اقتصاد کلان

ظرفیت‌های نظام جدید ارزش‌گذاری دارایی نامشهود برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی



ظرفیت‌های نظام جدید ارزش‌گذاری دارایی نامشهود برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی معرفی شد.

به گزارش ایسنا، دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری با همراهی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت‌های فرابورس ایران جلسه‌ای را به منظور معرفی نظام جدید ارزش‌گذاری دارایی نامشهود برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه خصوصی در محل ساختمان بنیاد ملی نخبگان برگزار کرد.

موضوع بخش اول این جلسه معرفی ظرفیت‌های استاندارد حسابداری شماره ۱۷ بود و در بخش دوم با حضور مدیران سازمان بورس و فرابورس، عملکرد صندوق‌های مذکور بررسی و در خصوص چالش‌های موجود تبادل نظر شد.

عبدالمجید مرشدی، مدیرکل دفتر تامین مالی و سرمایه گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری درباره شکل‌گیری نظام جدید ارزش‌گذاری دارایی‌های دانش‌بنیان، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها اغلب دارایی‌های مشهود مانند ملک، زمین، تجهیزات و غیره ندارند و عمده دارایی‌های آنها را ایده، دانش، تخصص و کاربران آنها تشکیل می‌دهند که به این دسته از دارایی‌ها، دارایی‌های نامشهود و غیرعینی گفته می‌شود. از دو دهه پیش که بحث دانش‌بنیان‌ها پیش آمده است، موضوع ارزش‌گذاری دارایی‌های آنها آغاز شد.

وی با تاکید به اقدامات و نتایج حاصله در خصوص بند پ ماده (۶) «آیین‌نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه اقتصاد»، فعالیت‌های تحقیق و توسعه را از ارکان اصلی زیست‌بوم دانش‌بنیان دانست.

مدیرکل دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی افزود: جنس و هویت واقعی این هزینه‌ها سرمایه‌ای است، چرا که در واقع تحقیق و توسعه مزیت رقابتی شرکت‌های دانش‌بنیان را ایجاد و تقویت می‌کند و این موضوع در استانداردهای حسابداری هم لحاظ شده است.

وی همچنین پس از تاکید درخصوص ظرفیت‌های موجود در استاندارد حسابداری شماره ۱۷ اضافه کرد: متاسفانه این ظرفیت‌ها به دلیل ابهاماتی که در نحوه احصاء شرایط مندرج جهت شناسایی مخارج توسعه به عنوان دارایی نامشهود وجود داشت، عملیاتی نشده است.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، در ادامه مدیرکل دفتر تامین مالی و سرمایه گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در خصوص ضرورت برگزاری این نشست گفت: از آنجایی که طول عمر صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه اولیه در حال اتمام است، موضوع خروج از شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای آنها بسیار حائز اهمیت است و انتظار می‌رود نظام جدید ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود بتواند کمک شایانی به تحقق استراتژی خروج آنها کند.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه