ارتباطات و فن آوری اطلاعات

حمایت ۵ هزار میلیارد ریالی برای توسعه صنایع خلاق



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، صبح امروز خانه خلاق و نوآوری «ستاپ» میزبان روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری شد تا از ۲ محصول خلاق شرکت‌های مستقر در حوزه خدمات آموزش و تربیت رونمایی شود و ۶ شرکت خلاق مستقر، به معرفی دستاوردهایشان بپردازند.

دهقانی در رونمایی از دو محصول خلاق شرکت‌های مستقر در خانه خلاق و نوآوری ستاپ با اشاره به انگیزه و تلاش ارزنده فعالان حوزه خلاق و نوآوری گفت: دیدن چنین مجموعه‌هایی اگرچه خیلی بزرگ نیستند اما دیدن تلاش‌ها و انگیزه‌های سرشار آنان امیدبخش است. نهاد دولتی یا عمومی این هوشمندی را یافته است که متوجه شود فرزند زمان بودن به چه معناست و این که جریان نوآوری را در دل خود رسوخ می‌دهد امیدبخش است.

وی با بیان این‌که خانه خلاق و نوآوری ستاپ نقطه هدف رسیدن به ۵ هزار میلیارد درآمد در طی ۵ سال را هدف‌گذاری کرده که چشم انداز خوبی است، افزود: خانه‌های خلاق و نوآوری، بر اساس میزان رشد و عملکردشان مورد حمایت قرار می‌گیرند و برون‌دادهای این خانه‌ها ارزیابی می‌شود. ستاد توسعه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق در معاونت علمی، زمینه را برای رشد و بالندگی شرکت‌های خلاق و شتابدهی کسب و کارهای این حوزه به کمک خانه‌های خلاق و نوآوری فراهم می‌کند.

رسیدن به عدد ۵ هزار میلیارد ریال در ۵ سال توسط این خانه خلاق و نوآوری ممکن است به صورت تصاعدی صورت بگیرد. در گام نخست حمایت ۲۰ میلیارد ریال برای افزوده شدن ۱۰ تیم تخصیص خواهد یافت و نیمی از این مبلغ نیز به عنوان حمایت پژوهانه به این مجموعه تخصیص خواهد یافت.

رییس‌بنیاد ملی نخبگان، شرکت‌های خلاق و خانه‌های خلاق و نوآوری را الگوی موفقی از مردمی سازی اقتصاد دانش‌بنیان و مولدسازی سرمایه‌ها و زیرساخت‌ها دانست و ادامه داد: نهادهایی که می‌خواهند حمایتگری کنند الگوهای موفق و ارزشمندی در دست دارند. بهره‌مندی از زیرساخت‌ها و امکانات برای کسب و کارهای نوآور از جمله کسب و کارهای خلاق یا دانش‌بنیان همان مولدسازی دارایی‌ها و امکانات و تسهیلات است.

دهقانی با بیان این‌که خلاقیت پررنگ‌تر از فناوری، زمینه‌ساز شکل‌گیری شرکت‌های خلاق است، ادامه داد: آن‌چه که امروز به آن احتیاج داریم، نوآوری است و تمام تلاش‌ها در مسیر تحقق نوآوری صورت می‌گیرد. نوآوری دو بال خلاقیت و فناوری دارد که یکی از بال‌های آن فناوری و بال دیگر آن خلاقیت است. اگر شکل گیری نوآوری، به فناوری وابسته باشد، شرکت، محصول یا خدمت دانش‌بنیان شکل می‌گیرد که دستاوردهای این نوآوری، عمدتاً محدود به جامعه خاصی از جمله نخبگان است.

وی افزود: اما در مقابل نوآوری‌هایی داریم که متکی به بال خلاقیت هستند؛ این نوع نوآوری‌ها عمومی‌تر و مردمی‌تر بوده و قشر گسترده‌تری از جامعه را درگیر می‌کنند بنابراین، حوزه صنایع خلاق به توسعه نوآوری‌های اجتماعی کمک می‌کند و به مردم این موضوع را می‌رساند که نوآوری صرفاً مربوط به دانشگاه و پژوهشگاه و نخبگان نیست بنابراین صنایع خلاق، زمینه‌ساز نقش آفرین کردن مردم در عرصه و نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان به شمار می‌روند.

توسعه نوآوری‌های آموزشی و تربیتی در خانه خلاق و نوآوری ستاپ

گفتنی است خانه‌های خلاق و نوآوری زمینه را برای شکل‌گیری شتابدهی و تجاری سازی ایده‌های نوآورانه در حوزه صنایع نرم و فرهنگی از جمله نوشت افزار، بازی و سرگرمی، نواوری‌های اجتماعی و سایر حوزه‌ها فراهم می‌کنند.

در حال حاضر و با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بالغ بر ۱۸۰۰ شرکت خلاق ثبت شده اند که ذیل ۱۰۰ خانه خلاق در کشور ساماندهی می‌شوند و به توسعه صنایع خلاق در کنار فناوری‌های پیشرفته که توسط دانش‌بنیان‌ها تجاری سازی می‌شوند، کمک می‌کنند.

ستاپ یک خانه خلاق اختصاصی فعال در حوزه آموزش و تربیت است و به رفع نیازهای خلاق نظام آموزش و یادگیری کشور کمک می‌کند. در خلال رویدادهای ستاپ، حدود ۱۵۰ تیم حمایت و هدایت شده اند و در حال حاضر ۶ تیم در خانه خلاق و نوآوری ستاپ استقرار دارند. این شرکت‌ها در حوزه گیمیفیکیشن، سرگرمی، سواد مالی برای کودکان و آموزش هوشمند محصولات و خدماتشان را ارایه می‌دهند.

در این خانه خلاق و نواوری یک استودیوی ضبط ویدئویی هم در نظر گرفته شده است تا شرکت‌های خلاق مستقر و فعال ور حوزه آموزش و تربیت، به تولید محتوا بپردازند.

حمایت‌هایی در حوزه سرمایه گداری هم سرمایه گذاری و راهبری تیم‌ها از حمایت‌های خانه‌های خلاق و نوآوری است همچنین تخصیص فضای کار اشتراکی، منتورینگ و مشاوره از دیگر خدماتی است که به این کسب و کارها ارایه می‌شود.

تیم‌های هدف این خانه خلاق و نوآوری معلمین مدرسان و نخبگانی هستند که ایده‌هایشان را در حوزه آموزش سالانه یک رویداد تحت عنوان رویداد خلاق ستاپ بزگزار می‌شود که مسائل و اولویت‌های بدنه آموزش و پرورش را به تیم‌های داوطلب اعلام می‌کنند.

در قالب این فراخوان، تیم‌ها ایده‌هایشان را ارایه می‌کنند و تیم‌های منتخب پس از طی فرآیند ارزیابی و داوری، از حمایت شتابدهی و منتورینگ بهره مند خواهند شد.

در استودیوی تولید محتوای ستاپ، بالغ بر هزار ساعت تولید محتوا صورت گرفته و دو پروژه ملی محتوایی در این استودیو به تولید رسیده است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه