تولید و تجارت

توجه به صنعت و تولید داخل سیاست اولویت‌دار دولت سیزدهم است



به گزارش خبرگزاری مهر، «محسن منصوری» معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در حاشیه بازدید از شرکت ایران خودرو دیزل با اشاره به کیفیت قابل قبول اتوبوس برقی تولید داخل اظهار کرد: برخی شهرداری‌ها به علت هزینه و قیمت تمام شده، محصول خارجی را ترجیح دادند که با برگزاری جلسه فنی، تولید داخل را در اولویت قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه از سیاست‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم، توجه ویژه به حوزه صنعت و تولید داخل است گفت: در مدتی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد بسیاری از صنایع به رشد و شکوفایی دست یافته اند. یکی از کارخانه‌ها، مجموعه‌ها و حوزه‌های بزرگ تولیدی که جز صنایع بزرگ کشور محسوب می‌شود و در چند سال اخیر توانسته به رشد و شکوفایی از نظر شاخص‌های کمی و کیفی دست یابد مجموعه ایران خودرو دیزل است به طوری که تولید آن از ۲ هزار دستگاه در عرض سه سال به ۱۸ هزار دستگاه رسیده است.

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری ادامه داد: سال گذشته حدود ۳ هزار نفر در این مجموعه جذب جدید شده اند؛ دولت و مجموعه مدیریتی به صورت جهادی پای کار بوده اند و حتی فکر می‌کنیم که ظرفیت تولید با توجه به زیرساخت‌ها می‌تواند دو برابر شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: از اتفاقات بسیار مهمی که در شرکت ایران خودرو دیزل افتاده، تولید خودروهای برقی مانند اتوبوس برقی است که مطالبه مردمی بوده زیرا آلودگی هوا در بسیاری از کلانشهرها وجود دارد به خصوص در استان و شهر تهران؛ از چند ماه گذشته تولید اتوبوس برقی در این مجموعه شروع شده محصولی فنی با کیفیت بسیار مناسب که همه آزمون‌های استاندارد را گذرانده و به بعضی از شهرداری‌ها هم تحویل شده و بازخورد مناسبی هم داشته است.

منصوری ادامه داد: مجموعه وزارت کشور هم برای حمایت از تولید به میدان آمده و قرارداد جامعی را با ایران خودرو دیزل برای خرید اتوبوس، کمپرسی، کامیون، ون و سایر محصولات منعقد کرده است؛ برخی از شهرداری‌ها به صورت مستقیم از این شرکت، اتوبوس خریداری کرده‌اند و برخی نیز به دلایلی هنوز مراجعه نکرده‌اند و ما پیگیر این موضوع هستیم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: علت مراجعه‌نکردن برخی از شهرداری‌ها ممکن است به این دلیل باشد که در بررسی‌های به عمل آمده واردات خودروهای خارجی را از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بدانند که بررسی این امر مستلزم برگزاری یک جلسه کارشناسی فنی به میزبانی معاونت اجرایی رئیس‌جمهور با حضور شهرداری‌ها و تولیدکنندگان داخل است.

وی افزود: معتقدیم باید میزان تولید افزایش پیدا کند و در حال حاضر ایران خودرو دیزل برای بسیاری از شهرداری‌ها در حال تولید است و به سه کلان‌شهر هم اتوبوس‌ها تحویل داده شده، منتهی اعتقاد داریم تولید باید افزایش پیدا کند.

منصوری ادامه داد: به دلیل نیاز چند ده هزار دستگاهی به اتوبوس و انواع خودروها در سراسر کشور، در مرحله نخست ممکن است تعدادی از نیاز کشور از طریق واردات تأمین شود تا شرایط متعادل شود، اما در گام اول باید همه ظرفیت تولید داخل را فعال کنیم و آنچه را که نتوانستیم از طریق واردات تأمین کنیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: به عنوان سیاست کلی معتقدیم آنچه که در کشور توان تولید آن از نظر کمی و کیفی وجود دارد باید تولید داخل و خرید از خودروسازان داخلی در اولویت باشد.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه