دسته‌بندی نشده

تحلیل «سمگا» به عنوان اولین هلدینگ تخصصی در زمینه گردشگری در ایران و بازوی اجرایی گروه مالی گردشگری


به گزارش اقتصاد آنلاین، ارزش پرتفوی بورسی شرکت در آذرماه به 6744 میلیارد تومان رسیده و 288 میلیارد رشد داشته است. بیش از 98 درصد پرتفو کنگین و وگردش است.

سمگا از آن دسته سرمایه گذاری های بورسی است که باتوجه به  p/nav حدود 50 درصد و زیر مجموعه های سود ده در میان مدت می تواند بازدهی خوبی رقم بزند  لذا برای بررسی بیشتر پرتفوی بورسی و غیربورسی و تحلیل تکنیکال سهم روی میز تحلیل قرار گرفت:

معرفی سهم:        

سمگا با ارزش بازار 62,220 میلیارد ریال و قیمت تابلوی معاملات 3110 ریال درصنعت هتل و رستوران و گردشگری فعال است. شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران که به اختصار «سمگا» می‌نامند با هدف توسعه صنعت گردشگری کشور و سرمایه‌گذاری در این بخش از طریق مشارکت‌های عمومی در سال 1388 تاسیس شد. این شرکت اولین شرکت بخش خصوصی پذیرفته‌شده در سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) است. شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران طبق طبقه‌بندی سازمان بورس در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند. این شرکت بازوی اجرایی گروه مالی و گردشگری در حوزه گردشگری و هتل‌داری است.

سهامداران:

شرکت فراز عمران آریانا با مالکیت 23.1 درصد از سهام سمگا، مهم‌ترین سهامدار این شرکت است و در دومین جایگاه شرکت تجارت بین المللی دل عالم ایرانیان با مالکیت 10.6 درصدی قرار دارد.

صنایع هدف سمگا برای سرمایه گذاری :

بهای تمام شده سرمایه گذاری ها  تا اخر اذرماه  4463 میلیارد تومان بوده است که بیشترین سرمایه گذاری در صنعت هتل و رستوران بوده و 73.3 درصد کل سرمایه را شامل میشود.

 15.5 درصد در بانک ها و موسسات اعتباری است و 1.7 درصد واسطه گری های مالی و پولی و 1.9 درصد سایر فعالیت ها است.

سرمایه گذاری های بورسی:

6744 میلیارد تومان ارزش بازار صنایع بورسی سمگا تا انتهای آذرماه است که شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان بیشترین وزن را در پرتفوی بورسی شرکت دارد. 38 درصد معادل  5810 میلیارد تومان سرمایه گذاری در این شرکت بوده است. این شرکت عملاً یک هلدینگ چند رشته­ای است که در حال حاضر جزو واحدهای تجاری فرعی سمگا می‌باشد و موضوع فعالیت عبارت است ازمشاوره و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها، مجتمع‌ها، واحدهای تولیدی صنعتی ساخت اماکن گردشگری احداث و ایجاد کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی، کشاورزی و ساختمانی گردشگری.

شرکت‌های زیرمجموعه گنگین:

شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان (آیلند):

از جمله مهم‌ترین پروژه‌های این مجموعه پروژه عظیم آیلند است که این پروژه دارای :

 وسعت پروژه: ۱۴۰۰ هکتار (معادل مناطق ۱۹، ۱۸ و ۲۰ شهرداری تهران)

موقعیت جغرافیایی: ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تهران، اتوبان تهران ساوه، ۷ کیلومتر بعد از خروجی فرودگاه امام (ره)

·مقیاس پروژه: شهر اقامتی – مسکونی، تفریحی، ورزشی، گردشگری، اداری، تجاری و صنعتی شامـل ۲۴ شرکت – پروژه در ابعاد و استانداردهای بین‌المللی

 جمعیت‌پذیری: سکونتی – اقامتی پروژه برای ۶۰ هزار نفر بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری

اشتغال مستقیم: بیش از ۳۰ هزار نفر

آیلند، سرزمین ایرانیان، به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرک بین‌المللی اقامتی، تفریحی، تجاری و ورزشی در ایران، اولین مجموعه در کشور است که هم‌زمان سه عنوان زیر را دارا است:

منطقه نمونه گردشگری بین‌المللی (مصوبه هیئت محترم دولت)

شهرک نمونه گردشگری (مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری)

منطقه ویژه اقتصادی (مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی و ابلاغ رسمی دولت)

ازجمله شاخصه‌های این طرح عظیم، واقع بودن آن در یک منطقه ویژه اقتصادی است که ازلحاظ انواع مزایا، امکانات و ارائه خدمات در کشور بی‌نظیر بوده و می‌تواند به‌عنوان بزرگ‌ترین مزیت رقابتی این طرح شمرده شود. توسعه هم‌زمان مفاهیم منطقه نمونه گردشگری بین‌المللی، شهرک گردشگری و منطقه ویژه اقتصادی در این مکان در کنار الزامات و استانداردهایی که این تعاریف با خود به همراه دارند، یکی از ناب‌ترین فرصت‌های حضور و سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران و بهترین و جذاب‌ترین خدمات تفریحی، تجاری، ورزشی، مسکونی را برای کشور فراهم می‌کند.

هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان (سهامی عام):

این هلدینگ به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه مالی گردشگری، باهدف سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های تخصصی حوزه صنعت و معدن کشور تأسیس‌شده است. این هلدینگ، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ باهدف رشد و اعتلای صنعت و معدن کشور آغاز و هدف نهایی آن سرمایه‌گذاری در صنایع و معادن به‌منظور تبدیل‌شدن به قطبی مؤثر در تحقق بخشیدن به اهداف چشم‌انداز بیست‌ساله در این حوزه است. این هلدینگ دارای زنجیره کامل فولاد از استخراج سنگ‌آهن در مجتمع ماهان سیرجان تا ذوب و نورد آن در مجتمع فولاد بناب را در اختیار دارد و شرکت¬های صنعتی این حوزه شامل: شرکت توسعه فرآوری ماهان سیرجان، شرکت احیا استیل فولاد بافت، مجتمع فولاد بناب، شرکت جمیل کرک بافت و شرکت بازرگانی دانا می‌باشد

شرکت توسعه خدمات ساختمانی پارس کیمیا (سهامی خاص): شرکت توسعه خدماتی پارس کیمیا در تاریخ ۱۳/۱۱/۱۳۸۸ به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس‌شده و موضوع فعالیت شرکت ارائه خدمات سرمایه‌گذاری مرتبط با پروژه و طرح‌ها، انجام امور طراحی و فنی و مهندسی و سایر فعالیت‌های مرتبط و شناسایی فرصت‌های سرمایه سرمایه‌گذاری در داخل و خارج از کشور و … می‌باشد. عمده سرمایه‌گذاری این شرکت در ساخت‌وساز املاک در شهرهای اهواز، رشت، ساری، کوی فراز تهران می‌باشد.و از بابت فروش آهن اسفنجی و سنگ‌آهن مگنتیت توانسته مبلغ ۱۴۰.۲۳۹ میلیارد ریال را به‌عنوان درآمد شناسایی نماید.

بعد از آن بانک گردشگری با 816 میلیارد تومان 6.8 درصد، دومین شرکت بورسی سمگا است.

سرمایه گذاری لقمان  و حق تقدم آن نیز  12.5 درصد پرتفوی بورسی شرکت است.

سرمایه‌گذاری لقمان (سهامی عام):این شرکت در حوزه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بورسی و غیر بورسی فعال می‌باشد، از مهم‌ترین اقدامات اصلی شرکت خرید کارگزاری توسعه سهند، خرید ۴ واحد اداری در تهران، خرید سبد گردان و قبول سمت مدیر صندوق در سرمایه‌گذاری اختصاصی بازار گردانی گروه گردشگری ایرانیان می‌باشد.

صندوق بازارگردانی گروه گردشگری ایرانیان: صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازار گردانی گروه گردشگری ایرانیان در سال ۱۳۹۵ در بورس به ثبت رسید. هدف از تشکیل صندوق، جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آن‌ها به خرید انواع اوراق بهادار است. مدیر صندوق شرکت سرمایه‌گذاری لقمان می‌باشد

مازاد ارزش پرتفوی بورسی به تاریخ1402.09.30 برابر با 3909 میلیارد تومان برآورد شده است.

سرمایه گذاری های غیر بورسی:

تحلیل «سمگا» به عنوان اولین هلدینگ تخصصی در زمینه گردشگری در ایران و بازوی اجرایی گروه مالی گردشگری

مالکیت ۱۰۰ درصد شرکت تجارت بین‌الملل میلاد آریا زیگورات در اختیار سمگا است. شرکت تجارت بین‌الملل میلاد آریا زیگورات مالک ۱۰۰ درصد شرکت تجارت بین‌الملل پارس زیگورات نیز هست. شرکت تجارت بین‌المللی میلاد آریا زیگورات به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس و فعالیت‌های اصلی شرکت عبارت از مشارکت و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های داخلی و خارجی از طریق خرید یا تعهد سهام، خرید سهام و اوراق بهادار شرکت‌ها، انجام کلیه فعالیت‌های اقتصادی، تجاری، پیمانکاری، شرکت در مناقصه و مزایده‌های دولتی و خصوصی و … است. شرکت دارای یک واحد تجاری فرعی به نام های تجارت بین‌الملل میلاد پارس زیگورات و دو واحد تجاری وابسته به نام شرکت گروه توسعه انرژی نفت و گاز لاوان و شرکت لیزینگ گردشگری است.

شرکت تندیس تجارت باختر (سهامی خاص): شرکت تندیس تجارت باختر به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس و جزء واحدهای تجاری فرعی سمگا و بازوی ساخت پروژه‌های شرکت می­باشد. فعالیت شرکت بیشتر در حوزه عملیات پیمانکاری ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی و تفریحی است و عمده درآمد آن از محل درآمدهای پیمانکاری و پیمان مدیریت می‌باشد.

شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات (سهامی خاص): فعالیت‌های اصلی شرکت عبارت از مشارکت و احداث و بهره‌برداری از انواع مجموعه‌های خدمات رفاهی و گردشگری شهری و بین‌راهی، هتل‌ها، دهکده‌های گردشگری، انجام کلیه فعالیت‌های اقتصادی، تجاری، صنعتی، پیمانکاری، اخذ نمایندگی شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی و … است. در حال حاضر شرکت آریا زیگورات مالکیت هتل‌های لوکس (۵۰۰ اتاقِ) ۴ و ۵ ستاره رمیس و رکسان واقع در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی را دارد. این هتل‌ها به‌عنوان اولین الگوی موفق سرمایه‌گذاری و برندینگ بخش خصوصی در زیرساخت‌های گردشگری کشور محسوب می‌شوند و بر اساس قرارداد بین شرکت با بانک پارسیان و شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران، عملیات ساخت، تجهیز و بهره‌برداری از این هتل‌ها از سال ۱۳۹۵ به‌صورت اجاره ۲۲ ساله واگذارشده است.

20 درصد زیر ساخت و توسعه سرمایه گذاری مهر و ماه  و

 78.25 درصد از توسعه مجتمع های خدماتی رفاهی پارس زیگورات را دارد . شرکت توسعه مجتمع‌های خدماتی رفاهی پارس زیگورات به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس و جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سهامی عام) می‌باشد. فعالیت‌های اصلی شرکت به همراه شرکت‌های فرعی آن عمدتاً درزمینهٔ مشارکت و سرمایه‌گذاری، احداث و بهره‌برداری از انواع مجموعه خدمات رفاهی گردشگری شهری و بین‌راهی، هتل، دهکده گردشگری، جایگاه‌های سوخت بنزین و انجام کلیه فعالیت‌های اقتصادی، تجاری، خدماتی، پیمانکاری و… می‌باشد.

54 درصد لیزنیگ گردشگری در اختیار سمگاست. 63.7 درصد گروه هتل های بین المللی رکسان نیز به این شرکت تعلق دارد.

تحلیل تکنیکال سهم:

تحلیل «سمگا» به عنوان اولین هلدینگ تخصصی در زمینه گردشگری در ایران و بازوی اجرایی گروه مالی گردشگری

سمگا یک مثلث مد نظر است که از محدوده 800 تا 200 در این الگوی چندین ساله ریزش داشتیم. حال در اخرین لگ هستیم و انتظار داریم طی دو الی سه هفته آتی این موج تمام شود و وارد روند صعودی قوی شویم. لگ E از مثلث را ترکیبی دانتسیم که در بخش دومیم. لذا با رعایت حد حمایت 290-265 تومان می توان هدف های 350-345 و سپس 410 و 490 را برای سهم مد نظر داشت.



منبع اقتصاد آنلاین