تولید و تجارت

تامین مالی تولید از بورس بهبود یافت/ انتشار ۱۲ همت اوراق شرکتی



به گزارش خبرنگار مهر، یکی از نکات مهمی که طی سال‌های گذشته همواره از سوی کارشناسان مطرح می‌شد بحث هدایت نقدینگی به سمت تولید و تأمین مالی این بخش از طریق ظرفیت‌های بازار سرمایه بود چراکه با این روش نه تنها نقدینگی به جای هزینه شدن در سوداگری و بازارهای غیرمولد به بخش تولید واریز می‌شود بلکه در بلندمدت به رشد اقتصادی و مهار تورم نیز کمک می‌کند.

در این راستا بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بهار امسال وضعیت تأمین مالی بخش تولید از بازار سرمایه که همواره به عنوان یکی از چالش‌های اصلی این بخش مطرح می‌شد، نسبت به پارسال از طریق «عرضه اولیه» «انتشار اوراق شرکتی» و «افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی» بهبود یافته است.

بر این اساس، در سه ماهه نخست امسال ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق شرکتی منتشر شد که نسبت به سه ماهه پارسال، افزایش ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد. بنابراین شرکت‌ها توانستند با این مدل از فروش سهام، نسبت به تأمین مالی خود اقدام کنند.

همچنین در بهار امسال ۹ عرضه اولیه در بورس به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان انجام شد. بهار پارسال ۸ عرضه اولیه در بورس داشتیم.

آمار نشان می‌دهد که افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی در بهار امسال ۸۱ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه پارسال که رقم ۳۳ هزار میلیارد تومان بود، افزایش ۱۴۵ را نشان می‌دهد.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه