دسته‌بندی نشده

محصولات سایپا در بازار روسیه افزایش می‌یابند



به گزارش اقتصاد آنلاین، منصور ابطحی، با اشاره به صادرات محصولات سایپا به روسیه و همچنین با تاکید بر استراتژیک بودن منطقه اوراسیا برای صادرات خودرو، در مصاحبه‌ای اختصاصی به خبرنگار اسپوتنیک در تهران، اظهار داشت: “منطقه گمرکی اوراسیا با جمعیتی بالغ بر 300 میلیون نفر، شامل 5 کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که روسیه در آن مرکزیت دارد و جزو بازارهای استراتژیک و مهم گروه خودروسازی سایپا محسوب می‌شود. صادرات اولیه سایپا به منطقه اوراسیا،‌به صورت قطعات خودرویی بوده، ولی از سال گذشته با حضور در نمایشگاه‌های موثر و مرتبط با صنعت خودرو در روسیه، صادرات خودرو نیز آغاز شده است”.

او با اشاره به اینکه روند صادرات محصولات سایپا ابتدا با ارسال خودروهای آماده (CBU)‌ آغاز می‌شود و پس از دریافت بازخورد مناسب از مشتریان و استقبال در بازار هدف، وارد فاز دوم فعالیت صادراتی یعنی تولید و مونتاژ خواهد شد،‌ افزود: “امیدواریم به زودی شاهد افزایش عرضه محصولات سایپا در بازار روسیه، بلاروس و سایر کشورهای عضو اوراسیا باشیم؛ عمیقاً معتقدم در شرایط فعلی و با توجه به پتانسیل‌های وسیع کشور، فضای بسیار مناسبی برای فعالیت در حوزه اوراسیا به ویژه در صنعت خودرو شکل گرفته است.”

مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه این مجموعه در صادرات محصولات خود به روسیه با شکستی مواجه نشده است و خبرها در این حوزه شیطنت رسانه ای بود، تصریح کرد: “در بهمن ماه سال گذشته با دو شرکت “بست موتورز” روسیه و “لاکی کرنسی” بلاروس قرارداد فروش و خدمات پس از فروش جهت توزیع خودروهای سواری گروه سایپا در بازارهای دو کشور تنظیم و به امضا رسید که به دلیل تعلل و عدم اجرای تعهدات توسط شرکت روسی “بست موتورز” مطابق با قرارداد فروش تمامی فعالیت‌ها با آن شرکت به حالت تعلیق درآمده و طی یک سال اخیر هیچگونه مراوده خودرویی با آنها صورت نگرفته و به زودی قرارداد به صورت یکجانبه از سوی سایپا فسخ خواهد شد. ولی با نماینده بلاروسی در حال نهایی کردن پروژه صادرات به روسیه و بلاروس و همچنین مرحله اخذ استانداردها برای ورود خودرو به بازار روسیه هستیم”.

او با بیان اینکه به زودی و با همکاری شرکت لاکی کرنسی محصولات سایپا در بازارهای روسیه و بلاروس عرضه خواهد شد،‌ گفت:” تعدادی از محصولات سایپا (به صورت نمونه)‌به منظور بازاریابی و انجام تست ‌های استانداردی به بلاروس و روسیه ارسال شده و پس از موفقیت در فاز اول یعنی توزیع خودرو به صورت CBU، در مدت زمان کوتاه وارد فاز دوم (تولید خودرو در روسیه) خواهیم شد”.

مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا اظهارداشت: “بر اساس مطالعات صورت گرفته، برای ‌بازار خودرو روسیه و بلاروس، خودروهای کلاس B (کوییک و ساینا)‌ و C (شاهین)‌ در نظر گرفته شده است؛ این سه خودرو در مدل‌های گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه خواهد شد. همچنین خودروهای تجاری با ظرفیت حمل متنوع شامل محصولات زامیاد، محصولات سایپا دیزل، سایپا 151 و سایپا 251 به زودی به کشورهای یاد شده صادر می‌شوند”.

ابطحی، با تاکید بر اینکه از مهمترین دستاوردهای سایپا علاوه بر صادرات خودروهای سواری و تجاری، صادرات قطعات خودرو به حوزه اوراسیا است، بیان کرد: “قطعاتی مانند انواع رادیاتورهای سواری و تجاری، فنر و سیستم تعلیق، قطعات ریخته ‌گری و رینگ خودرو صادر می شوند.بر این اساس صادرات قطعات خودرو در دو حوزه اتفاق می‌افتد، یکی به عنوان قطعات پس از فروش یعنی به عنوان قطعات یدکی که برای مصرف‌کنندگان در صورت نیاز عرضه می‌شود و حوزه دیگر قطعات OE (لوازم یدکی اصلی) است که امکان عرضه آن به خودروسازی روسیه جهت استفاده در خطوط تولید وجود دارد”.

او در خصوص الزامات استانداردی اوراسیا، گفت: “برای ورود به بازار روسیه و سایر کشورهای عضو منطقه اوراسیا لازم است که استاندارد خاص بازار روسیه (Gosudarstvenny /استاندارد دولتی) اخذ شود؛ نمونه های ارسالی از محصولات سایپا بایستی در آزمایشگاه ‌ها و مراکز تست آن‌ها مورد آزمایش قرار گیرند که این امر در روسیه و بلاروس در حال اجراست. لذا پس از تایید استاندارد دولتی روسیه، مجوز عرضه محصول در منطقه در اختیار سایپا قرار خواهد گرفت. مشخصا در این مقطع زمانی، در مراحل پایانی اخذ تاییدیه مزبور هستیم و امیدواریم تا پایان سال جاری میلادی گواهینامه استاندارد عرضه خودرو را در منطقه اوراسیا کسب کنیم”.

مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا درباره روند ارایه خدمات پس از فروش محصولات سایپا در بازار اوراسیا،‌ افزود: “برای صرفه‌جویی در زمان عرضه محصولات سایپا، مطالعات مرتبط با حوزه خدمات پس از فروش، قیمت گذاری محصول و قطعه، ارتباط با مشتری در حال بررسی و نهایی سازی است و همچنین زیرساخت ‌های مربوطه اعم از نمایشگاه ها، تعمیرگاه ها، اپلیکیشن ارتباط با مشتری، سیستم فروش و … در استان‌های مختلف روسیه و بلاروس با توجه به تعدد مراکز فروش نماینده آماده شده است.”

او گفت: “علاوه بر موارد عنوان شده برای موفقیت بیشتر سایپا در بازار روسیه، امکان سنجی برای ورود به فاز تولید در حال انجام است. این موضوع به معنای برخورداری از برخی از معافیت ها و بواسطه آن کاهش هزینه تمام شده خودرو است؛ در چنین شرایطی خودروها با سهولت بیشتری هم به دست مصرف کنندگان حوزه اوراسیا به ویژه روسیه می رسد.”

ابطحی با بیان اینکه بر اساس مطالعات صورت گرفته و بررسی رقبا، محصولات سایپا به لحاظ قیمتی، هزینه نگهداری و ‌ خدمات پس از فروش مناسب تر است،‌ یادآور شد: گروه خودروسازی سایپا بیش از 100 شرکت زیر مجموعه و با بیش از نیم قرن تجربه، تولیدکننده خودروهای سواری و تجاری، است. سایپا فعالیت صادراتی خود را در چهار منطقه اصلی آسیا و خاورمیانه، آفریقا، آمریکای لاتین و اروپا و آسیای میانه تقسیم بندی کرده و در 5 کشور عراق، سوریه، ونزوئلا، سودان و سنگال نیز کارخانه‌های تولید خودرو ایجاد کرده است و توانسته تعداد قابل ملاحظه‌ای خودرو به صورت SKD و CBU صادر کند.



منبع اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه