اقتصاد کلان

لزوم تسریع در واردات خودرو/ ۹۴ میلیون تومان کم‌فروشی در شیرینی‌فروشی‌های خوزستان



ایسنا/خوزستان مدیرکل استاندارد خوزستان با بیان اینکه بر تسریع واردات خودروها تاکید شده است، گفت: واردات خودرو می‌تواند به ارتقای کیفی و استانداردهای خودروهای ساخت داخل کمک کند.

علی داوودی در نشست خبری که امروز ۱۶ مردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تعامل با همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی برای پیشبرد تکالیف و اهدافی که قانونگذار برعهده سازمان استاندارد گذاشته، باعث شده است تا بتوانیم به بهترین شکل اهداف مورد نظر خود را در بحث استاندارد در استان اجرایی کنیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اگر تعامل و همراهی نباشد شاید به لحاظ تحقق عملکردها نتوانیم اهداف را به صورت ۱۰۰ درصدی در بحث استاندارد محقق کنیم اما این تعامل میان‌دستگاهی باعث شده است تا بتوانیم اهداف را تحقق ببخشیم.

مدیرکل استاندارد خوزستان با بیان اینکه شاید نگرش خوبی نسبت به اقدامات و عملکرد برخی دستگاه‌های اجرایی وجود نداشته باشد، گفت: تلاش کرده‌ایم تا تمام فعالیت‌های اداره کل استاندارد را بر مبنای افزایش باور و اعتماد عمومی نسبت به فعالیت‌های استاندارد انجام دهیم.

داوودی ادامه داد: در این زمینه تلاش کرده‌ایم همه فعالیت‌های استاندارد در قالب شفافیت و در عین صداقت باشد زیرا همه موارد که مشمول استاندارد هستند، حق و مطالبه مردم هستند و باید به نحو احسن مورد توجه قرار بگیرند.

وی با اشاره به تنوع فعالیت‌های سازمان استاندارد گفت: سازمان استاندارد ۴۵ فعالیت متفاوت در حوزه‌های مختلف دارد. خدمات، تولید، صادرات، واردات و غیره از جمله حوزه‌هایی است که با مقوله استاندارد سر و کار دارند و باید توسط این مجموعه کنترل و نظارت شوند.

استاندارد مدعی‌العموم کیفیت است

مدیرکل استاندارد خوزستان با بیان اینکه ما مدعی‌العموم کیفیت هستیم، گفت: در مباحث کمی و خالص فروشی استاندارد هیچگاه ورود نکرده بودیم اما اکنون به تاسی از رویکردهای دولت مردمی به این مباحث نیز ورود کرده‌ایم.

داوودی با اشاره به عملکرد ۴ ماهه اداره کل استاندارد خوزستان عنوان کرد: طی ۴ ماهه امسال ۲۴ پروانه کاربرد واحد تولیدی جدید صادر و همچنین ۲۸ پروانه کاربرد علامت استاندارد واحدهای تولیدی تمدید شده است.

وی افزود: در این بازه زمانی همچنین ۱۱ پروانه کاربرد علامت استاندارد در زمینه معیار مصرف انرژی صادر شده است.

صدور ۳۸ پروانه نشان حلال

مدیرکل استاندارد خوزستان با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ۳۸ پروانه نشان حلال به عنوان تنها متولی صدور این نشان صادر کرده‌ایم، گفت: دستگاه‌های دیگر اجازه صدور نشان پروانه حلال را ندارد و براساس قانونگذار متولی انحصاری صدور نشان حلال، سازمان استاندارد است.

داوودی ادامه داد: در این زمینه قرار است دامنه صدور استانداردهای حلال گسترش یابد و فقط دامنه این کار صنایع غذایی نباشد و برای بخش خدمات نیز استانداردهای حلال تعریف و صادر شود.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۲۰۷ مورد بازرسی‌ فنی از واحدهای تولیدی و ۹۶۱ مورد کنترل بازار انجام شده است. همچنین در بحث بازرسی ایمن‌سازی و استانداردسازی تجهیزات بازی در پارک‌ها و مکان‌های تفریحی ۱۹۴ مورد بازرسی انجام شده است.

مدیرکل استاندارد خوزستان بیان کرد: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۳۰۶ مورد گواهینامه استاندارد آسانسور صادر شده است. در این بازه زمانی همچنین ۹۶ مورد آزمون عیار سنجی فلزات گران‌بها و ۴۰۰ مورد بازرسی وسایل داد و ستد و ۱۵۵۵ مورد نیز آزمون در جایگاه‌های سوخت انجام شده است.

داوودی با اشاره به بحث کم‌فروشی واحدهای تولیدی و واحدهای صنفی به ویژه شیرینی‌فروشی‌ها گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه تقریبا ۲۲۹ مورد از واحدهای تولیدی بازرسی و نمونه‌برداری و آزمون انجام شده که ۸ واحد تولیدی پرونده آن‌ها به مراجع قضایی معرفی شده است.

بیش از ۹۴ میلیون تومان کم‌فروشی در شیرینی‌فروشی‌های خوزستان

وی افزود: هیچ شیرینی‌فروشی که خالص فروشی داشته باشد در استان نداشتیم زیرا این واحدهای صنفی شیرینی را همراه جعبه وزن کرده و به مشتری می‌فروشند. بیش از ۹۴ میلیون تومان کم فروشی در ۴۸ شیرینی فروشی در سطح استان مشاهده شده که پرونده آن‌ها به مراجع قضایی معرفی شده است تا براساس قانون با آن‌ها برخورد جدی شود.

مدیرکل استاندارد خوزستان گفت: بحث ورود به محصولات از پیش بسته‌بندی، خالص فروشی و استانداردسازی محصولات دانش بنیان از جمله حوزه‌هایی بوده که استاندارد در گذشته به آن ورود نمی‌کرد اما اکنون در این حوزه‌ها نیز متولی کنترل کیفیت است.

ورود در بحث استاندارد آب شرب شهری

داوودی با بیان اینکه آب شرب شهری مشمول استاندارد نیست، گفت: برای اولین‌بار به دستور استاندار بحث استاندارد کیفیت آب شرب شهری را در دستور کار قرار داده‌ایم. در این زمینه با توجه به اینکه خطوط شبکه فاضلاب و انتقال شرب مشمول استانداردهایی در اجرا است، نقشه‌های این خطوط به منظور بررسی درخواست شده است تا شاهد اختلاط آن‌ها نباشیم. در این زمینه پس از این بررسی‌ها، دیگر موارد را کنترل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: استاندارد به بحث استاندارد خدمات پس از فروش خودرو و خدمات پس از فروش لوازم خانگی انرژی‌بر در حال ورود است زیرا این موارد از جمله مقوله‌های مورد انتظار مردم است و از آبان ماه امسال استاندارد اجباری آن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

واردات خودرو به ارتقای کیفیت خودروهای داخلی کمک می‌کند

مدیرکل استاندارد خوزستان با اشاره به بحث واردات خودرو و نظارت استاندارد بر آن خاطرنشان کرد: براساس ابلاغ ریاست سازمان استاندارد به همه استان‌های مرزی، تاکید شده است که با توجه به مهیا بودن ایمنی، سلامت و کیفیت این خودروهای وارداتی، واردات آن‌ها تسریع شود.

وی گفت: واردات خودرو می‌تواند به ارتقای کیفی و استانداردهای خودروهای ساخت داخل کمک کند تا خودروسازها بیش از پیش به استانداردها پایبند باشند.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه