اقتصاد کلان

سومین عقب‌گرد بازار مسکن – ایسنا


بازار مسکن شهر تهران با ثبت سومین تورم منفی، نیمه‌ی اول سال جاری را با آرامش قیمتی و رکود معاملات پشت سر گذاشت.

به گزارش ایسنا، مرکز آمار ایران اعلام کرد که تورم مسکن شهر تهران در شهریورماه منفی ۱.۷ درصد بوده است. بدین معنا که رشد قیمت در شهریور ۱۴۰۲ منفی شده است. ماه‌های تیر و مرداد نیز به ترتیب شاهد ثبت تورم منفی ۰.۷ و منفی ۲.۳ درصد بودیم. بر این اساس بازار مسکن شهر تهران سه ماهه تابستان را با عقب‌گرد قیمتی پشت سر گذاشت.

سومین عقب‌گرد بازار مسکن

درباره قیمت نیز متوسط وزنی و حسابی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در شهر تهران به ترتیب به ۸۰ میلیون و ۸۳۸ هزار تومان و ۷۷ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسیده است.

از طرف دیگر بررسی‌های میدانی از افت شدید معاملات مسکن در پایتخت حکایت دارد. آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند به دلیل ایجاد انتظارات کاهشی و از دست رفتن توان خرید در سمت تقاضای مصرفی، معاملات به طور محسوسی در مقایسه با ماه‌های پایانی سال گذشته کاهش یافته و  تقاضای سرمایه‌گذاری نیز تحت تاثیر ثبات اقتصاد کلان از بازار مسکن خارج شده است.

درخصوص پیش‌بینی از وضعیت بازار ملک در نیمه دوم سال جاری نیز با توجه به تاثیر متغیرهای درونی و بیرونی بر این بازار نمی‌توان برآورد دقیقی ارایه کرد. اما تجربه نشان می‌دهد که معمولا بازار مسکن در سه ماهه پاییز دچار افت می‌شود. اگر شوکی از جانب بازارهای موازی به بخش مسکن وارد نشود می‌توان شرایط باثبات با احتمال کاهش قیمت را در پاییز برای بازار ملک متصور بود.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه