تولید و تجارت

توسعه صنایع معدنی نیازمند فعال سازی تمام ظرفیت هاست



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی شرکت، مجتبی حمیدیان، پنجشنبه گذشته ۲۵ خردادماه در جریان بازدید خبرنگاران از طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با بیان این مطلب اظهار کرد: منطقه بلوک مرکزی ایران از پر ظرفیت ترین مناطق معدنی کشور است که به گفته کارشناسان با وجود بیش از ۵ دهه فعالیت معدنی، هنوز به فعلیت لازم نرسیده است.

وی به ویژگی‌های این منطقه اشاره کرد و افزود: وجود ذخایر قابل توجه معدنی، فاصله منطقی با مجموعه‌های فولادی کشور، فاصله معقول با دریا برای صادرات، بهره مندی از زیرساخت‌های ریلی و فنی، منابع آبی مناسب و … موجب شده است که فرصت خوبی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی فراهم شود.

حمیدیان با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند به فرایند جذب سرمایه و فعال کردن ظرفیت‌ها شتاب دهند اضافه کرد: امیدواریم با سرمایه گذاری‌های جدید، آهنگ رشد و توسعه منطقه افزایش یابد و پروژه‌ها در زمان مناسب به بهره برداری برسند.

وی به افزایش سرمایه شرکت هم اشاره‌ای کرد و گفت: شرکت سنگ آهن مرکزی سال گذشته بیش از سه هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشت و امسال نیز افزایش سرمایه را به منظور پیشبرد پروژه‌ها در دستور کار دارد.

وی تصریح کرد: اگر مجموعه‌های سرمایه گذاری مختلف به فعالیت‌های سرمایه گذاری ما اضافه شود قطعاً شتاب بهره برداری از پروژه‌ها و رسیدن به نقطه مطلوب سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

حمیدیان اظهار کرد: بنا داریم امسال در مجمع موافقت کلی برای افزایش سرمایه از آورده نقدی سهامداران موجود و سهامداران جدید را پیگیری کنیم.

وی در ادامه به پتانسیل بالای شرکت سنگ آهن برای اجرای طرح‌های سودآور گفت: امیدواریم سال آینده با عرضه سهام این مجموعه در بورس بتوانیم از ظرفیت‌های مختلف تأمین مالی بهره ببریم.

باید به سمت معدنکاری زیرزمینی برویم

وی با اشاره به فعالیت آنومالی ۸ ناریگان (D۸) که پروژه مشترک بین شرکت با سازمان انرژی اتمی است گفت: عملیات اکتشاف و بهره برداری از این معدن به طور همزمان آغاز شده است.

حمیدیان تصریح کرد: آنومالی ۸ با ظرفیت بیش از ۲۰۰ میلیون تن ذخایر آهن، زیرساختی برای آیندگان است.

وی به لزوم حرکت به سمت معدن کاری زیرزمینی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی معدن D۱۹ در عمق ۱۳۰ متری زمین انجام می‌شود و معدن D۸ در عمق ۴۰۰ متری انجام خواهد شد.

حمیدیان با بیان اینکه معدن D۱۹ تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد اضافه کرد: باید با نگاه به آینده توسعه زنجیره فولاد کشور را تداوم ببخشیم.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰ پیت فعال در شرکت سنگ آهن داریم و معتقدیم که نباید معادن بزرگ مقیاس ما را از معادنی با مقیاس کوچک غافل کند.

پرعیارسازی ۱۲۰ میلیون تن باطله معدنی

حمیدیان با اشاره به وجود ۱۲۰ میلیون تن باطله معدنی در منطقه افزود: هم اکنون در حال پرعیار کردن باطله‌های معدنی هستیم و سعی داریم از باطله‌ها حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.

وی همچنین درباره رقابت با سایر شرکت‌های فولادی گفت: در حوزه صنعتی نباید به رقابت با سایر شرکت‌ها پرداخت ولی به دنبال نقش مکمل با شرکت‌های بزرگ هستیم.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی درباره اقدامات انجام شده در حوزه مسؤولیت اجتماعی نیز گفت: مجموعه باشگاه فرهنگی ورزشی شرکت اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده است، برپایی نشست‌ها و جلسات مشاوره، راه اندازی برخی از واحدهای درمانی، ساخت استخر سرپوشیده و باز در شهرک آهنشهر، احیای پارک تفریحی آهنشهر، احداث شهربازی و … برخی از اقداماتی است که برای رفاه حال شهروندان بافقی انجام شده است.

گفتنی است، جمعی از خبرنگاران از پروژه‌های توسعه‌ای و در دست اقدام شرکت سنگ آهن مرکزی بازدید کردند. کارخانه گندله سازی، کارخانه آهن اسفنجی، معدن D۱۹ آریز، آنومالی ۸ ناریگان، پست برق ۱۵۰ مگاواتی از جمله پروژه‌هایی است که خبرنگاران از روند پیشرفت آنها مطلع شدند.



منبع ایسنا

نوشته های مشابه