تولید و تجارت

قطر، اقتصاد پرشتاب شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۲۳



به گزارش خبرنگار مهر، اخیراً بانک جهانی پیش‌بینی ای از رشد اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال جاری، ارائه کرده که بر اساس آن رشد اقتصادی قطر ۳.۳ درصد، امارات متحده عربی ۲.۸ درصد، بحرین ۲.۷ درصد، عربستان سعودی ۲.۲ درصد، سلطان نشین عمان ۱.۵ درصد و کویت ۱.۳ درصد پیش بینی شده است. در این میان، برای اقتصاد قطر در سال ۲۰۲۳ سریع‌ترین رشد در منطقه خلیج فارس پیش‌بینی شده است.

این در حالی است که پیش‌بینی قبلی بانک جهانی از رشد اقتصادی قطر، ۲.۲ درصد بود که شاهد افزایش آن هستیم. از سوی دیگر، قطر از چشم‌انداز اقتصادی مثبت‌تری در آینده برخوردار است؛ به ویژه پس از سال ۲۰۲۷ که قطر تولید گاز طبیعی مایع خود را به رقم ۱۲۶ میلیون تن افزایش خواهد داد.

این اقدام به تقویت موقعیت قطر در بازار بین‌المللی انرژی کمک می‌کند. افزایش درآمد سالانه قطر از صادرات گاز مایع، به دوحه این امکان را می‌دهد تا سرمایه‌گذاری خارجی بیشتری را جذب کند و پروژه‌های بیشتری را در راستای تنوع‌بخشی به منابع درآمدی خود اجرایی کند.

از جمله دلایلی که باعث شد قطر در سال ۲۰۲۳ در صدر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به لحاظ رشد اقتصادی قرار گیرد، افزایش قابل توجه تقاضا برای گاز طبیعی مایع، به ویژه با تداوم بحران ژئوپلیتیکی بین روسیه و اوکراین و افزایش تقاضا است.

انتظار می‌رود منابع مالی عمومی مازاد قطر به حدود ۶.۵ درصد تولید ناخالص داخلی و مازاد حساب جاری به ۱۵.۹ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه