عمران و اشتغال

به وقت دل کندن از زمین‌ها



با گذشت بیش از دو سال از طرح نهضت ملی مسکن فقط ۵۵۰۰ هکتار زمین مازاد دولتی به این پروژه اختصاص یافته که عمدتا از سوی وزارت علوم بوده و سایر وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی عملکرد قابل قبولی در این زمینه نداشته‌اند.

به گزارش ایسنا، طبق گفته مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، دولت تاکنون ۵۱ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص داده که ۲۱ هزار هکتار به محدوده شهرها الحاق شده و ۲۳ هزار هکتار در مراحل الحاق قرار دارد. در صورت تحقق این موضوع بخشی از کسری زمین طرح نهضت ملی مسکن جبران می‌شود.

اما یکی از چالش‌های دولت در تامین زمین، عدم همراهی دستگاه‌های دولتی در واگذاری  اراضی مازاد خود به پروژه مسکن ملی است. آن‌طور که ارسلان مالکی ـ مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن – اعلام کرده تاکنون ۵۵۰۰ هکتار زمین مازاد دولتی به ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن اختصاص یافته که عمدتا توسط وزارت علوم بوده و قرار است اکثرا به ساخت خوابگاه‌های متاهلی و واحدهای مسکونی ویژه اعضای هیات علمی و کارکنان این وزارتخانه اختصاص پیدا کند.

طبق ماده ۱۰ قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب مرداد ۱۴۰۰ ظرف دو ماه پس از ابلاغ این قانون، دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها مکلفند اراضی مازاد خود را به صورت رایگان در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار دهند و در صورت امتناع، سند این اراضی به وزارت راه و شهرسازی منتقل می‌شود.

در سال‌های گذشته بسیاری از ادارات و وزارتخانه‌ها برای طرح‌های توسعه‌ای خود زمین‌های دولتی را به تملک درآورده‌اند. اما در موارد بسیاری پروژه‌های آنها اجرا نشده است. با این وجود عمده دستگاه‌ها از بازگرداندن زمین‌ها برای ساخت مسکن اقشار جامعه خودداری می‌کنند.

امتناع دستگاه‌ها از واگذاری اراضی خود به طرح مسکن ملی به عنوان مهم‌ترین  وعده‌ دولت، انتقاد رئیس‌جمهوری را در پی داشته است. قرار بر این شد زمین‌های واگذار شده از سوی دستگاه‌ها به ساخت زمین برای کارکنان آنها اختصاص یابد. اگر چه تاکنون تفاهم‌نامه‌هایی برای خانه‌سازی بین وزارت راه و شهرسازی و برخی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی از جمله وزارت کار، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، فراجا، شهرداری و برخی شرکت‌های صنعتی به امضا رسیده اما عمدتا زمین‌ها از سوی وزارت راه تامین شده است. البته بعضی دستگاه‌ها مثل وزارت آموزش و پرورش و بنیاد مستضعفان قول مساعد برای همکاری در زمینه واگذاری اراضی مازاد خود به طرح‌های مسکونی داده‌اند.

دولت در راستای هدف احداث چهار میلیون مسکن طی چهار سال تاکنون ۱.۵ میلیون واحد مسکونی را به مرحله‌ ساخت رسانده است. گذشته از آنکه بانک‌های خصوصی در تامین منابع همراهی چندانی با این طرح ندارند، ادارات دولتی نیز در تامین زمین مقداری خساست نشان می‌دهند. در این زمینه انتظار می‌رود دستگاه‌ها دست کم برای خانه‌دار کردن کارکنان خود نسبت به واگذاری زمین‌های مازاد به طرح مسکن ملی اقدام کنند.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه