اقتصاد کلان

زمینه بروز ۱۰ میلیون فرصت فساد از بین رفته است



وزیر اقتصاد گفت: امروز حدود ۱.۵ میلیون مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها صادر شده و بستر بروز ۱۰ میلیون فرصت فساد در این بخش از بین رفته است.

به گزارش ایسنا، سیداحسان خاندوزی در مراسم رونمایی از سامانه مدیریت ریسک فساد اظهار کرد: در مقابله با فساد یکی از اقدامات سهل‌الوصول که پیش چشم مردم بود تخلفاتی بود که در گذشته صورت گرفته بود. دستور رئیس جمهور این است که باید بتوانیم ناظر به اصلاحات واقعی امور و رو به آینده دستاورد داشته باشیم؛ نه اینکه وقت خود را به گذشته مشغول کنیم.

وی افزود: فساد در چند زمینه و بستر اتفاق می‌افتد. ما در مقام قوه مجریه باید زمینه های لغزنده ای که باعث می شود فعالان اقتصادی دچار رفتارهای فسادآمیز شوند بخشکانیم و احتمال بروز فساد را به حداقل برسانیم.

خاندوزی تاکید کرد: مقررات بعضا زمینه فساد را ایجاد می کند یا در فرایندهای اجرا یا در مصونیت قرار گرفتن و عدم شفافیت، فساد بروز می کند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در مقررات مقابله با فساد اقدامات خوبی صورت گرفته است گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی یا تغییر نرخ تعرفه کالاهای مختلف زمینه‌های فساد را ایجاد می‌کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف و تغییرات نرخ تعرفه را مدیریت کردیم.

وی تصریح کرد: محور دوم فرآیندهای اجرایی دستگاه‌ها بود که زمینه مفسدپروری را در کشور ایجاد می کرد. همین که فرآیندهای اخذ مجوز در سامانه انجام می شود زمینه فساد از بین می‌رود و امروز حدود ۱.۵ میلیون مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها صادر شده و بستر بروز ۱۰ میلیون فساد از بین رفته است.

خاندوزی با بیان اینکه امروز همه اوراق مالی از طریق سامانه مودیان صادر می شود گفت: زمینه مراجعه‌های حضوری در سازمان امور مالیاتی و فسادهایی که بین اشخاص ایجاد می‌شد از بین رفته است. امروز ۷۵ درصد گواهی عدم بدهی مالیاتی به شکل الکترونیکی صادر می‌شود و خود فعالان اقتصادی هم استقبال کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: مسیر و جهت گیری این است که تا پایان دولت در هیچ بخشی از فرآیندهای مالیات‌ستانی نیاز به مراجعه حضوری وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه از تاریکخانه انبار تملیکی به فروش برخط و آنلاین رسیدیم گفت: امروز همه مردم می توانند در مزایده شرکت کنند که اقدام بی سابقه ای است.

به گفته خاندوزی، اعتراض به برگه‌های قطعی مالیاتی که به وزیر اقتصاد ارجاع می‌شد حذف شده است. همه این موضوعات در یک سیستم مورد بررسی قرار می‌گیرد و کاغذبازی به صفر رسیده است. قراردادهایی مربوط به دهه ۷۰ وجود داشت که بررسی شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از سال گذشته به موضوع ابربدهکاران بانکی رسیدگی شد. این شفافیت را در بیمه نیز پیاده می‌کنیم. باید زمانی که روز خدمتمان در وزارتخانه تمام می‌شود زمینه و بستر پاک‌تری را به یادگار بگذاریم که در آن بستر امکان بروز فساد کمتر باشد.

خاندوزی بیان کرد: سامانه مدیریت ریسک فساد که با کار کارشناسی دقیق علمی ایجاد شده برای نمایش و رزومه پر کردن نیست؛ چرا که اگر اینطور بود اردیبهشت ماه آن را افتتاح می‌کردیم اما می‌خواستیم مطمئن شویم جزء به جزء آن را بررسی و باگ‌ها را مرتفع کنیم. امیدواریم این تجربه به کل دستگاه‌های اجرایی دولت تسری پیدا کند. اینکه در هر مرحله فساد را در حوزه‌های مالی، گمرکی، بانکی و غیره شناسایی کنیم قطعا دستگاه‌های اجرایی کشور روان‌تر عمل می‌کنند.

تعارض منافع باید مدیریت شود

در این برنامه همچنین فتاح آقازاده ـ مدیرکل دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی اظهار کرد: خدمات همه دستگاه‌ها از طریق فرآیند است که اگر این فرایندها سالم‌سازی شود زمینه بروز فساد از بین می‌رود. تعارض منافع نیز باید مدیریت شود.

وی افزود: اگر به دنبال سلامت اداری به معنای پیشگیری هستیم مهمترین ابزارش ارزیابی ریسک فساد است. باید بر روی این سامانه ای که امروز رونمایی می شود بین افراد خبره اقدامات کارشناسی انجام شود.

مدیرکل دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی تاکید کرد: اگر بعد فرهنگ سازی و آموزش مقابله با فساد در دستگاه‌ها ایجاد شود این زمینه به وجود می‌آید که در سطح کشور اجرا شود. تربیت نیرو در این زمینه لازم است تا بتوانیم تجربه موفقی را از سطح یک دستگاه به سطح کشور برسانیم.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه