ارتباطات و فن آوری اطلاعات

گوگل با مسدودسازی اخبار به جنگ «قانون اخبارآنلاین» کانادا رفت



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، چندی پیش فیس بوک نیز خبر از اجرای همین اقدام داد.

برهمین اساس گوگل اعلام کرده ۶ ماه دیگر و پس از اجرایی شدن قانون مذکور، لینک ها به اخبار کانادایی را از نتایج جستجو و محصولات دیگر خود در این کشور حذف می کند.

متا پلتفرمز( شرکت مادر متا) نیز پس از تصویب لایحه C-18 یا «قانون اخبار آنلاین»اعلام کرد اقدامی مشابه انجام می دهد.

صنعت رسانه کانادا خواستار قوانین سخت تری برای غول های اینترنتی شده بود تا کسب وکارهای خبری بتوانند خسارت های مالی را جبران کنند که طی سال ها متحمل شده اند، آنهم در حالی که گوگل و فیس بوک سهم بیشتری از بازار تبلیغات آنلاین به دست آوردند.

یک ناظر مجزا در کانادا سال گذشته تخمین زد کسب وکارهای خبر می توانند با کمک این قانون سالانه۲۴۰ میلیون دلار به ازای معاملات در آمد داشته باشند.

پابلو رودریگز وزیر میراث کانادا این لایحه را سال گذشته اعلام کرد. به گفته او پلتفرم ها تحت قانون هیچ مسئولیتی ندارند به سرعت عمل کنند و دولت آماده مذاکره با آنها درباره فرایندهای رگولاتوری و اجرا است.

فیس بوک و گوگل اعلام کردند پیشنهادات برای کسب وکار آنها متناسب نیست و از ماه ها قبل اعلام کرده بودند در صورت عدم اصلاح قانون احتمالا دسترسی به اخبار در کانادا را مسدود می کنند.

دولت فدرال کانادا در مقابل پیشنهادات برای تغییر قانون مقاومت کرد و جاستین ترودو نخست وزیر این کشور در ماه ژوئن شرکت های بزرگ فناوری را به استفاده از روش های قلدری متهم کرد.

این قانون پلتفرم های فناوری را ملزم به مذاکره با ناشران اخبار و پرداخت حق الزحمه برای اخبار می کند. در سال ۲۰۲۱ میلادی قانونی مشابه در استرالیا وضع شد که سبب شد تهدیدهاا ز سوی گوگل و فیس بوک سرویس هایشان را محدود کنند.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه