ارتباطات و فن آوری اطلاعات

افزایش بیش از دو برابری ظرفیت تنها پالایش پلاسمای خاورمیانه



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، متخصصان شرکت دانش بنیان زیست دارو با راه اندازی نخستین و تنها پالایشگاه فعال پلاسمای انسانی در خاورمیانه در زمینه استخراج آلبومین و ایمنوگلوبین (IVIG) از پلاسمای خون فعالیت دارند که داروهای بسیار استراتژیک و حیاتی در ساختار سلامت محسوب شده و هرساله صدها میلیون یورو از سرمایه کشور صرف واردات این محصول از کشورهای صنعتی می‌شود.

آلبومین، پروتئین اصلی پلاسما بوده و با آب، کاتیون (مانند کلسیم و سدیم و پتاسیم)، اسید چرب، هورمون‌ها، بیلیروبین، تیروکسین (T4) و داروهای آرام‌بخش (ازجمله باربیتورات‌ها) پیوند می‌شود. عملکرد اصلی آن تنظیم فشار اسمزی کلوئیدی خون است. مقدار آلبومین تابع تولید، تخریب وضع تغذیه مقدار فشار انکوتیک پلاسما، سیتوکین‌ها و هورمون‌ها است.

ایمونوگلوبین یا IVIG به عنوان یک درمان جایگزین پروتئین پلاسما (IgG) در بیماران دچار کمبود یا نقص ایمنی که دچار کاهش یا از دست دادن قابلیت تولید آنتی بادی هستند، تجویز می‌شود.

در این قبیل بیماران دچار کمبود ایمنی، ایمونوگلوبین به جهت حفظ و نگهداری سطح آنتی‌بادی به میزان کافی به منظور جلوگیری از عفونت‌ها و تأمین یک ایمنی غیرفعال توصیه می‌شود.

حسین اصغرزاده تطفی، مدیر مالی یک شرکت زیست دارو با اشاره به توان‌مندی این شرکت در زمینه تولید فراورده‌های مشتق از پلاسمای انسانی گفت: محل احداث واحد تولیدی (پالایشگاه پلاسمای انسانی) در زمینی به مساحت ٤٠٠٠ متر مربع و زیربنای مفید ١٠٠٠٠ متر مربع در شهرک صنعتی بهارستان در شهرستان کمالشهر استان البرز واقع شده است. در فاز اول با بهره برداری از اتفاق‌های تمیز، آزمایشگاه کنترل حین تولید، موتورخانه و تأسیسات عمومی، آبسازی، سردخانه ٤٠- هواسازهای هایژنیک و فضاهای اداری با ظرفیت پالایش ٤٠ هزار لیتر آغاز به کار نموده و در فازهای بعدی (ابتدای سال ۱۴۰۲) به ظرفیت ٩٠ هزار لیتر رسیده و برنامه توسعه بعدی شرکت به ٢٩٠ هزار لیتر در حال بررسی و اقدام می‌باشد.

وی ادامه داد: این شرکت زیست دارو طی فرآیند تحقیق و توسعه و جمع‌آوری تیمی متخصص با اخذ مجوزهای مربوطه به عنوان اولین و تنها پالایشگاه فعال پلاسمای انسانی در خاورمیانه از سال ١٤٠٠ به بهره برداری رسید. فراورده‌های مشتق از پلاسمای انسانی تولید شده در این شرکت در حال حاضر در دسترس بیماران قرار گرفته است.

کارشناس فناوری این شرکت زیست دارو بیان کرد: پس از همه‌گیری ویروس کرونا میزان مصرف داروهای مشتق از پلاسما خصوصاً ایمونوگلوبولین وریدی IVIG به شدت افزایش یافته و نقش بسیار مهمی در حفظ جان بیماران داشته است همچنین اهمیت دستیابی به دانش فنی پالایش پلاسما را در جهان دو چندان کرده است.

اصغرزاده افزود: در حال حاضر ظرفیت پالایش پلاسما در دنیا ٩٠ میلیون لیتر در سال می‌باشد که ٣٠درصد آن طی سال‌های ٢٠١٥ تا ٢٠٢٠ افزایش یافته است. در سال ٢٠٢٠ تعداد پالایشگاه‌ها در دنیا ٧٦ واحد بوده که از این تعداد سهم آمریکای شمالی با پالایش سالیانه ٣٦ میلیون لیتر پلاسما، ٤٠ درصد بازار، اروپا با ٣٠ میلیون لیتر ٣٣درصد بازار و آسیا (چین، ژاپن، کره جنوبی و اخیراً هند) با ٢٤ میلیون لیتر ٢٧ درصد بازار جهانی بوده است.

وی با تاکید بر این که دانش فنی استفاده شده توسط این شرکت زیست دارو، کاملاً بومی بوده و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه بیوتکنولوژی به نتیجه رسیده تصریح کرد: از بعد فنی، به لحاظ مدرن بودن روش تولید، دسترسی سریع و کوتاه مدت به حداکثر ظرفیت عملی، نیاز قطعی بازار به محصولات جدید با بالاترین استانداردهای جهانی، قیمت مناسب، قرار داشتن محل پالایشگاه در منطقه‌ای استراتژیک از لحاظ دسترسی، امکان ارتباط با کانون‌های عمده مصرف و سرمایه گذاری با هیچ‌گونه مخاطره‌ای از لحاظ بازار مصرف مواجه نخواهد شد.

اصغرزاده در پایان ضمن مقایسه قیمت محصول داخلی و خارجی مشابه، عنوان کرد: در بازار قیمت فروش نمونه داخلی (محصول شرکت زیست دارو) با نمونه خارجی هیچ گونه تفاوتی ندارد. تنها نکته متمایز این است که در نمونه خارجی بابت پالایش هر لیتر پلاسما ١٣٠ یورو حق‌الزحمه پالایش از دولت دریافت می‌شود.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه