تولید و تجارت

وضعیت شهرک‌های صنعتی نگران‌کننده است/ دولت هزینه نوسازی بپردازد



به گزارش خبرنگار مهر، خانه صمت ایران در نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری و نوسازی زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، بخشی از عوارض دریافتی شهرداری‌ها از محل قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به شهرک‌های صنعتی محل استقرار واحدهای صنعتی ذی‌ربط اختصاص یابد. (جزئیات بیشتر)

شهرداری‌ها خدمتی به شهرک‌های صنعتی ارائه نمی‌کنند

آرمان خالقی قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این رابطه در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: قانونی تحت عنوان عوارض شهرداری‌ها داشتیم که طبق آن یک درصد از فروش واحدهای صنعتی را محاسبه می‌کردند و بابت هزینه‌ها و خدمات شهرداری‌ها به شهرداری‌ها می‌پرداختند.

خالقی افزود: واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی اعلام کردند که شهرداری‌ها به ما خدمتی ارائه نمی‌کنند؛ در ادامه مصوبه‌ای آمد مبنی بر اینکه نیمی از این عوارض دریافت و به شهرک‌های صنعتی پرداخت شود تا با استفاده از آن، شهرک‌ها اقدام به نوسازی و بهسازی تجهیزات، نگهداری و نوسازی تصفیه‌خانه‌ها، فضای سبز و… کنند. وی ادامه داد: در حال حاضر شهرداری‌ها هیچ خدمتی به شهرک‌های صنعتی نمی‌دهند، حتی زباله‌ها را جمع نمی‌کنند و ایستگاه آتش‌نشانی نیز احداث نکرده‌اند.

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: بنابراین برای فراهم شدن هزینه‌ها، مقرر شد نیمی از عوارض یک درصد یعنی ۰.۵ درصد فروش به شهرک‌ها داده شود. در ادامه با توجه به اینکه بیش از ۵۰ مدل عوارض در کشور داشتیم، قانون تجمیع عوارض تصویب شد. در این قانون سهم شهرداری‌ها یک درصد شد که باز در این قانون ۵۰ درصد از این عوارض به شهرک‌ها پرداخت شود.

خالقی اظهار کرد: در نهایت قانون تجمیع عوارض هم جمع شد و تمام قوانین مرتبط در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده تجمیع شد. ۳ درصد از کل مالیات بر ارزش‌افزوده سهم عوارض شهرداری‌هاست.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: ما می‌گوئیم طبق همان قاعده حداقل یک درصد از این سهمی که قرار است به شهرداری‌ها پرداخت شود به واحدهایی که در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند تعلق گیرد؛ یعنی هر چقدر این واحدها مالیات و عوارض به نام مالیات بر ارزش‌افزوده می‌پردازند دولت سهم‌شان را جدا کند و بابت نگهداری، تعمیر، نوسازی و بازسازی شهرک و مشاعات بپردازد.

وی افزود: در کمیسیون تلفیق مجلس این پیشنهاد رد شد و خود دولت هم در دفاع یا عدم دفاع از این مساله، موضع روشن و صریحی ندارند.

وضعیت شهرک‌های صنعتی نگران‌کننده است

خالقی اضافه کرد: بحث این است که وضعیت شهرک‌های صنعتی نگران‌کننده است زیرا اگر شهرک‌های صنعتی بازسازی نشوند و به آنها رسیدگی نشود، زیرساخت‌های آنها دچار فرسودگی شدید و در نهایت تخریب می‌شود و این در حالی است که بازسازی زیرساختی که دچار فرسودگی شدید شده، بسیار سخت است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی در گذران امور خود مانده‌اند و اگر زیرساخت‌ها دچار فرسودگی شود، فعالیت به شدت سخت می‌شود و کار کردن در این فضا هزینه‌برتر است.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: اگر به این موضوع رسیدگی نشود مثلاً زیرساخت آب یک شهرک دچار فرسودگی و در نهایت قطع می‌شود که در این صورت کل شهرک را از دست می‌دهیم.

مقاومت مجموعه‌های مدیریت شهری

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در مورد اینکه چرا با پرداخت این هزینه‌ها مخالفت می‌شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد مذاکرات و پیگیری‌ها و به طور کلی لابی‌های مجموعه‌های مرتبط با مدیریت شهری یعنی شوراهای شهر، شوراهای عالی استان‌ها و شهرداری‌ها منجر به این مخالفت‌ها شده است.

خالقی افزود: وقتی بخشی از این عوارض به شهرک‌ها پرداخت شود در واقع قسمتی از درآمد این مجموعه‌ها کسر می‌شود، بنابراین به شدت در مقابل این موضوع مقاومت می‌کنند و نگاه نمایندگان مجلس هم نسبت به مجموعه‌ای مثل شهرداری و شورای شهر ویژه است و نمی‌خواهند دل آنها را بشکند.

وی یادآور شد: این اتفاقات در حالی است که نگاه ما باید توسعه‌ای باشد و نمی‌توان به دلیل مسائل اینچنینی، فضاهایی مانند شهرک صنعتی که زمینه اشتغال هزاران نفر را فراهم کرده است دست‌کم بگیریم و توجهی به توسعه و بهسازی زیرساخت‌های آن نداشته باشیم.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه