عمران و اشتغال

عربستان مجوز نداد، پروازهای عمره تعلیق شد



عملیات اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده که قرار بود امروز پس از ۹ سال از سر گرفته شود، به دلیل عدم دریافت مجوز نهایی لازم از سوی عربستان، فعلا تعلیق شده است.

به گزارش ایسنا، عملیات اعزام زائران ایرانی به عمره، قرار بود پس از ۹ سال وقفه از امروز ۱۳ دی آغاز شود و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم روزانه دو پرواز در این عملیات داشته باشد. با وجود این به نظر می‌رسد مخالفت عربستان مانع این اتفاق شده است.

حسام قربانعلی -سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایرانی (هما)-  با حضور در یک بخش خبری تلویزیونی در این خصوص اظهار کرد: با ‌پیگیری‌هایی که از چند ماه گذشته توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، سازمان حج و سازمان هواپیمایی کشوری در عربستان صورت گرفت، مقدمات کار برای اعزام ۳۰ هزار نفر از زائران عمره مفرده برنامه‌ریزی شد و همه سازمان‌ها کارهای خود را برنامه‌ریزی کردند؛ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم در سمت تخصصی خود کار را با عربستان جلو برده بود.

وی ادامه داد: همه برنامه‌ریزی‌های پروازی و زیرساخت‌های لازم برای اعزام به عربستان آماده شده، تمام هواپیماها و زیرساخت‌های ارتباطی با سازمان حج انجام شده و حتی بلیت هم صادر شده بود. همکاران ما در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم در عربستان از چند روز قبل حضور داشتند و زیرساخت‌های فرودگاهی را مهیا کردند، اما درنهایت به دلیل عدم دریافت مجوز نهایی لازم برای ورود هواپیمای جمهوری اسلامی ایران به کشور عربستان و فرودگاه جده، با مشکل مواجه شدیم.

سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایرانی (هما) با بیان اینکه این مشکل از سمت کشور ما نیست، افزود: فرآیندهای قانونی و تشریفات خاصی است که کشور عربستان در حال پیگیری است، وزارت امور خارجه و سازمان هواپیمایی کشوری ایران و ریاست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری موضوع هستند که به محض اخذ این مجوز، ناوگان هما در فرودگاه حضرت امام (ره) و ترمینال سلام این آمادگی را دارد که فرآیند مسافرگیری را انجام دهد.

قربانعلی در پاسخ به اینکه آیا این موضوع از سوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایرانی پیش‌بینی نشده بود، توضیح داد: همه هماهنگی‌های لازم صورت گرفته بود و همکاران ما در حال پیگیری موضوع هستند، این کار تشریفات خاص و فرآیندهای تخصصی دارد. هرآنچه مربوط‌ به سازمان هواپیمایی کشوری و هما بوده، پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و فرآیندها طی شده بود، پیچیدگی‌هایی در تعاملات اداری و تهعدات طرفین است که باید رفع شود.

وی ضمن عذرخواهی از مسافران و عمره‌گذاران گفت: زمانی دقیقی و پیش‌بینی دقیقی برای رفع این مشکل نداریم اما هر لحظه که مشکل رفع شود، آماده خدمات‌رسانی هستیم.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه