بانک،بیمه،بورس

عزم جدی بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات خرد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، محمدرضا فرزین که در نمایشگاه و رویداد «تلاش با برکت»، سخن می‌گفت، افزود: با توجه به پیشرفت کند تسهیلات ازدواج، آئین‌نامه جدیدی را در بانک مرکزی تهیه کردیم تا محدودیت‌های آن کاهش یابد و این موضوع نیز تسهیل شود.

وی گفت: بنده معتقد هستم تسهیلات ازدواج حتی اگر هم تکلیفی و مصوبه مجلس نبود، خودمان می‌بایست در نظام بانکی آن را با توجه به آثار مثبت‌اش، تکلیف می‌کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی با ابراز خرسندی از فعالیت‌های بنیاد برکت که با فکر و برنامه مشخص انجام می‌گیرد، گفت: بالاترین خدمت برای ما در نظام بانکی این است که منابع بانکی منجر به اشتغال و رفع محرومیت و بهبود شرایط زندگی هموطنانمان شود.

وی افزود: در بازدید از نمایشگاه، شاهد بودم که افراد توانستند با چند صد میلیون تومان تسهیلات خرد، فعالیت اقتصادی آغاز کنند و حتی صادرات انجام دهند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی کوچک و تسهیلات خرد، می‌تواند بر معیشت و اقتصاد مردم اثر مثبت داشته باشد به افزایش سقف تسهیلات کارت اعتباری مرابحه از ۲۰۰ به ۳۰۰ میلیون تومان اشاره کرد تاکید کرد: همچنین افزایش سقف تسهیلات قرض الحسنه از ۲۰۰ به ۳۰۰ میلیون تومان و برای شرکت‌های کوچک از ۵۰۰ به ۷۰۰ میلیون تومان از دیگر اقدامات بانک مرکزی در این راستا است.

رئیس‌شورای پول و اعتبار با بیان اینکه حمایت از فعالیت‌های اقتصادی کوچک از اهم اولویت‌های نظام بانکی است، گفت: علیرغم شرایط تورمی کشور و ضرورت اعمال سیاست‌های پولی، در نظر داریم در برخی از محدودیت‌های ترازنامه‌ای بانک‌ها، مشوق‌هایی اضافه کنیم تا بانک‌ها بیش از گذشته به اعطای تسهیلات خرد سوق داده شوند، که این اقدام تأثیر قابل توجهی بر روند اعطای تسهیلات خرد بانک‌ها خواهد داشت. فرزین از ابلاغ مصوبه بانک مرکزی برای توسعه فعالیت‌های صندوق‌های قرض‌الحسنه در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در آینده نزدیک بانک مرکزی با همکاری با بیمه مرکزی، سبد اعتباری تسهیلات خرد را افزایش خواهد داد و تسهیلات به گونه‌ای بیمه خواهد شد تا بدهکار تسهیلات خرد به نحوی از پوشش بیمه‌ای نیز برخوردار شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی یکی از مسائل اصلی در زمینه تسهیلات خرد را مسئله ضمانت عنوان و تصریح کرد: برخی از مردم از فرآیند طولانی اعطای تسهیلات خرد و ضمانت‌ها ناراضی هستند. مقررات بانک مرکزی در زمینه تسهیلات خرد فقط یک ضامن است. از همکارانم در نظام بانکی می‌خواهم طبق قانون، این موضوع را رعایت کنند و از تسهیلات گیرندگان خرد، بیش از یک ضامن دریافت نشود.

وی افزود: توصیه بنده به بنیاد برکت این است که از مؤسسات تضمین که دانش‌بنیان هم هستند، بهره بگیرد. خود ما نیز در نظام بانکی پیگیر این استفاده از مؤسسات تضمین هستیم و اطلاع دارم که بنگاه‌ها و حتی برخی وزارتخانه‌ها از مؤسسات تضمین استفاده می‌کنند.

رئیس کل بانک مرکزی و اعتبار با اشاره به تصویب دستورالعمل جدید وجوه اداره شده شورای پول و اعتبار، گفت: وجوه اداره شده آن دسته از مبالغی است که در بانک سپرده گذاری می‌شود و مشتری نیز توسط سپرده گذار تعیین می شودکه به چه کسانی تسهیلات داده شود اما ریسک کار بر عهده خودشان است.

به گفته این مقام مسئول دستورالعمل قبلی در این زمینه مربوط به پیش از انقلاب بود که به این ترتیب اصلاح شد و قرار است در شورای پول و اعتبار مطرح شود.

وی افزود: در دستورالعمل جدید وجوه اداره شده، محدودیت سقفی تعیین شده حذف و بر اساس قرارداد با خود فرد تعیین می‌شود. زیرا ریسک کار نیز با خود فرد است. با ابلاغ این آئین‌نامه، افراد خیّر می‌توانند پولشان را به بانک‌ها بیاورند و بانک‌ها با اخذ تضامین، اقدام به اعطای تسهیلات به افراد مورد نظرشان کنند.

فرزین در ادامه سخنان خود، از اصلاح دستورالعمل تسهیلات کلان در راستای سوق دادن تأمین مالی کلان به سایر روش‌های تأمین مالی و استفاده از ظرفیت جدید ایجاد شده برای تسهیلات خرد خبر داد و افزود: علاوه بر این، کارشناسان بانک مرکزی بر روی موضوع توسعه فعالیت‌های لیزینگ در تأمین مالی خرد در حال بررسی هستند که تا پایان امسال اجرایی خواهد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌ها پیشانی اقتصاد هستند، تصریح کرد: در همه جای دنیا، نظام بانکی بیشترین تعامل را با مردم دارد. عموم افراد، از قشرها و گروه‌های گوناگون، با نیازهای متفاوتشان، با بانک سروکار دارد. به همین دلیل است که می‌گویند بانک‌ها پیشانی اقتصاد هستند. اگر اقتصاد کشور، محاسن یا معایبی داشته باشد، در بانک‌ها این محاسن و یا معایت قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: بنابراین اگر بتوانیم نظام بانکی را اصلاح‌کنیم، یعنی عملاً توانسته‌ایم اقتصاد را اصلاح کنیم و اگر هم نظام بانکی بتواند خدمات مناسب و خوبی را در اختیار مردم قرار دهد، عملاً رضایت مردم از اقتصاد نیز حاصل خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر نظارت دقیق بر سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی به بانک‌ها گفت: سیاست‌ها و مقررات ابلاغی باید توسط بانک‌ها وشعب به نحو مناسب اجرا شود، بنابراین توسعه بازرسی از شعب در نظام بانکی از برنامه‌های اصلی بانک مرکزی است.

فرزین با بیان این جمله که اعتبار، پول فردا است، تصریح کرد: بانک‌ها هم کارشان اعطای اعتبار است و باید در ازای اعتبار، تضمین و وثیقه لازم را دریافت کنند و اخذ وثایق در هر حال بخشی از فعالیت بانک‌ها به شمار می‌آید، بنابراین قصد داریم با توسعه اعتبارسنجی و تسهیل فرآیند مجوز دادن به مؤسسات تضمین، فعالیتشان را گسترش دهیم.

فرزین در انتهای سخنان خود از تلاش‌های همکاران خود در نظام بانکی قدردانی کرد و گفت: بانک‌ها باید به وظیفه عمومی خود مبنی بر اعطای تسهیلات تکلیفی عمل کنند و هم اهداف اقتصادی کشور را محقق کنند و در عین حال مراقب باشند که دچار ناترازی نشوند. این کار بسیار دشواری است که توسط مدیران نظام بانکی هم اکنون در حال انجام است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع :مهر

نوشته های مشابه