انرژی

گاز مایع آزاد بر اساس قیمت فوب خلیج‌فارس توزیع می‌شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، محسن شاهرخی در این باره بیان کرد: آن دسته از مصرف‌کنندگانی که از گاز طبیعی بی‌بهره هستند و مشمول دریافت گاز مایع یارانه‌ای هستند، همچنان مانند گذشته می‌توانند گاز مایع موردنیاز خود را با نرخ یارانه‌ای بدون تغییر قیمت دریافت کنند.

وی با اشاره به اجرایی شدن این طرح از ابتدای آذر ماه (روز چهارشنبه، یکم آذر) سال جاری افزود: مشمولان دریافت گاز مایع خانوارهایی هستند که از شبکه گاز طبیعی بی‌بهره هستند و دولت ملکف است برای جبران به این خانوارها به ویژه برای مصارف پخت‌و پز گاز مایع تخصیص دهد. با توجه به شرایط حاکم موظف هستیم که با نرخ یارانه‌ای گاز بدهیم.

معاون نظارت بر عملیات بهره‌برداری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: حدود ۹۰ درصد مصرف‌کنندگان گاز مایع مشمول دریافت گاز مایع یارانه‌ای هستند و حدود ۱۰ درصد از مصارف به بخش غیریارانه‌ای تعلق دارد. شاهرخی تصریح کرد: هم‌اکنون ۸۰ درصد از گاز مایع مصرفی در کشور به‌صورت الکترونیکی و از طریق سامانه سدف و تراکنش بانکی توزیع می‌شود و طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ مکلف به توزیع الکترونیکی تمامی گاز مایع مصرفی کشور در سال جاری هستیم.

وی افزود: برخی مصرف‌کنندگان تاکنون نتوانسته‌اند مجوز خود را کامل کنند و یا برای ثبت‌نام مراجعه نکرده و از طریق بازار (به صورت غیرتراکنشی) گاز مایع مورد نیاز خود را دریافت می‌کردند که پس از این موظف هستیم سوخت توزیعی به این افراد را نیز به صورت شفاف عرضه کنیم.

معاون نظارت بر عملیات بهره‌برداری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هدف از اجرای این طرح را اجرای هر چه شفاف‌تر توزیع سوخت در بخش یارانه‌ای و غیریارانه‌ای در کشور اعلام کرد و گفت: قانونگذار برای تأمین مصارف آن دسته از مصرف‌کنندگانی که نیازمند گاز مایع هستند و به منظور توزیع عادلانه گاز مایع به ویژه در مناطق کم‌برخوردار و به‌منظور اجرای سیاست‌های دولت مردمی در ارزآوری و ایجاد شفافیت مالی، گاز مایع مصرفی مصرف‌کنندگانی که مشمول دریافت گازمایع یارانه‌ای نیستند را بر اساس نرخ فوب خلیج‌فارس که به صورت ماهانه نرخ آن اعلام می‌شود، توزیع خواهد کرد.

شاهرخی تاکید کرد: حجم تخصیصی به مراجعان هیچ محدودیتی ندارد و سهمیه به اندازه کافی تدارک شده و این سهمیه ماهانه به شرکت‌های توزیع کننده گاز مایع تخصیص داده خواهد شد و هیچ کمبودی در این باره وجود نخواهد داشت.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه