کشاورزی و دامپروری

کشت ۶ میلیون هکتار گندم در سال زراعی جاری



به گزارش خبرگزاری مهر، سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم به ۶ میلیون هکتار رسیده است، گفت: بر اساس آخرین گزارش استان‌های کشور، از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون دو میلیون هکتار کشت گندم آبی و ۴ میلیون هکتار کشت گندم دیم داشته‌ایم.

سهرابی در مورد بذور گندم نیز اظهار کرد: برای کشت امسال تاکنون ۴۲۰ هزار تن بذور اصلاح شده آبی و دیم در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی معرفی و توزیع ارقام متنوع گندم را یکی از دلایل افزایش سطح زیر کشت عنوان و تصریح کرد: امسال ۱۰۹ رقم شامل ۷۵ رقم گندم آبی و ۳۴ رقم گندم دیم میان کشاورزان توزیع شده که تنوع ارقام به معنای افزایش کمی و کیفی تولید است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: خوزستان با سطح زیرکشت ۵۸۵ هزار هکتار، کردستان ۶۲۶ هزار هکتار، آذربایجان غربی ۴۰۰ هزار هکتار، آذربایجان شرقی ۴۶۶ هزار هکتار، همدان ۴۱۴ هزار هکتار، فارس ۴۱۲ هزار هکتار، کرمانشاه ۴۱۲ هزار هکتار، گلستان ۳۵۵ هزار هکتار و زنجان با ۳۰۰ هزار هکتار از استان‌های پیشرو از نظر سطح زیر کشت گندم آبی و دیم هستند.

وی در همین حال گفت: بیش از ۷۶ درصد گندم آبی و ۸۴ درصد گندم دیم ایران به صورت تمام مکانیزه کشت می‌شوند.

سهرابی افزود: در قالب برنامه هفتم توسعه، هدف‌گذاری شده که کشت مکانیزه گندم به ۱۰۰ درصد برسد.

وی با بیان این که در سال زراعی جاری مصرف کودهای کشاورزی در مزارع گندم افزایش یافته است، اذعان کرد: در کشت پاییزه امسال مصرف کود اوره در مزارع گندم ۲۱ درصد، کودهای فسفاته ۶۵ درصد و کودهای پتاسه ۹۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

سهرابی درباره وضعیت بارندگی و تأثیر آن بر تولید گندم گفت: بر اساس آخرین گزارش‌های سازمان هواشناسی کشور، میزان بارندگی امسال ۳۶.۷ درصد بوده که نسبت به بلندمدت ۴۴.۸ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۷.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: میانگین دمای سال جاری نیز از ابتدای سال تاکنون ۲.۲ درجه افزایش داشته که شرایط اقلیمی خوبی نیست، اما به رغم این چالش، با همکاری مؤسسات تحقیقاتی مرتبط در حال تدوین دستورالعمل‌های فنی داشت گندم متناسب با شرایط آب و هوایی امسال هستیم که به زودی ابلاغ می‌شود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که هنوز فصل زمستان و بهار باقی مانده است، ابراز امیدواری کرد: در ماه‌های آینده شرایط بارندگی در کشور بهتر شود و با اقدامات فنی که در زمان کشت گندم صورت گرفته، تولید خوبی داشته باشیم.

وی نیاز سالانه گندم با توجه به جمعیت کشور را در کل حدود ۱۲ میلیون تن عنوان و تصریح کرد: سالانه ۱۰ میلیون تن گندم نان و نزدیک به دو میلیون تن گندم صنف و صنعت برای تولید محصولاتی مانند ماکارونی نیاز داریم.

سهرابی یادآور شد: سال زراعی گذشته در سطح ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار گندم در کشور کشت شد و از این سطح ۱۳.۵ میلیون تن محصول به دست آمد.



منبع :مهر

نوشته های مشابه