انرژی

رصد بر خط ۴۰ درصد از برق مصرفی مشترکان برق



به گزارش خبرنگار مهر مساله برق و ناترازی آن موضوعی چالش برانگیز که در تمامی ادوارد برای رفع آن تلاش شده است تهران به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور بیشترین میزان مصرف برق را به خود اختصاص داده است، کامبیز ناظریان مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت توزیع نیروی برق تهران در رابطه با برنامه و طرح‌های جدیدی برای بهینه‌سازی مصرف برق در دستور کار برای پیک تابستان به مهر می‌گوید: خوشبختانه با عزم جهادی همه همکاران شاهد آن بودیم که طی تابستان سال جاری و سال گذشته توانستیم علیرغم افزایش قابل ملاحظه مصرف برق، تابستان را بدون کوچک‌ترین مشکلی پشت سر بگذاریم. برای تابستان سال آتی نیز طرح‌های متنوعی طراحی شد و در حال اجرا است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروهی برای گذر از پیک ۱۴۰۳ خاطر نشان کرد: با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، ۱۵۰ برنامه کلان با هدف گذر از پیک تابستان ۱۴۰۳ شهر تهران مشتمل بر یک هزار طرح نوسازی، توسعه و اجرایی تدوین شده و اجرای طرح‌های مزبور نیز آغاز شده و امید داریم با اجرای این تدابیر و همراهی مشترکان شاهد پایداری شبکه برق پایتخت برای سومین سال متوالی باشیم.

این مقام مسؤول در رابطه با پروژه‌های جدید برای بهبود عملکرد و کاهش احتمال قطعی برق اضافه کرد: با اقدامات انجام شده میزان بروز خاموشی‌های ناشی از حوادث در شهر تهران به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است و همچنین شبکه توزیع برق شهر تهران رکوردار کاهش تلفات شبکه توزیع در کل کشور است.

ناظریان ادامه داد: همچنین تجهیز بالغ بر یک هزار و ۲۵۰ پست اتوماسیون منجر به آن شده است که در صورت وقوع حوادث احتمالی همچون بحران‌های جوی و وقوع خاموشی احتمالی، با اجرای مانورهای تخصصی زمان خاموشی مشترکان به حداقل برسد. همچنین مناطق ۲۲ گانه برق در شهر تهران نیز علاوه بر اجرای طرح‌های پایش شبکه و تأسیسات هرماه اقدام به برگزاری مانورهای جهادی نیز کرده و با اجرای این مانورها نقاط قابل بهبود شبکه برق رفع عیب، تقویت و بهسازی می‌شود.

این مقام مسؤول در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای زیر زمینی شدن تجهیزات برق در شهر وجود دارد، اصلاً امکان پذیر است، گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از شبکه فشار متوسط و نزدیک به ۶۵ درصد شبکه فشار ضعیف توزیع تهران بزرگ شبکه زمینی می‌باشد. اصولاً فلسفه طراحی در شبکه توزیع تهران بزرگ که از ابتدا توسط مشاورین به نام بین المللی پایه گذاری شده است، ساختار شبکه زمینی بوده و همین مسئله در تمام سال‌های گذشته رعایت شده است به نحوی که شبکه فشار متوسط هوایی فقط در بعضی محدوده‌های حاشیه‌ای وجود داشته و در مرکز شهر وجود ندارد که آن هم به مرور با شبکه زمینی جایگزین خواهد شد.

وی در رابطه با شبکه فشار ضعیف خاطر نشان کرد: در مورد شبکه فشار ضعیف در طی سال‌های گذشته تمامی ۶۵۰۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف هوایی شبکه سیمی فشار ضعیف هوایی جمع آوری و با کابل‌های آلمینیومی خود نگهدار که ضریب ایمنی در حد کابل‌های زمینی را دارند جایگزین شده است که این اقدام تأثیری قابل ملاحظه در کاهش تلفات انرژی و همچنین افزایش پایداری شبکه‌های هوایی در شرایط نامساعد جوی داشته است. توسعه آتی شبکه تماماً به صورت شبکه زمینی می‌باشد.

ناظریان با اشاره به فرسوده بودن شبکه برق تهران و لزوم نوسازی آن اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی این شرکت، بهبود شرایط، ارتقا و توسعه شبکه توزیع برق کلان شهر تهران به منظور ارائه خدمات شایسته به بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک برق در این شهر است در همین راستا حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از اعتبار سرمایه‌ای توزیع برق پایتخت در هر سال صرف بهینه سازی شبکه و از جمله رفع فرسودگی شبکه می‌شود، جایگزینی کل شبکه سیمی فشار ضعیف فرسوده با کابل خود نگهدار، تعویض سالیانه بیش از ۱۲۰۰ پایه‌های شبکه و تعویض بالغ بر ۱۵۰ کیلومتر از کابل‌های فشار متوسط و فشار ضعیف فرسوده در هر سال از جمله این اقدامات است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ ادامه داد: همچنین با هدف افزایش پایداری و بهبود کیفیت خدمات به ویژه در شرایط پرباری، هر سال نزدیک به ۱۰۰ ترانس پربار و فرسوده در سطح شبکه برق شهر تهران با ترانس‌های جدید، جایگزین و تمامی پست‌های برق به صورت دوره‌ای بررسی، تعمیر و بهینه سازی می‌شود. تبدیل تابلوهای ۲۰ کیلوولت قدیمی و تابلوهای معمولی به تابلوهای کامپکت، جایگزینی کلیدهای سنتی با کلیدهای گازی، جایگزینی ترانس‌های معمولی با ترانس‌های کم تلفات و اصلاح انشعابات مشترکان شامل تعویض کابل‌های انشعاب و جعبه‌های ترمینال از دیگر فعالیت‌های انجام شده در راستای اصلاح و بهینه سازی شبکه توزیع برق شهر تهران است.

وی در رابطه با هوشمند سازی صنعت برق در استان تهران اضافه کرد: شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به منظور ارائه خدمات نوین به شهروندان تهرانی، استفاده از فناوری‌های نوین و حرکت به سمت هوشمندسازی خدمات را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است به گونه‌ای که با اجرای طرح‌های مرتبط در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد از مصرف برق این کلان شهر در سمت مشترکان عمده به صورت هوشمند قابل رصد است.

به گفته این مقام مسؤول در همین راستا طی سال جاری با حضور وزیر نیرو برای نخستین بار در کشور از رصدخانه شبکه برق و انرژی و مرکز راهبری و پایش هوشمند شبکه برق مشترکان شهر تهران نیز در این شرکت رونمایی شده و با راه اندازی این دو مرکز، رصد و پایش لحظه‌ای بار مصرفی شهر تهران با اولویت مشترکان بزرگ به صورت برخط امکان پذیر شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر راه اندازی مرکز راهبری و پایش هوشمند شبکه برق مشترکان، دو مرکز زیرمجموعه به منظور پایش هوشمند مشترکان جنوب غرب و جنوب شرق تهران نیز آغاز به کار کرده و به زودی دو مرکز مربوط به مناطق شمالی تهران نیز مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. از دیگر اقدامات ارزشمند این شرکت اجرای طرح اتوماسیون پست‌های برق است به گونه‌ای که با بهره برداری از بالغ بر یک هزار و ۲۵۰ پست برق تحت اتوماسیون موفق شده این در این حوزه نیز مقام نخست کشور را کسب کنیم.

ناظریان خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از برق مصرفی در شهر تهران در مشترکان عمده به صورت برخط قابل رصد است.

وی در خاتمه در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از کنتورهای هوشمند در مدیریت مصرف برق تأثیر گذار است، گفت: بدون شک استفاده از کنتورهای هوشمند تأثیری قابل ملاحظه در بررسی و بهبود رفتار مصرف انرژی مشترکان و کمک به مدیریت و توزیع بهتر انرژی به ویژه در شرایط پرباری همچون ایام تابستان دارد.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه