ارتباطات و فن آوری اطلاعات

آمریکا درباره خودروهای چینی متصل به اینترنت تحقیق می کند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، این تحقیق به وضع قوانین جدیدی منجر می‌شود که هدف آن جلوگیری از استفاده چین از فناوری‌های پیشرفته در خودروهای برقی و دیگر وسیله‌های نقلیه متصل به اینترنت است که رانندگان و و داده‌های خصوصی شأن را ردیابی می‌کنند.

مقامات نگران آن هستند که از ویژگی‌هایی مانند فناوری کمک راننده برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی استفاده شود.

هرچند این اقدام واردات خودروهای چینی به آمریکا را منع نمی‌کند اما جوبایدن اعلام کرد گام‌های جدیدی برای حفاظت از داده‌های شهروندان آمریکا برمی دارد.

او در بیانیه‌ای اعلام کرد: چین مصمم است تا با استفاده از هر روشی از جمله عملکردهای ناعادلانه سلطه خود را بر آینده بازار خودرو بگستراند. چین ممکن است با سیاست‌های خود، بازار ما را مملو از خودروهایش کند و این امر ریسکی برای امنیت ملی ما است. من اجازه نمی‌دهم تحت نظارت من چنین اتفاقی بیفتد.

تحقیق مذکور جدیدترین اقدام دولت بایدن برای محافظت از چیزی است که مقامات آن را به عنوان تهدید روزافزون حملات سایبری چینی عنوان می‌کنند. بایدن در هفته گذشته دستور اجرایی با هدف حفاظت بهتر از داده‌های خصوصی شهروندان آمریکایی مانند سوابق سلامتی و مالی در مقابل دشمنان خارجی مانند چین و روسیه امضا کرد.

بایدن و دیگر مقامات اشاره کردند چین محدودیت‌های متنوعی بر خودروهای آمریکایی و دیگر وسایل نقلیه خارجی وضع کرده است.

جینا ریموندو وزیر بازرگانی آمریکا نیز اعلام کرده است خودروهای متصل به اینترنت مانند موبایل‌های هوشمند روی چهار چرخ هستند و ریسک‌های امنیت ملی جدی در بر دارند.

وی به خبرنگاران گفت: این وسایل نقلیه به اینترنت متصل می‌شوند. آنها انبوهی از اطلاعات حساس رانندگان را جمع آوری می‌کنند، مانند داده‌های خصوصی، بیومتریک و اطلاعات اینکه خودرو به کجا می‌رود و غیره. بنابراین یک دشمن خارجی مانند چین با دسترسی به این اطلاعات می‌تواند اقدامات زیادی انجام دهد و وسایل نقلیه مذکور ممکن است ریسکی جدید برای امنیت ملی و حریم خصوصی شهروندان آمریکایی باشند.

البته به گفته ریموندو و دیگر مقامات جمع آوری اطلاعات تنها عامل نگرانی درباره خودروهای هوشمند متصل به اینترنت نیست. خودروهای متصل به اینترنت را می‌توان از راه دور فعال کرد یا ممکن است هکرها آنها را دستکاری کنند.

البته در حال حاضر تعداد اندکی خودروی چینی به آمریکا صادر می‌شوند که دلیل این امر تعرفه‌های وارداتی کلان بر وسایل نقلیه وارداتی از چین است. با این وجود مقامات بیم آن دارند که تعرفه‌های بالا برای برطرف کردن این مشکل کافی نباشد. برخی شرکت‌های چینی سعی دارند با تأسیس کارخانه‌های مونتاژ در کشورهای نزدیک آمریکا مانند مکزیک، این تعرفه‌های کلان را دور بزنند.



منبع مهر

نوشته های مشابه