دسته‌بندی نشده

اتحادیه اروپا فعالیت نظامی خود در دریای سرخ را آغاز کرد



به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از یورونیوز نوشت: اتحادیه اروپا روز دوشنبه رسما یک ماموریت دریایی ویژه به نام «اسپایدز» را برای محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ در برابر یمن آغاز کرد.

کلمه «اسپایدز» در زبان یونانی به معنای «سپر» است و هدف از اجرای این ماموریت، تضمین آزادی دریانوردی در دریای سرخ و خلیج عدن است؛ یعنی منطقه‌ای که از اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی به یمن ناامن شده است.

با توجه به اینکه ۱۲ درصد تجارت جهانی و ۳۰ درصد از ترافیک جهانی کانتینر از طریق این آبراه حیاتی انجام می‌شود، تهدیدات یمن برای کشتیرانی بین‌المللی باعث مختل شدن شدید جریان تجارت از جمله به اروپا شده است.

تا کنون فرانسه، آلمان، ایتالیا و بلژیک تایید کرده‌اند که کشتی‌هایی را برای شرکت در ماموریت اتحادیه اروپا خواهند فرستاد.

مقر این عملیات شهر «لاریسا» در یونان است یعنی محل استقرار نیروی هوایی یونان و مقر ناتو؛ آتن نیز اعلام کرده که یک فرمانده برای ستاد عملیاتی خود به منطقه خواهد فرستاد.

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا این مأموریت را «اقدامی جسورانه برای حفاظت از منافع تجاری و امنیتی اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی» توصیف کرد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «فراتر از واکنش به بحران، این گامی به سوی حضور قوی‌تر اروپا در دریا برای حفاظت از منافع اروپایی ما است.»

کشورهای اتحادیه اروپا تمایلی به مشارکت در «عملیات نگهبان رفاه» به رهبری ایالات متحده که در دسامبر آغاز شد نداشتند؛ زیرا نگران بودند که این کار منجر به تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه شود.

«عملیات نگهبان رفاه» در ابتدای کار از حمایت شش کشور عضو اتحادیه اروپا برخوردار بود؛ اما به تدریج سه کشور از این مأموریت فاصله گرفتند.

اگرچه از آن زمان ایالات متحده و بریتانیا حملات تلافی جویانه‌ای را علیه مواضع حوثی‌ها در خاک یمن رهبری کرده‌اند، اما کشورهای عضو اتحادیه اروپا از چنین اقدامات نظامی فاصله گرفتند و اکنون نیز یکی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا به یورونیوز می‌گوید که قرار نیست در چهارچوب ماموریت «اسپایدز» اقدامی تهاجمی در منطقه انجام شود؛ بلکه « این عملیات کاملاً بر اساس قوانین دفاع از خود اجرا می‌شود».

ماموریت اتحادیه اروپا پس از تشدید حملات یمن آغاز شده که در ژانویه سال جاری به اوج خود رسید.

در روزهای اخیر نشانه‌هایی از افزایش فعالیت حوثی‌ها مشاهده شده است؛ از جمله روز دوشنبه به یک کشتی با پرچم بلیز (کشوری واقع در آمریکای مرکزی) حمله شد.

این امر باعث ش که بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشتیرانی از کشتیرانی در این منطقه خودداری کنند و مسیرهای انحرافی جایگزین را در اطراف دماغه «امید نیک» انتخاب کنند که باعث می‌شود حدود یکماه به مدت سفرهای دریایی اضافه شود.

این تأخیرها و هزینه‌های اضافی می‌تواند تأثیر منفی بر اقتصاد اروپا داشته باشد و پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصاد اروپا نیز در ماه ژانویه نسبت به افزایش احتمالی قیمت‌های انرژی در اروپا در پی این حملات هشدار داد؛ مگر اینکه به شرکت‌های کشتیرانی اطمینان دفاعی داده شود.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه