کار و تعاون

حوادث ناشی از کار در کشور ۱۲ درصد کاهش یافت



به گزارش خبرنگار مهر، علی حسین رعیتی فرد ظهر پنجشنبه در یادواره سردار شهید «عبدالحسین برونسی» و شهدای کارگر خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص صیانت از نیروی کار، حوادث ناشی از کار در کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۲ درصد کاهش یافت.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: پارسال هفت هزار و ۹۵۰ حادثه ناشی از کار در کشور رخ داد که ۷۱۱ نفر فوتی در پی داشت اما در سال ۱۴۰۰ به تعداد هشت هزار و ۹۳۰ حادثه ناشی از کار در کشور رخ داد که منجر به فوت ۷۷۰ نفر شد.

وی گفت: روزانه هفت هزار و ۶۰۰ نفر در جهان بر اثر حوادث ناشی از کار در جهان فوت می‌کنند که میزان فوتی‌های ناشی از کار در ایران از رنج جهانی پایین‌تر است اما باید تلاش کرد حفاظت و صیانت از نیروی کار به حدی برسد که تعداد به حداقل برسد.

رعیتی فرد گفت: ۷۳ درصد از حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهد که براین اساس طرح ملی برای حضور بازرسان ویژه نیروی کار در کارگاه‌های ساختمانی در کل کشور به اجرا می‌رسد.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حقوق کارگران در دولت سیزدهم طی ۲ سال گذشته در مجموع ۸۶ درصد اضافه شده است.

وی افزود: پارسال ۵۷ درصد و امسال ۲۷ درصد به حقوق کارگران اضافه شده است.

رعیتی فرد با اشاره به برخی اعتراضات نسبت به تصویب میزان ۲۷ درصدی افزایش حقوق کارگران توسط شورای عالی کار برای سال جاری بیان کرد: معتقدیم که این میزان افزایش حقوق کارگران با توجه به نرخ تورم تأمین کننده سفره کارگران نیست اما باید شرایط کارفرمایان را نیز در نظر گرفت.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در ۲ جلسه پایانی شورای عالی کار، با نمایندگان کارگران بحث‌های جدی و مفصلی شد اما ما به عنوان دولت تلاش کرده ایم تسهیل‌گر امور باشیم و تلاش کنیم تا فاصله بین نزد کارگر تا معیشت آن به حداقل برسد.

ارائه لایحه اصلاحات قراردادهای کارگری

وی با اشاره به تلاش دولت برای قراردادهای موقت یا کوتاه مدت کارگران گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی و اصلی کارگران، قراردادهای موقت، یک ماهه، سه ماهه یا سفید امضای آنان بوده است.

رعیتی افزود: در این راستا تلاش شد با تشکیل کمیته‌ای با همکاری مجلس و مرکز استراتژیک دولت اصلاحاتی در مواد یک، هفت، ۱۰، ۲۴ و ۲۷ قانون کار انجام گیرد یا تبصره‌هایی به آنها اضافه شود تا دغدغه کارگران در خصوص قراردادهای آنان با کارفرما برطرف گردد، که این موضوع به صورت لایحه به دولت ارائه شده تا در نهایت به نتیجه برسد.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: اما از سوی دیگر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مسؤولیت تنظیم روابط کار بین کارگر و کارفرما را نیز برعهده دارد، لذا تلاش شد در ماده ۲۷ قانون کار، اگر کارگری اخلالی در محل کار بوجود می‌آورد، کارفرما توان اخراج وی را نداشته لذا با اصلاح تبصره‌ای از این قانون دغدغه کارفرما نیز در این زمینه برطرف می‌شود.

وی افزود: مواد ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار مربوط به دستمزد کارگران است که این مهم بر پایه سه جانبه گری در شورای عالی کار با حضور نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان مورد بررسی قرار می‌گیرد، در این راستا تصمیمات برای افزایش حقوق منطبق بر حفظ حقوق کارگران و رعایت حال کارفرمایان بوده است تا در این زمینه اجماع حاصل شده تا نه به جامعه تولید ضربه‌ای وارد شود و نه حقوق کارگر پایمال گردد.

رعیتی فرد با بیان اینکه در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم، گفت: دشمن از دینار و درهم و دلارهای غربی استفاده می‌کند که در این جنگ اقتصادی تولید را متوقف کند و اجازه ندهد چرخ تولید بچرخد و مسیر رو به رشدی را طی کند، دشمن تلاش می‌کند، مناسبات و موضوعات مختلف را به عنوان برگی به عنوان سندی برای ناامید کردن جامعه کارگری استفاده کند، لذا تلاش ویژه ای صورت گرفته تا دغدغه‌های کارگران به حداقل برسد.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: امسال ۴۰ هزار نفر از کارگران در جشنواره امتنان برای معرفی کارگر برگزیده شرکت کردند که از این تعداد ۲۲ نفر برگزیده شده و طی مراسمی با حضور رئیس جمهوری معرفی و تجلیل می‌شوند، یک نفر از این افراد از کارگران نمونه خراسان رضوی خواهد بود.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع :مهر

نوشته های مشابه