انرژی

شکستن رکورد ۱۰ساله ذخیره‌سازی گاز



به گزارش خبرنگار مهر، در تهران از مازوت استفاده نمی‌شود / گازوئیل و بنزین مصرفی یورو است، افزایش ۹ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی و رکورد ۱۰ ساله ذخیره سازی گاز شکسته شد از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

رشد ۱۱ درصدی تولید سیمان با همکاری دوجانبه صنعت و وزارت نیرو

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در جلسه با انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: رشد و پیشرفت کشور حاصل تلاش بخش‌های مختلف تولید به ویژه صنعت سیمان کشور به عنوان صنعت راهبردی است. به طوری که پیشبرد و پیشرفت اغلب پروژه‌ها از جمله پروژه‌های مسکن وابسته به این صنعت است.

وی به حاصل تلاش‌های دوجانبه از سمت وزارت نیرو و صاحبان صنایع اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه در تابستان امسال موفق شدیم حداکثر انرژی را در طول شبانه روز و به ویژه ایام گرم سال برای صنایع مختلف کشور تأمین کنیم که رشد ۱۱ درصدی تولید سیمان و حداکثر شدن ظرفیت کلینکر کارخانجات از نتایج مثبت و ارزشمند این همکاری دوجانبه بود.

صرفه‌جویی در مصرف گاز از دستگاه‌های دولتی آغاز شد

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری در بخشنامه‌ای وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسه‌ها و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و استانداری‌ها را ملزم به رعایت مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی کرد.

رکورد ۱۰ ساله ذخیره سازی گاز شکسته شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، از شکستن رکورد ۱۰ ساله ذخیره سازی گاز در ۸ ماهه ابتدایی امسال خبر داد و گفت: حدود ۳ میلیارد مترمکعب گاز ذخیره شده در مخازن گازی، زمستان امسال وارد مدار خواهد شد.

محسن خجسته مهر، در ابتدای جلسه هفتگی هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران، ضمن قدردانی از حضور رئیس جمهوری در مجموعه وزارت نفت و تلاش‌های وزیر نفت برای فراهم سازی شرایط حضور رئیس دولت، گفت: حضور رئیس جمهوری برای دومین بار در سطح مجموعه وزارت نفت و بازدید ایشان از مرکز پالایش و مانیتورینگ شرکت ملی نفت ایران، باعث امیدواری و دلگرمی مجموعه صنعت نفت و شرکت ملی نفت ایران بوده و مبین نقش محوری صنعت نفت، در رشد اقتصادی کشور است.

وی در ادامه به تشریح موارد مطرح شده در بازدید هفته گذشته رئیس جمهوری از وزارت نفت اشاره کرد و گفت: ذخیره سازی حدود ۳ میلیارد مترمکعب گاز در مخازن گازی سراجه و شوریجه، به عنوان یکی از مهمترین اقدامات استراتژیک انجام شده در مجموعه شرکت ملی نفت ایران، به اطلاع رئیس جمهوری رسانده شد که با توجه به دغدغه تأمین گاز در زمستان، از اهمیت بالایی برخوردار است.

خجسته مهر دستیابی به این رکورد را نشانه‌ای از مدیریت مناسب مصرف در مقایسه با گذشته اعلام و اظهار امیدواری کرد که با تداوم روند کنونی، بخشی از مشکلات مربوط به کمبود گاز در زمستان رفع شود.

کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز با اقدامات فرهنگی

حسینعلی محمدحسینی مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز در نشست چالش‌های مدیریت تولید و مصرف گاز گفت: تجربیات بین المللی نشان داده اقدامات فرهنگی در فصل سرد سال ۵ تا ۱۰ درصد کاهش مصرف را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: مجموعه میزان تولید گاز ایران یک میلیارد و ۷۴ میلیون متر مکعب است، در حال حاضر ۲۰ پالایشگاه، ۳۹ هزار کیلومتر خط فشار قوی و ۹۰ ایستگاه تقویت فشار داریم.

این مقام مسؤول ادامه داد: در حال حاضر به ۲۷.۵ میلیون مشترک شهری در ۱۲۵۵ شهر، ۳۹۷۰۰ روستا و ۱۳۳ نیروگاه کار گازرسانی انجام می‌شود.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز خاطر نشان کرد: سهم گاز را در سبد انرژی در برنامه ششم ۵۶ درصد و اکنون ۷۴ درصد رسیده است.

مصرف صعودی برق و گاز با برودت هوا

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: بر اساس پیش‌بینی سازمان هوا شناسی از امروز تا اواخر هفته آینده شاهد کاهش دمای قابل ملاحظه‌ای در کل کشور خواهیم بود و با توجه به استمرار برودت هوا و در پی آن افزایش مصرف گاز به ویژه در بخش خانگی، سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها دشوار خواهد شد.

مصطفی رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: شبکه سراسری برق کشور پایدار است و مشکلی در تأمین برق مشترکان وجود ندارد.

افزایش ۱۴ درصدی ذخیره سازی گاز در مخازن شوریجه و سراجه

سعید عقلی سرپرست دیسپچینگ شرکت ملی گاز در در نشست چالش‌های مدیریت تولید و مصرف گاز گفت: در سال جاری تعمیرات اساسی مجموعه‌های انتقال و پالایشی تکمیل دو مرکز دیسپچینگ گاز کشور ۳۹ هزار کیلومتر شبکه، ۲۲ پالایشگاه و همه صنایع بالادست را زیر نظر دارد تا بتواند در همه نقاط ایران، روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولیدی برابر با ۵.۵ میلیون بشکه نفت خام را راهبری کند.

وی ادامه داد: ۹۳ درصد تولید برق کشور وابسته به گاز است و در هشت ماه امسال ۵ میلیارد مترمکعب گاز بیشتر به مجموعه نیروگاه‌های گاز تخصیص داده شد.

به گفته این مقام مسئول، ۵ میلیارد مترمکعب ذخیره راهبردی در سوخت‌های دیگر فراهم شد تا در زمستان سال ۱۴۰۲ وزارت نیرو بتواند برق مورد نیاز را تأمین کند.

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به افزایش مصرف گاز در بخش‌های مختلف، خاطر نشان کرد: در بخش صنعتی ۲ میلیارد مترمکعب گاز بیشتر نسبت به دوره مشابه پارسال تحویل داده شد، پس انتظار ارزش افزوده بیشتری از آنها می‌رود، همچنین در بخش فولادی نیز افزایش برداشت ۳ میلیارد مترمکعبی گاز از سال ۱۴۰۱ محقق شد که این اقدام‌ها ارزش افزوده بسیار بالایی دارد.

عقلی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای ذخیره سازی گاز اضافه کرد: در بخش ذخیره‌سازی گاز در مخازن توانستیم ۱۴ درصد بیشتر گاز را در مخازن شوریجه و سراجه تزریق کنیم، همچنین تزریق گاز به خطوط انتقال گاز تنها طی چهار روز از ۸۱۰ به ۸۲۰ خط افزایش یافت.

افزایش ۹ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی نسبت به مدت مشابه

سعید عقلی سرپرست دیسپچینگ شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه در روزهای اخیر در بخش‌های خانگی تجاری و صنایع غیر عمده افزایش ۳۰ میلیون متر مکعبی گاز وجود داشته است، گفت: افزایش مصرف گاز در بخش خانگی حدود ۹ میلیون متر مکعب نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که با محدودیت‌های اعمال شده برای صنایع آیا کمبود گاز در بخش خانگی جبران می‌شود گفت: در حال حاضر هیچ محدودیتی وجود ندارد و ما گاز را در بخش‌ها جا به جا می‌کنیم به عبارتی هم اکنون نیروگاه‌ها از گاز استفاده می‌کنند اما سیمانی‌ها باید از سوخت دوم استفاده کنند.

درخواست آنلاین صدور کارت سوخت هوشمند به زودی اجرایی می‌شود

جعفر سالاری نسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مراسم رونمایی از سامانه برخط صدور کارت هوشمند سوخت با همکاری پلیس فراجا گفت: یکی از مطالباتی که مردم از دستگاه‌های اجرایی داشتند ارائه خدمات به صورت اینترنتی بود. به همین دلیل مقرر شد سامانه‌ای هوشمند و در بستر اینترنت برای صدور کارت هوشمند در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: امروز با امضای تفاهم‌نامه و رونمایی از سامانه برخط ثبت درخواست صدور کارت هوشمند سوخت، فرآیند پیش‌راه‌اندازی این سامانه آغاز شده و حداکثر تا ۲ ماه آینده راه اندازی می‌شود و مردم می‌توانند از آن پس، درخواست‌های خود را به صورت آنلاین ثبت کنند.

به گفته وی با شروع به کار سامانه برخط صدور کارت هوشمند سوخت صدور کارت از یک ماه به ۱۰ روز می‌رسد و ظرفیت ۳۰ میلیون نفره برای این سامانه پیش بینی شده است.

در تهران از مازوت استفاده نمی‌شود / گازوئیل و بنزین مصرفی یورو است

جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در استان تهران و البرز به هیچ وجه مصرف مازوت در نیروگاه‌ها انجام نمی‌شود و بنزین و گازوئیل توزیعی نیز با استاندارد یورو است.

وی افزود: بنزین و گازوئیل توزیع شده در تهران همه با استاندارد یورو ۴ است و عدد اکتان بنزین تهران ۹۲ است، حتی گازوئیل مورد استفاده در نیروگاه‌های تهران نیز استاندارد یورو است و میزان گوگرد آن کمتر از ۱۰ ppm است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه