عمران و اشتغال

افزایش گردشگری و کاهش مصرف سوخت از مزایای قطار سنندج است



ایسنا/کردستان مدیرعامل شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی گفت: قطعه اول راه آهن همدان-سنندج به عنوان بخشی از کریدور ریلی غرب کشور، به همت مهندسان شرکت مسکن و عمران احداث و آماده بهره‌برداری شد.

سعید عبدی، در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص خط ریلی همدان به سنندج اظهار کرد: پروژه قطعه اول راه آهن همدان-سنندج به طول۶۴.۵ کیلومتر، بخشی از طرح ۴۱۰ کیلومتری راه آهن تهران-همدان-سنندج است که قرارداد تکمیلی آن در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ میان وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان کارفرما و شرکت مسکن و عمران قدس رضوی امضا شده بود و اکنون عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است.

توسعه کریدورهای بین‌المللی

وی افزود: با توجه به موقعیت اثرگذار کشورمان در منطقه، لزوم توسعه کریدورهای بین‌المللی برای بسط و گسترش روابط اقتصادی یکی از راهبردهای جدی در کشور بوده و در راستای آن، تکمیل خطوط ریلی با هدف ایجاد شبکه ارتباطی گسترده، مورد توجه قرار داشته است. با این رویکرد، احداث خط آهن همدان-سنندج در دستور کار دولت قرار گرفت تا با ایجاد کریدور ریلی منطقه غرب کشور، استان کردستان نیز به شبکه ریلی سراسری متصل شود.

۶۴ کیلومتر از مسیر ۱۵۱ کیلومتری

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی درباره جزئیات این پروژه گفت: راه‌آهن همدان-سنندج حدود ۱۵۱ کیلومتر است که ۴۸ کیلومتر از آن از استان همدان و حدود ۱۰۳ کیلومتر آن از استان کردستان عبور می‌کند.

عبدی بیان کرد: این خط آهن به عنوان بخشی از راه آهن تهران -همدان-سنندج، مراکز استان‌های همدان و کردستان را به هم متصل می‌کند.

به گفته او، این مسیر از ایستگاه همدان آغاز می‌شود و با عبور از محدوده شهرهای بهار، لالجین، صالح‌آباد، قروه و دهگلان، به ایستگاه سنندج منتهی می‌شود. همچنین مقرر شده در ادامه مسیر با عبور از شهر مریوان به مرز باشماق متصل شود.

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس تصریح کرد: پروژه مورد اشاره شامل سه قطعه است که احداث طولانی‌ترین مسیر آن به طول ۶۴.۵ کیلومتر در قالب دو قرارداد به شرکت مسکن و عمران قدس رضوی واگذار شده بود که قرارداد نخست آن در سال ۱۳۸۵ و قرارداد تکمیلی در سال ۱۴۰۰ منعقد شد.

افتتاح پروژه در آینده نزدیک

عبدی در ادامه گفت: در روند احداث قطعه اول راه آهن همدان – سنندج، اقداماتی همچون زیرسازی راه آهن به عرض ۶ متر، شامل عملیات خاکی و اجرای ابنیه فنی به تعداد ۶ دستگاه پل خاص و ۱۶۴ دستگاه آب‌رو توسط این شرکت در قالب قرارداد اولیه انجام و ریل‌گذاری شده است.

به گفته وی، در قرارداد تکمیلی هم عملیات اجرایی تعدادی از زیرگذرها و روگذرهای مسیر به اتمام رسید و به زودی توسط دولت افتتاح خواهد شد.

محرومیت‌زدایی با رونق اقتصادی

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی افزود: راه آهن همدان-سنندج، جنوب و شمال کشور را در منطقه غربی از طریق مسیر ریلی به یکدیگر متصل می‌کند که این مهم مورد خواست دولت و مردم این مناطق بوده و مزیت های بسیاری خواهد داشت.

عبدی درباره مزیت‌های این خط راه آهن خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از راه آهن همدان – سنندج شاهد ایجاد بستری مناسب برای بهبود و گسترش شبکه ترابری منطقه و همچنین افزایش ایمنی سفر و کاهش مصرف سوخت خواهیم بود.

وی ادامه داد: این خط آهن همچنین نقش مهمی در محرومیت زدایی از منطقه، رونق اقتصادی و افزایش سهم ترانزیت این استان‌ها خواهد داشت و زمینه ساز تحول و توسعه این مناطق می شود.

تسهیل حمل‌ونقل بین شهری، افزایش میزان گردشگری و صرفه‌جویی در مصرف سوخت از دیگر مزیت‌های این خط آهن است که مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی به آن اشاره کرد.

اتصال بنادر شمال غرب به بندر امام

وی هم چنین گفت: با الحاق این خط آهن به راه آهن سراسری، مرزهای بازرگان، رازی و جلفا در شمال غرب، به بندر امام در جنوب غرب کشور متصل خواهد شد و با توجه به اینکه مرز بازرگان، بزرگ‌ترین نقطه مرزی زمینی و مرز آبی بندر امام و دومین مرز آبی بزرگ کشور است، توسعه بخش غربی کشور از طریق توسعه شبکه خطوط مواصلاتی با در نظر گرفتن اثرات مثبت زیست محیطی را به همراه خواهد داشت.

عبدی درباره تعداد نیروهای به کارگرفته شده در فرآیند اجرایی این پروژه نیز گفت: در مدت اجرای این خط آهن، در هر ماه ۱۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با شرکت مسکن عمران و قدس رضوی همکاری داشته اند.

 انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه