انرژی

۸میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه برای توسعه پروژه های اولویت دار



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، پیمان ایمانی در نخستین گردهمایی تخصصی و هم اندیشی مدیران برنامه ریزی شرکت ملی نفت ایران با اعلام این خبر افزود: برای احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز میادین کنگان، هما، وراوی، نار، تنگ بیجار، شانول، دهلران و سرخون درمجموع ۸۸۰ میلیون دلار سرمایه گذاری مورد نیاز است که تا کنون ۴۲۳ میلیون دلار برای احداث ایستگاه‌های تقویت فشار هما، وراوی و دهلران و مرکز تفکیک تابناک جذب شده است.

وی در مورد سرمایه گذاری در توسعه میدان‌های گازی این شرکت اظهار داشت: میزان سرمایه مورد نیاز برای توسعه میدان‌های گازی معادل سه میلیارد و۴۰۰ میلیون دلار است. این میادین شامل هالگان، سفید زاخور، سفید باغون، دی، فاز دوم آغار و توسعه پالایشگاه فراشبند، مدار، پازن، ارم، خارتنگ، گردان، توس، بابا قیر و بیستون می‌شود و تاکنون میزان ۱۰۰ میلون دلار برای توسعه میدان‌های دی، فاز دوم آغار، خارتنگ و توس از منابع داخلی نفت تأمین شده و قراردادهایی منعقد شده است.

ایمانی در رابطه با توسعه میدان‌های نفتی تصریح کرد: میدان‌های نفتی توسعه‌ای شرکت شامل آبان، پایدار غرب، چشمه خوش، دالپری و پایدار شرق، افزایش تولید دهلران، شاخه، شوروم، کوه ریگ، دودرو، سامان، سومار و دلاوران می‌شود و سرمایه مورد نیاز نیز چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار است. که در این رابطه تا کنون بالغ بر سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای توسعه و تولید میدان‌های میادین آبان و پایدار غرب، چشمه خوش، دالپری، پایدار شرق سرمایه گذاری صورت گرفته است.

رئیس هیأت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره پروژه‌های اولویت دار طرح ضربت تولید گاز تصریح کرد: این طرح در قالب توسعه میدان‌های پازن، ارم، خارتنگ و گردان، سفیدزاخور، هالگان، سفیدباغون، مدار، بابا قیر، بیستون، توس، فاز دوم آغار، توسعه پالایشگاه فراشبند، احداث ایستگاه‌های تقویت فشار سرخون و شانول تعریف شده است که در مجموع روزانه ۱۴۹ میلیون متر مکعب گاز و ۱۰۵ هزار بشکه میعانات گازی به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود. در این طرح سرمایه گذاری سه میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار و حفاری و تعمیر ۱۲۱ حلقه چاه در برنامه قرار دارد.

بر اساس این گزارش، شرکت نفت مناطق مرکزی مسئولیت تولید، فراورش و انتقال نفت و گاز بالغ بر ۸۵ میدان شناخته شده در بیش از ۱۸ استان را بر عهده دارد.تولیدات تجمعی این شرکت در سال ۱۴۰۱ برابر ۱۷ میلیون و۴۰۰ هزار بشکه نفت، ۶۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز و ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه میعانات گازی بود.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه