انرژی

از رشد ۲۱ درصدی خروجی آب سد ها تا افزایش گاز رسانی به صنایع



به گزارش خبرنگارمهر، افزایش گازرسانی به پتروشیمی‌ها و صنایع فولاد و سیمان، چاه‌های نفتی میدان رگ سفید احیا می‌شوند، صادرات ۱۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی و رشد ۲۱ درصدی خروجی سدهای کشور از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

تلاش دولت سیزدهم برای افزایش حجم مبادلات با تاجیکستان

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در جریان بازدید از سد و نیروگاه راغون تاجیکستان که بخش‌هایی از این پروژه بزرگ به دست پیمانکاران ایرانی در حال ساخت و توسعه است، افزود: نیروگاه راغون تاجیکستان بلندترین سد جهان با گنجایش ۱۴ میلیارد مترمکعب ذخیره آب است که ۶ واحد نیروگاهی هر کدام به ظرفیت ۶۰۰ مگاوات دارد.

وی اظهار داشت: تاکنون ۲ واحد این نیروگاه به بهره‌برداری رسیده و قرار است در مجموع سه‌هزار و ۶۰۰ مگاوات تولید برق داشته باشد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در اجرای این سد پیمانکاران ایرانی نقش فعالی داشته‌اند، گفت: باتوجه‌به استمرار فرایند ساخت و تکمیل این پروژه، همچنان از خدمات شرکت‌های فنی مهندسی ایرانی استفاده می‌شود.

محرابیان، هدف از این بازدید را بررسی وضعیت شرکت‌های فعال ایرانی در این پروژه بزرگ و بین‌المللی عنوان و خاطرنشان‌کرد: پشتیبانی از شرکت‌های ایرانی و تقویت سطح همکاری و فعالیت آنها در تاجیکستان و سایر کشورهای همسایه در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.

صادرات ۱۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن کارفرمایی پتروشیمی گفت: اهمیت صنعت پتروشیمی بر کسی پوشیده نیست به طوری که ۳۰ درصد صادرات نفتی و ۲۷ تا ۳۰ درصد بازار سرمایه متعلق به صنعت پتروشیمی است.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار صادرات وجود داشته که ۱۴ میلیارد دلار آن را به سامانه نیما و در اختیار بانک مرکزی قرار داده‌ایم.

به گفته سخنگوی انجمن کارفرمایی پتروشیمی اکنون بیش از ۸۰ درصد از ارز صادراتی در اختیار بانک مرکزی بوده و مابقی آن به طرح‌ها و تجهیزات مورد نیاز اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: در ۸ ماهه سال جاری ۸ درصد افزایش تولید وجود داشته در حالی که صادرات در یک خط مستقیم قرار داشته است زیرا ۶۶۰ تن محصول به بورس کالا اختصاص دادیم.

وی اضافه کرد: از سه سال گذشته تا کنون ۵۰ همت از دولت طلبکاریم که می‌گوئیم با گاز تهاتر کنید اما زیر بار نمی‌روند. دولتی که کود اوره را ۷ هزار تومان خریداری می‌کند و خوراک آن ۶ هزار تومان است چرا مطالبه ما را پرداخت نمی‌کند.

فعالیت‌های انحصاری موجب حملات سایبری شد

رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور درباره جزئیات حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت گفت: چندین ماه قبل از اینکه در سال ۱۴۰۰ حمله سایبری رخ دهد، هشدارهای لازم را در اینباره به مسئولان مرتبط داده بودیم.

وی با بیان اینکه همه داده‌های دریافتی از متخصصان و روند موجود در جایگاه‌های سوخت، نشان دهنده استهلاک و بی توجهی‌ها بود، ادامه داد: این مسائل امکان خطر را بیشتر می‌کرد، اما متأسفانه در آبان ۱۴۰۰ این اتفاق رخ داد؛ پس از آن هم صنف جایگاه داران سوخت کشور، برای نوسازی و همچنین تغییر نظام توزیع هدفمند یارانه سوخت اقداماتی انجام داد.

سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور اضافه کرد: فعالیت انحصاری یک شرکت پرداخت الکترونیک، از عوامل تکرار حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت و عقب ماندگی در استفاده از فناوری‌های نوین در جایگاه‌ها است.

چاه‌های نفتی میدان رگ سفید احیا می‌شوند

حیدر الیاسی‌نیا مدیر امور فنی شرکت نفت و گاز آغاجاری با یادآوری اینکه چاه شماره ۱۰ میدان نفتی رگ سفید در سازند بنگستان این میدان به‌دلیل تولید مواد آسفالتی و تشکیل موانع درون‌چاهی با افت فشار روبه‌رو بود، گفت: همه اقدام‌های پیشین برای رفع موانع درون‌چاهی این چاه بی‌نتیجه مانده بود و احیای چاه با جریان دادن به سمت گودال سوخت، افزون بر هدر رفتن سرمایه ملی و آلودگی زیست محیطی، تولید از این چاه را تقریباً غیرممکن کرده بود.

وی افزود: استفاده از امکانات دستگاه تفکیک‌گر سیار برای احیای چاه به‌دلیل نوع سیال تولیدی و امکان گرفتگی پمپ‌های دستگاه مقرون به‌صرفه نبود، پس از غیرعملیاتی شدن چاه، با پیگیری‌های انجام‌شده پیشنهاد استفاده از فناوری نو برای تعمیر این چاه داده شد که پس از بررسی‌های کارشناسی تصمیم به تعمیر چاه با استفاده همزمان از حلال زایلین و ابزار جدید نازل جت دوار در حضور دستگاه لوله مغزی سیار گرفته شد.

مدیر امور فنی شرکت نفت و گاز آغاجاری ادامه داد: استفاده همزمان از حلال و نازل جت دوار برای نخستین بار در این شرکت با وجود حفره باز بودن ناحیه تولیدی و ریسک بالای عملیات رفع مانع و نیاز به راهبری فنی دقیق در حین عملیات روی چاه شماره ۱۰ رگ سفید آزمایش شد که با رفع کامل موانع درون‌چاهی و تمیزسازی ستون چاه تا عمق نهایی و حل کردن رسوبات آسفالتی در حدفاصل تولیدی چاه در حلال زایلین همراه شد و چاه با موفقیت عملیاتی شد.

مصرف گاز کشور به ۵۳۱ میلیون متر مکعب رسید

سعید عقلی، مدیر مرکز راهبری شرکت ملی گاز در ارتباط زنده خبر ساعت ۱۱.۳۰ شبکه خبر درباره مقدار مصرف گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده گفت: امروز مصرف در این حوزه‌ها به عدد ۵۳۱ میلیون مترمکعب رسید که از این مقدار ۷۰ درصد متعلق به بخش خانگی، ۹ درصد برای بخش تجاری و عمومی، ۵ درصد در حمل و نقل، ۵ درصد در بخش کشاورزی و ۱۱ درصد در بخش صنایع غیر عمده استفاده شده است.

وی افزود: مصرف گاز در بخش تجاری و عمومی از حد معمول بالاتر است.

رشد ۲۱ درصدی خروجی سدهای کشور

سیف‌الله آقابیگی مدیرکل مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE شرکت مدیریت منابع آب ایران در این گردهمایی، رصد دائمی وضعیت کشور و به ویژه وضعیت استان‌ها و داشتن تحلیل نسبت به شرایط را یکی از وظایف روزانه مدیران استانی خواند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم پیش‌بینی‌های هواشناسی، در پاییز بارش قابل توجهی نداشتیم، در خصوص وضعیت بارش‌های کشور بر اساس آمار اعلام شده تا ۵ دی ماه گفت: متوسط بارش کشور در سال آبی جاری تا امروز ۴۵ میلی‌متر بوده است.

آقابیگی خاطرنشان کرد: این در حالیست که کشور بر اساس میزان نرمال بلندمدت ۵۳ ساله باید ۶۶ میلی‌متر باران دریافت می‌کرد که اکنون با ۳۳ درصد کاهش بارندگی در اغلب حوضه‌های آبریز روبرو هستیم و حتی نسبت به سال گذشته که سال بسیار سختی بود، ۸ درصد عقب‌ماندگی داریم؛ به همین دلیل چه در استان‌های پربارش و چه در استان‌های خشک، آمار بارش‌ها نگران‌کننده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه آمار مخازن سدهای کشور نیز خوب نیست، گفت: اکنون مجموع آب ورودی به مخازن سدهای کشور ۴.۶ میلیارد مترمکعب است؛ علی‌رغم ورودی کم به مخازن سدها، میزان خروجی از سدها همچنان بالا و با ۲۱ درصد رشد همراه بوده است و میزان پرشدگی سدهای کشور نیز ۴۰ درصد است.

کشور برای چهارمین سال متوالی شرایط خشکسالی را تجربه می‌کند

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه پیش‌بینی‌های پربارشی در فصل پاییز محقق نشد و کشور برای چهارمین سال متوالی، شرایط خشکسالی را تجربه می‌کند، اظهار داشت: با توجه به عدم دریافت بارش‌های کافی تاکنون، بخش آب کشور با تنظیم برنامه مدیریت منابع و مصارف حوضه‌های آبریز و اجرای طرح‌های مناسب، در صدد تأمین آب مطمئن برای بخش‌های مختلف مصرف به‌ویژه بخش شرب است.

وی در خصوص خروجی سدهای کشور گفت: خروجی سدهای کشور از ۵.۴۵ میلیارد مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم ۶.۵۲ میلیارد مترمکعب رسیده است که نشانگر رشد ۲۰ درصدی میزان تأمین مصارف از محل سدها نسبت به سال گذشته است.

قاسم‌زاده موجودی مخازن سدهای کشور را در تاریخ ۹ دی ماه ۱۴۰۲ با ۴۰ درصد پرشدگی، معادل ۲۰.۰۷ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: این میزان در سال گذشته ۱۸.۵۴ میلیارد مترمکعب بوده که نشانگر ۸ درصد رشد نسبت به سال گذشته است. البته حجم سدها در مقایسه با متوسط ۵ سال گذشته دارای کاهش ۱۰ درصدی است.

افزایش گازرسانی به پتروشیمی‌ها و صنایع فولاد و سیمان

سعید عقلی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: مطابق تازه‌ترین آمارها، گازرسانی به صنایع عمده کشور از ابتدای امسال تا پایان پاییز روند صعودی داشته، به نحوی که در این مدت حجم گاز تحویلی به صنایع عمده به تفکیک در بخش‌های فولاد، پتروشیمی و سیمان نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب ۱۱، ۱۰.۵ و ۱۷ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه گازرسانی به صنایع عمده در فصل پاییز امسال هم روند صعودی داشته است، افزود: حجم گازرسانی به صنایع فولادی در فصل پاییز امسال نسبت به سال ۱۴۰۱ به‌طور متوسط ۹ درصد، بخش پتروشیمی ۱۹ درصد و بخش سیمان ۱۴ درصد افزایش داشته است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه نگاه این شرکت کمک به رشد تولید و خدمت‌رسانی است، تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران از ابتدای امسال تاکنون در بیشتر ایام سال فراتر از سقف تعهد و برنامه مصوب به صنایع عمده و جز گاز تحویل داده است و همان‌طور که اعلام شد روند گازرسانی به این بخش‌ها در فصل پاییز که بخشی از دوره سرد سال است نیز افزایش یافته است.

بیشترین میزان بارش در حوضه آبریز دریای خزر

بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقات آب، برای هفته جاری وقوع بارش‌ها در برخی مناطق غرب و جنوب کشور پیش‌بینی شده است.

همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته آینده، وقوع بارش‌ها در مناطق شمال، شرق و شمال غرب و برخی از مناطق مرکزی کشور مورد انتظار است.

بر پایه این گزارش، این هفته حوضه آبریز فلات مرکزی بیشینه بارش ۳۱.۵ میلی‌متر و متوسط محدوده ۱.۳ دهم میلی‌متری را دارد که بیشترین میزان بارش در بین حوضه‌های آبریز است.

پیش‌بینی می‌شود حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۲۲ دی بیشینه بارش ۱۴۲.۳ میلی‌متری و متوسط محدوده ۳۰ میلی‌متری را داشته باشد که بیشترین میزان بارش نیز خواهد بود.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه