۰ مگاواتی مصرف برق ادارات و نهادهای عمومی افزود: کاهش مصرف ۱۰۰۰ مگاواتی در بخش اداری، معادل مصرف کل کارخانجات سیمان کشور خواهد بود، یعنی تنها همین یک محور برنامه مدیریت مصرف، می‌تواند تأمین کننده برق صنایع سیمانی کشور به طور کامل باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق اضافه کرد: در بخش اداری پیش‌بینی شده که ۱۰۰۰ مگاوات کاهش مصرف اعمال شود و این برنامه از ۱۶ خرداد آغاز خواهد شد، بر این اساس بسیار مهم است که دمای تنظیمی وسایل سرمایشی روی ۲۴ درجه و بالاتر تنظیم شود تا ۳۰ درصد نسبت به سال پایه ۱۴۰۰ کاهش یابد؛ از آنجایی که سال ۱۴۰۱ همکاری خوبی از بخش اداری دریافت کردیم، مبنا را سال ۱۴۰۰ قرار داده‌ایم.

رشد ۱۳ درصدی مصرف برق نسبت به مدت مشابه پارسال

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با اشاره به افزایش مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: ما شاهد آن هستیم که مصرف برق از ۶۱ هزار مگاوات افزایش پیدا کرده و نزدیک به ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش مصرف در مدت مشابه را داریم.

وی ادامه داد: این افزایش مصرف حدوداً ۷ هزار مگاوات است که بخشی از آن مربوط به افزایش دما در نقاط مختلف کشور است و بخشی هم مربوط به صنعت و تولید است.

محرابیان با اشاره به محاسبه قیمت برای مشترکان پر مصرف که تعرفه برق آنها به صورت پلکانی محاسبه می‌شود گفت: تعداد مشترکان پر مصرف نزدیک به ۲۵ درصد مشترکان پر مصرف هستند که ۴۵ درصد برق کشور را مصرف می‌کنند که محاسبه قیمت برق به صورت پلکانی اتفاق می‌افتد به به صورت غیر یارانه‌ای نحاسبه می‌شود.

قرارداد گاز از ترکمنستان به زودی امضا می‌شود

جواد اوجی وزیر نفت، در حاشیه دیدار خود با باتیر آمانوف، رئیس کنسرسیوم دولتی ترکمن‌گاز در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه با آغاز دولت مردمی سیزدهم سوآپ گاز را طی قراردادی با جمهوری آذربایجان با حجم سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب آغاز کردیم و با توافق طرف‌ها یک سال پیش حجم سوآپ گاز حدود دو برابر شد.

وی ادامه داد: به‌زودی قرارداد واردات گاز ایران از ترکمنستان امضا می‌شود که بر اساس آن ایران از همین ماه (خرداد) واردات روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز را آغاز می‌کند. ترکمنستان چهارمین کشور دارنده منابع گازی جهان است و ایران هم ظرفیت دریافت روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز را به‌منظور واردات و انتقال در مرزهای خود دارد، از این رو بنا داریم سهم تجارت گازی (سوآپ، ترانزیت، خرید و فروش) خود در منطقه را افزایش دهیم، این موضوع می‌تواند برای هر دو کشور مزایای زیادی به همراه داشته باشد.

خط مرو سرخس حجم تبادلات برقی ایران و ترکمنستان را ۲ برابر می‌کند

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در دیدار با “آناگلدی بازمرادوف” معاون رئیس کابینه وزرا و مسئول امور کشاورزی و آب ترکمنستان، “بایمراد آنا ممدوف” معاون رئیس کابینه وزرا در امور ساخت و ساز، انرژی و صنایع ترکمنستان و “محمد رجب مرادوف” وزیر انرژی ترکمنستان گفت: در این دیدارها توافق می‌شود عملیات اجرایی خط انتقال چهارمداره برق بین مرو و سرخس حدوداً ۱۵۰ کیلومتر هرچه سریع‌تر آغاز شود؛ پیمانکار راه‌اندازی این خط شرکت ایرانی است و از تجهیزات و امکانات تولید شده ایران در این زمینه استفاده می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون ایران ظرفیت تبادل ۵۰۰ مگاوات برق را با کشور ترکمنستان دارد و با احداث خط جدید مرو – سرخس حجم تبادلات برقی بین دو کشور به بیش از دو برابر افزایش می‌یابد؛ خوشبختانه در سال‌های گذشته در قسمت جمهوری اسلامی بین سرخس تا مشهد خط اختصاصی ساخته شده و امید است با آغاز عملیات احداث خط بین مرو و سرخس در جمهوری ترکمنستان نیز شاهد تکمیل این پروژه و افزایش حجم مبادلات برقی به بیش از دوبرابر باشیم.

واحد یک بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان وارد مدار تولید شد

سیدرضا مرجان‌زاده، مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان از وارد مدار شدن واحد یک بخار این نیروگاه، پس از اتمام تعمیرات بویلر شماره یک و اتصال به شبکه سراسری برق خبر داد.

مرجان‌زاده اضافه کرد: این واحد که به‌منظور تعویض نیپل‌های لوله‌های بویلر از مدار خارج شده بود، مجدداً به مدار تولید بازگشت.

مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان افزود: این واحد بخار با توان ۶۰ مگاوات، با همت و تلاش شبانه‌روزی کارکنان نیروگاه، به‌ظرفیت موجود در پیک تابستان افزوده شد.



منبع مهر

نوشته های مشابه